سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۴۶۵۲
plusresetminus
با ورود محموله‌های حجیم و پرشمار واکسن کرونا، سرعت واکسیناسیون در کشور به طرز محسوسی بالا رفته است.
چه واکسنی را کجا پیدا کنیم؟
صبح‌شد: با ورود محموله‌های حجیم و پرشمار واکسن کرونا، سرعت واکسیناسیون در کشور به طرز محسوسی بالا رفته است. وزارت بهداشت اعلام کرده متولدین ۱۳۵۵ به قبل در سراسر کشور می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند. حتی نوبت به دانشجویان هم رسیده، اما چند اشکال اساسی باعث سردرگمی شهروندان شده است. به نظر می‌رسد پاشنه آشیل برنامه واکسیناسیون در ایران در حال حاضر اطلاع‌رسانی ناقص و پراکنده از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است. دستگاه‌های مسئول بابت اینکه دست‌کم تا هفته پیش، واکسن سینوفارم برای تزریق دز دوم در مراکز مختلف وجود نداشت، زیر فشار افکار عمومی قرار داشتند. علاوه بر آن هیچ اطلاع‌رسانی شفافی هم صورت نگرفته که ساعت کار مراکز واکسیناسیون به چه صورت است؟ یا در هرکدام از این مراکز چه نوع واکسنی تزریق می‌شود؟ پرسش‌های مشابه دیگری هم وجود دارد و تشتت در اطلاع‌رسانی نتیجه‌اش شده صف‌های طویل در مراکز واکسیناسیون و ساعت‌ها معطلی برای متقاضیان و گروه‌های در معرض ابتلا به کرونا. در این شرایط، اما یک نرم‌افزار مسیریاب از اکوسیستم استارتاپی ایران به میدان آمده و با ایده‌ها و ترفند‌های جدیدی عصای دست متقاضیان واکسن شده است. «بلد» حالا با حفظ هویت خود به‌عنوان یک مسیریاب در حال تبدیل‌شدن به یک سامانه مرجع برای متقاضیان واکسیناسیون در ایران است. کاربرانی که تجربه کار با بلد را دارند، حتما مطلع هستند برای اینکه بدانند در کدام مرکز آسترازنکا می‌زنند یا برکت و سینوفارم، لازم نیست ساعت‌های متمادی در صف بمانند. یا برای دانستن اینکه چه مراکزی تا چه ساعتی فعالیت دارند و کجا خلوت است و کجا شلوغ، ضرورتی ندارد در شرایط کرونایی و در مناطق پرازدحام شهر تردد کنند. سر نخ حل همه این معما‌ها با چند کلیک ساده یا نصب نرم‌افزار بلد روی گوشی‌های موبایل در دسترس است. در ادامه با جزئیات توضیح می‌دهیم که بلد چطور سوالات ریز و درشت متقاضیان تزریق واکسن را خیلی دست و دلبازانه و فوری پاسخ می‌دهد.
کجا واکسن بزنیم؟
وقتی لازم دارید بدانید در محدوده شما کدام مرکز واکسیناسیون قرار دارد، خیلی ساده می‌توانید مسیریاب بلد را باز کنید و با انتخاب پوسته مراکز واکسیناسیون همه آن‌ها را روی نقشه مشاهده کنید. بعد هم با انتخاب مرکز مورد نظر از کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر ممکن به مقصد برسید.
مراکز واکسیناسیون تا چه ساعتی باز هستند؟
قبل از اینکه دنبال پاسخ این پرسش بگردید، این واقعیت تلخ را بپذیرید که ساعت کار واکسیناسیون خیلی وابسته به موجودی واکسن مرکز مورد نظر در آن روز مشخص است. یعنی اگر کسی به شما گفت من فلان مرکز ساعت ۳ واکسن زدم خلوت بود، دلیل نمی‌شود فردا هم همین سناریو تکرار شود. ممکن است فردا ساعت ۳ وقتی شما به آن مرکز مراجعه می‌کنید کارکنان آنجا در منزل مشغول قیلوله بعدازظهر باشند. به هرحال اگر خواستید ساعت کار استاندارد هر مرکز را خیلی شسته‌ورفته و در یک جای ثابت پیدا کنید، می‌توانید از امکانات بلد استفاده کنید. با اشاره انگشت روی اسم هرکدام از مراکز، اطلاعاتی حاوی آدرس و ساعت کار و مشخصات مرکز تحویل شما داده می‌شود.
چه واکسنی را کجا پیدا کنیم؟
یکی از چالش‌های جدی شهروندانی که دنبال دریافت دز دوم واکسن هستند، این است که کجا دقیقا همان نوع واکسن را می‌توانیم پیدا کنیم؟ پاسخ این پرسش هم در جیب «بلد» است. در قسمت توضیحات هرکدام از مراکز واکسیناسیون دقیقا ذکر شده که چه نوع واکسنی را می‌توانید آنجا پیدا کنید. البته اگر دنبال واکسن نایابی مثل اسپوتنیک روسی هستید، کاری از دست کسی بر نمی‌آید. وزارت بهداشت گفته کسانی که دز اول اسپوتنیک زدند بفرمایند آسترازنکا!
ازکجا بدانیم کدام مراکز خلوت است؟
در اطلاعات مربوط به مراکز واکسیناسیون یک آیتم هم وجود دارد که مشخص می‌کند وضعیت آنجا از نظر شلوغی یا خلوتی چطور است. حالا این اطلاعات از کجا به دست می‌آید؟ بلد آمده یک عده نیروی اجرائی استخدام کرده که با موتورسیکلت به مراکز مختلف سرکشی می‌کنند و آمار هر مرکز را به صورت آنلاین برای کاربران گزارش می‌کنند. باز هم البته اگر به صحت و سقم این اطلاعات شک دارید می‌توانید از یک ویژگی دیگر که بلد تعبیه کرده استفاده کنید؛ یعنی سوال و جواب. ماجرا به این صورت است که شما هر سوالی درباره وضعیت مراکز دارید ثبت می‌کنید و بقیه کاربران بلد به شما پاسخ می‌دهند. معمولا هم تجربه ثابت کرده در فاصله زمانی کمتر از ۱۲ دقیقه یک نفر پیدا می‌شود که به سوال شما جواب بدهد. ضمن اینکه این امکان فراهم شده کاربران بلد بتوانند عکس و توضیحات خود را از وضعیت مراکز واکسیناسیون به صورت آنلاین اضافه کنند. در صف‌ها هم که تا دلتان بخواهد کاربران وقت زیاد دارند و سر فرصت عکس‌ها و اطلاعات به‌درد بخوری معمولا با بقیه کاربران به اشتراک می‌گذارند.
مراکز خودرویی را چطور پیدا کنیم؟
در نرم‌افزار بلد و بعد از فعال‌کردن پوسته مراکز واکسیناسیون به‌وضوح از روی همان نقشه می‌شود تشخیص داد که در کدام مراکز، تزریق داخل خودرو‌ها انجام می‌شود. همین‌طور جزئیات دیگری مثل اینکه واکسیناسیون برای چه گروه‌های سنی و چه اقشاری انجام می‌شود و چه مدارکی مورد نیاز است هم با انتخاب هرکدام از مراکز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. کل این امکانات برای ساکنان تهران، تبریز، کرج، شیراز، اهواز، مشهد و اصفهان در دسترس است. روایت دست اول کاربران از شرایط لحظه به لحظه مراکز واکسیناسیون هم در بخش کامنت‌های همان مرکز موجود است. از این شسته‌ورفته‌تر نمی‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را قبل تزریق واکسن پیدا کنید.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.wa5ct1aqrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما