سفر ممنوع نیست

حمید سوری
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۲۶۷۰
plusresetminus
سفر ممنوع نیست
صبح‌شد:  قرار است پیش از عید یک‌سری برنامه‌ها به اجرا گذاشته شوند که تا زمان اجرای آن‌ها نمی‌توان قضاوت یا پیش‌بینی کرد. همه‌چیز بستگی به این دارد که آن برنامه‌ها به‌درستی اجرا شوند و جامعه همکاری لازم را برای اجرای این برنامه‌ها داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و این رزمایشی که در راه است با موفقیت اجرا شود، محدودیت‌ها کمتر خواهد شد. در غیراین صورت ممکن است سختگیری‌ها و محدودیت‌ها در تعطیلات هم ادامه پیدا کنند.

تمامی تصمیماتی که گرفته می‌شوند براساس مصلحت مردم و جامعه هستند. مردم فقط افرادی که برای سفر به شمال می‌روند نیستند. مردم، همه کسانی هستند که در سطح کشور ممکن است به بیماری مبتلا شوند و از آن آسیب ببینند.

این اپیدمی اتفاقی است که به‌صورت قهری در تمام دنیا رخ داده است و مختص کشور ما نیست. یکی از راهبرد‌هایی که تا به حال توانسته از بار اپیدمی کم و آن را تا حدی کنترل کند، اعمال مقررات و قوانین است. هدف این است که ما بتوانیم از سلامت مردم صیانت کنیم و کمترین آسیب به مردم برسد.

 وضع محدودیت‌ها در کشور برای آن بخش بی‌ملاحظه از جمعیت است. اینکه عده‌ای باوجود دیدن قربانیان در جامعه بازهم باور نمی‌کنند که خطر در کمین همه است باعث می‌شود برای درصد کمی که بی‌ملاحظگی می‌کنند مقررات منع تردد به اجرا گذاشته شود.

امروز مشکل کشور بی‌توجهی مردم از سر ندانستن نیست، مشکل قانون‌شکنی و بی‌توجهی است. افرادی که بی‌ملاحظه هستند برایشان مهم نیست چه بر سر دیگران می‌آید و این مقررات سختگیرانه است که می‌تواند کنترل‌شان کند. اما اگر همه رعایت حال یکدیگر را بکنند شاید دیگر نیازی به این‌همه سختگیری نباشد.

ما به‌دنبال آن هستیم که بخش آسیب‌پذیر و افرادی که در کانون آلودگی هستند را از جامعه جدا کنیم. حدود یک‌درصد جامعه همیشه آلوده هستند؛ حال یا بیمارند یا مشکوکند یا تماس نزدیک با فرد آلوده داشته‌اند. درصورتی که بتوان این بخش را از کل جامعه جدا کرد، احتمال مواجهه افراد حساس و سالم با افراد بیمار به حدااقل می‌رسد و آن زمان است که راحت‌تر می‌توان از رفتار‌های عادی اجتماعی حمایت کرد.

درصورت اجرای درست برنامه‌ای که درنظر داریم، ممکن است در نوروز مردم بتوانند به سفر بروند و حتی ممکن است شرایط را عادی کنیم، زیرا نگرانی اصلی این است که وقتی افراد به سفر می‌روند با افراد آلوده مواجه نشوند؛ بنابراین اگر بتوان افراد آلوده را از کل جامعه جدا کرد، دیگر ویروس در خارج این محیط حضور ندارد که مردم با آن مواجه شوند. مثلا اگر هزار نفر قرار است به سفر بروند، اگر ۱۰۰ نفر یعنی ۱۰ درصد از آن‌ها آلوده باشند، می‌توانند ۹۰ درصد دیگر را هم آلوده کنند، اما اگر آن ۱۰ درصد را از بقیه جدا کنیم و مانع سفررفتن آن‌ها شویم، برای ۹۰ درصد دیگر نگرانی از بین خواهد رفت؛ بنابراین هدف این است که افراد مبتلا، مشکوک و تماس نزدیک شناسایی و کنترل شوند تا خیال ما از ابتلای سایر افراد راحت‌تر شود.

دکتر حمید سوری _متخصص پزشکی اجتماعی و عضو ستاد ملی کرونا

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.u9xrak93zpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما