شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۳۰۰۳
plusresetminus
نقل قولی از یکی از مسوولان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که دروغ بود، اما رگه‌هایی از واقعیت را می‌توان در آن پیدا کرد.
چرا هیچ مسوولی نباید واکسن بزند؟
صبح‌شد: احسان گل‌محمدی مدیر مسئول پایگاه خبری و تحلیلی صبح‌شد در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت:  نقل قولی از یکی از مسوولان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که دروغ بود، اما رگه‌هایی از واقعیت را می‌توان در آن پیدا کرد. در این نقل قول که با عنوان «مسوولین در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند» به شدت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود ذکر شده بود «در تزریق واکسن اولویت با سالمندان است و اغلب مسوولین هم سالمند هستند.»

این موضوع که بخش عمده‌ای از مسوولین در تقسیم‌بندی سالمندان قرار می‌گیرند با بررسی سن مسوولان قابل تایید است و در حالت عادی هر زمانی که دیگر افراد سالمند واکسینه شدند این عزیزان هم می‌توانند واکسن دریافت کنند، اما چند نکته را در یک جامعه آرمانی باید در نظر گرفت:

یک مقام سازمان نظام پزشکی در توضیح خبر اولویت خانواده پزشکان برای دریافت واکسن کرونا گفت اگر خانواده کادر درمان درگیر این بیماری شوند قطعا آن‌ها کارایی خود را از دست خواهند داد و فکرشان مشغول عضو مبتلا خانواده‌اش می‌شود. با این استدلال می‌توان گفت پس مسوولین و خانواده‌شان هم باید واکسینه شوند چرا که اگر به عنوان مثال یکی از فرزندان فلان مسوول به کرونا مبتلا شود دیگر آن کارایی سابق را نخواهد داشت هر چند این استدلال، نکته دقیقی است، اما چند ملاحظه دارد.

فرض کنید فرزند و تمامی اعضای خانواده یک مسوول که در دستگاه دیپلماسی حضور دارد واکسینه شوند، احتمال اینکه این فرد به در و دیوار بزند تا با چانه‌زنی بین‌المللی واکسن بیشتری وارد کند بیشتر است؟ یا وقتی کرونا را لمس کرده باشد و خود و دیگر اعضای خانواده اش تشنه واکسن باشند؟

بیایید حواشی اخیر خط ویژه را مرور کنیم، اینکه همه نمایندگان و مسوولین از خط ویژه عبور کنند آیا در روند تردد کسانی که در خط عادی خیابان‌ها عبور می‌کنند خللی ایجاد می‌کند؟ قطعا تاثیری ندارد، اما سخن اینجاست مسوولی که طعم ترافیک شهر را نچشیده باشد آیا دغدغه رفع آن را خواهد داشت؟

یا مثلا اگر مسوولی در اتوبوس‌های تهران سوار نشده باشد وقتی از شلوغی آن می‌گوییم اصلا می‌فهمد از چه سخن می‌گوییم؟
اگر جواب شما به این سوالات مثبت است ذهن‌تان خیلی آرمانی است چرا که از قدیم گفته‌اند سواره از پیاده خبر ندارد و این موضوع هم ربطی به این دوران و آن دوران ندارد.

اما بحث اصلی؛ چندی پیش با یکی از پزشکان گفتگو می‌کردم. او می‌گفت فلان مسوول که بیمار شد و به بیمارستان ما آمد خیلی از تجهیزات بخش ما نو شد. نکته این یادداشت هم دقیقا همین است. هیچ‌یک از مسوولین (حتی واجدین شرایط) نباید واکسن بزنند. با این تصمیم علاوه بر همدلی‌ای که در کشور به وجود می‌آید موجب می‌شود تا تلاش بیشتری در زمینه واکسیناسیون همگانی در کشور کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.vnxt23nvxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما