سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۳۴۴۵
plusresetminus
ایـــــــــــــن روز‌ها بسیاری از مردم می‌پرسند که اگر بخواهیم واکسن بزنیم آن واکسن چه واکسنی است و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
چرا باید واکسن بزنیم؟
صبح‌شد: ایـــــــــــــن روز‌ها بسیاری از مردم می‌پرسند که اگر بخواهیم واکسن بزنیم آن واکسن چه واکسنی است و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ این سؤال را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ام و در پاسخ باید بگویم، زمانی می‌توانیم واکسنی انتخاب کنیم که سبدی از واکسن جلوی رویمان باشد البته در مقابل افرادی هم بودند که می‌گفتند، در این سبد این واکسن مناسب است و ما هم حق انتخاب داشتیم.

به‌هرحال هم اکنون این شرایط برای مردم فراهم نشده است، اما ممکن است در خرداد ماه سال آینده در داروخانه‌ها چندین واکسن وجود داشته باشد و بتوانند انتخاب کنند؛ بنابراین توصیه‌ام به مردم این است که هر واکسنی که به دستتان رسید تزریق کنید، اصلاً برای زدن واکسن تعلل نکنید.

برخی‌ها می‌گویند که ما واکسن می‌زنیم تا کرونا نگیریم، اما لازم است این موضوع را به مردم یاد‌آوری کنم که اگر واکسن در سال اول زده شود باعث کاهش مرگ ومیر‌ها خواهد شد. ازطرفی واکسیناسیون موجب می‌شود که افراد به خاطر ابتلا از بیماری کرونا جانشان را از دست ندهند.

البته این را هم بگویم که تزریق در سال اول باعث نمی‌شود که فرد دیگر به بیماری کرونا مبتلا نشود بلکه ممکن است کرونا بگیرد، اما این ویروس خطرناک دیگر جانش را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین مردم باید بدانند که واکسیناسیون سال اول مرگ ناشی از کرونا را کاهش خواهد داد و در سال دوم هم ابتلا به بیماری را کم می‌کند ضمن اینکه در سال‌های بعد هم بتدریج ریشه این بیماری را از بین خواهد برد.

مسأله دیگر هم درباره توان علمی واکسن کرونا در کشور است. برخی‌ها می‌گویند که آیا ایران این توان علمی را دارد. در این باره لازم است اشاره‌ای به پیشینه تاریخی واکسن‌سازی در ایران داشته باشم چرا که ایران صد سال است که واکسن می‌سازد و واکسن‌ها را به کودکان خودش هم زده است یعنی همه مردم ایران واکسن سل انستیتو پاستور را زده‌اند و آثارش را هم دیده‌اند.

دانشمندان ایرانی توانستند بیماری سرخک را ریشه کن کنند، ولی در کشور امریکا هنوز بیماری سرخک ریشه کن نشده است این سابقه تاریخی نشان می‌دهد که ایران در ساخت واکسن و بکارگیریش توانمند است. درباره واکسن کرونا هم باید بگویم که ما در تهیه واکسن کرونا سختگیری می‌کنیم.

در واکسن داخلی همه مراحل را زیر نظر داریم و مستندات را هم جمع‌آوری می‌کنیم تا زمانی که سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق اجازه مصرف برای انسان را بدهند.

توصیه من به آن افرادی که واکسن نمی‌زنند این است که واکسن را بزنند چرا که تصمیمی در سطح کلان گرفته شده است البته این راهم اضافه کنم واکسیناسیون اجباری نیست در کل دنیا هم همین‌طور است به‌نظرم دولت‌ها به‌خاطر کمبود واکسن این موضوع را اجباری نکردند. اما اگر دولت روزی بخواهد اقتصاد، مدارس، دانشگاه و تمام کسب و کار‌ها را باز کند حتماً باید در جامعه به ایمنی بالای ٧٠ درصد برسیم، چون اگر به این حد از ایمنی نرسیم نمی‌توانیم همه کسب و کار‌ها را بازکنیم.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.knxt23nkmftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما