چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۷۱۷
plusresetminus
مبتلایان کرونا باید بیش از پیش عادات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند.
اهمیت مراقبت دندان در دوران کرونا
صبح‌شد: حتما در مدتی که از شیوع کووید-۱۹ گذشته است بار‌ها شنیده‌اید که یکی از علائم رایج در میان مبتلایان این بیماری ازدست‌رفتن حس چشایی است؛ عارضه‌ای که ممکن است تا ماه‌ها پس از بهبودی و رفع سایر علائم بیمار تداوم داشته باشد و حس خوب چشیدن مواد غذایی را از فرد دریغ کند. در کنار این علامت، خشکی دهان و ایجاد زخم‌های دهانی نیز از دیگر عوارض مشاهده شده در میان بیماران کووید-۱۹ به‌شمار می‌رود. رخداد پرتکرار این عوارض در میان بیماران در کشور‌های مختلف موجب شده است گروهی از محققان با بررسی بیماران کووید-۱۹ وضعیت سلامت دهان این افراد را بررسی کنند و عوارض مختلفی که در دوران همه‌گیری موجب مشکلات سلامت دهان افراد شده است مورد مطالعه قرار دهند.

گروهی از محققان با بررسی اطلاعات منتشر شده در ۱۸۰ مقاله علمی در‌خصوص علائم بهداشت دهان و دندان در نزدیک به ۶۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا در سراسر جهان مشاهده کرده‌اند تقریبا از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید، چهار بیمار اختلال در چشایی یا از دست دادن کامل چشایی را تجربه می‌کنند. علاوه بر این موضوع، نزدیک به ۴۳درصد مبتلایان با عارضه خشکی دهان روبه‌رو می‌شوند که آمار بسیار بالایی است.
 اهمیت مراقبت دندان در دوران کرونا
دکتر ادموند هیولت، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا که نتایج حاصل از این یافته‌ها را بررسی کرده است، در این‌باره توضیح می‌دهد: «این نتایج نکته مهمی را یادآور می‌شود که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تا حدی که شرایط جسمی‌شان اجازه می‌دهد، باید بیش از پیش عادات بهداشت دهان و دندان سالم را در طول بیماری حفظ کنند. خشکی دهان خطر پوسیدگی دندان را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، بنابراین مسواک زدن دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن یک‌بار در روز، محدود کردن میان‌وعده‌ها و پرهیز از غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین بهترین راه حفظ سلامت دهان و دندان آنهاست.»
 عوارض متفاوت چشایی ناشی از کرونا
در حال حاضر همان‌طور که اشاره شد بیشتر ما می‌دانیم از دست دادن بویایی و چشایی از علائم اصلی عفونت با ویروس سارس-کوو-۲ به‌شمار می‌رود، اما نتایج مطالعات گروهی از محققان دانشگاه برازیلیا تغییراتی را در این دانسته‌ها به‌وجود آورد. برخی افراد مبتلا به کرونا ممکن است دچار تضعیف حس چشایی (hypogueusia) شوند؛ حالتی که در آن فرد دچار اختلال حس چشایی مخدوش می‌شود، یعنی همه‌چیز برایش مزه شیرین، ترش، تلخ یا فلز‌مانند (پاراچشایی یا Dysgeusia) می‌دهد. یا به صورت کامل چشایی خود را از دست می‌دهند (ناچشایی یا ageusia). به دلایلی که هنوز نامشخص است، محققان مشاهده کردند این عوارض در بیماران اروپایی تا حدی شایع‌تر بوده و حدود نیمی از آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در مقایسه، در آمریکا یک‌سوم بیماران مبتلا و در آمریکای‌لاتین یک‌چهارم بیماران این علائم را گزارش کرده‌اند. این مطالعه همچنین نشان داده است برخی بیماران مبتلا به کووید ضایعاتی را رو یا زیر زبان خود یا در امتداد لثه‌ها و کناره‌های دهان گزارش کرده‌اند.
 اختلالات چشایی؛ عارضه بلندمدت
هیولت در رابطه با عوارض دهانی گزارش شده در مبتلایان به کرونا توضیح می‌دهد: «این عوارض منحصر به کووید-۱۹ نیست و از سوی دیگر همه افراد را درگیر نمی‌کند. هنوز مشخص نیست چرا برخی از افراد دچار مشکل دهانی می‌شوند درحالی که برخی دیگر این مشکل را ندارند، اما در هر صورت حتی عفونت خفیف ممکن است تا حدی منجر به اختلال دهانی شود.»
وی افزود: «از آنجا که هنوز مشخص نیست علائم دهانی تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد، به‌نظر می‌رسد باید آن‌ها را عضوی از مجموعه علائم شناخته‌شده به‌عنوان «کووید طولانی» در‌نظر گرفت.» این اصطلاح به بیمارانی اطلاق می‌شود که ماه‌ها پس از بهبودی بسیاری از علائم اولیه خود همچنان درگیر مشکلات و عوارض مربوط به بیماری کووید هستند.
 از مشکلات لثه تا دندان‌قروچه
دکتر شروین ملایم، متخصص لثه و جراح ایمپلنت و مدیر موسسه تحقیقات دهان در لس‌آنجلس نیز نظر موافقی در رابطه با معاینات دوره‌ای دهان و دندان دارد و توصیه می‌کند افراد به‌هیچ عنوان در این دوران از سلامت دهان و دندان خود غافل نشوند. وی می‌گوید: «با وجود گذشت بیش از ۱۸ ماه از آغاز این همه‌گیری، متأسفانه مردم هنوز مانند قبل از این دوران به‌صورت منظم به مطب‌های دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند.»
ملایم توضیح می‌دهد: «با کنار گذاشته شدن مراجعات دوره‌ای دندانپزشکی، شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد مبتلایان به خونریزی لثه، بیماری‌های پریودنتال و آثار سوء دندان‌قروچه هستیم.» وی خاطر‌نشان می‌کند: «آنچه باعث افزایش دندان‌قروچه در شب شده است، احتمالا استرس ثانویه ناشی از ترس ابتلا به کووید-۱۹ است. این یعنی استرس ناشی از کرونا می‌تواند باعث ایجاد درد فک و همچنین ترک‌خوردگی و لب‌پر شدن دندان‌ها شود.» ملایم در پایان تأکید می‌کند چه در دوران همه‌گیری کرونا چه فارغ از همه‌گیری، مراقبت‌های دهان و دندان باید در اولویت قرار داده شوند.
مراقبت‌ها را به تعویق نیندازید
مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان از مشکلاتی است که در مدت عالم‌گیری کووید-۱۹ به‌شدت افزایش یافته است، زیرا بسیاری از بیماران چکاپ‌های معمول را به‌تعویق می‌اندازند.
دکتر ادموند هیولت، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا در این‌باره می‌گوید: «حتی کسانی که تحت تأثیر مسائل مربوط به کرونا و ابتلا به این بیماری قرار نگرفته‌اند باید به خاطر داشته باشند حفظ سلامت دهان و دندان کلید اصلی سلامت کلی است. به عبارت دیگر اجازه ندهید ترس از کرونا منجر به تعویق انداختن در دنبال کردن مسائل مربوط به مراقبت از دندان شود.»
وی می‌افزاید: «بر‌اساس مطالعات انجام شده ثابت شده مراجعه به دندانپزشک از نظر خطر ابتلا به کووید-۱۹ بسیار ایمن است.»
منبع: webmd.com

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.6nyk49n005k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما