شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۷۸۲
plusresetminus
افرادی که دوز اول واکسن را خارج از ایران تزریق کرده‌اند برای دوز دوم چه باید کنند؟
افرادی که دوز اول واکسن را خارج تزریق کرده‌اند، چه باید کنند؟
صبح‌شد: مریم زودتر از همه واکسن زد. آن روز‌ها که هنوز واکسیناسیون در ایران فراگیر نشده بود او به ارمنستان رفت و در سفری سه روزه نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرد و بازگشت. مدتی پس از بازگشت آنها، سیل متقاضیان واکسن به ارمنستان آغاز شد. نیمه دوم تیر‌ماه بود که بنا به اعلام گمرک کشور ۱۴هزار ایرانی برای تزریق واکسن آسترازنکا راهی سفر شدند. اما تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد، نه نشان از واکسیناسیون راحت و بی‌خطر داشت که رنج سفر و هزینه‌های آن را هموار کند، نه اطمینانی از اینکه واقعا مسافران بتوانند واکسینه شوند. صف طولانی ایرانی‌ها در ارمنستان برای واکسن زدن، شد سوژه داغ رسانه‌ها و دولت این کشور اعلام کرد که مسافران واکسن درصورتی دوز نخست را دریافت می‌کنند که ۱۰ روز در این کشور اقامت کنند؛ تصمیمی در راستای رونق صنعت گردشگری ارمنستان. همین شد که بسیاری از سفر کردن پشیمان شدند و عده‌ای که دوز نخست را دریافت کرده بودند، به این فکر افتادند که باید برای دوز دوم چه کنند. اما واقعا آن دسته که دوز نخست واکسن را در کشور‌های دیگر دریافت کرده‌اند، برای دوز دوم چه باید بکنند؟

به همان کشور سفر کنید
اواخر مردادماه بود که عده‌ای برای تزریق واکسن به دوبی یا عراق سفر کردند. تکلیف این عده را تقریبا وزارت بهداشت روشن کرده و باید دوز دوم را هم همانجا تزریق کنند. این عده از مسافران واکسن که روی کارت‌شان تاریخ نوبت دوم درج شده، برای دوز دوم هم باید به همان کشور سفر کنند، زیرا به‌گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت طبق سند ملی واکسیناسیون براساس گروه‌های سنی و شغلی فراخوان می‌دهد و تزریق خارج از نوبت برای افرادی که دوز اول را در کشور‌های دیگر تزریق کرده‌اند و نوبت دوز دوم‌شان فرا رسیده خارج از پروتکل‌های ابلاغی است. البته درباره فایزر و مدرنا، این موضوع بیشتر صدق می‌کند، زیرا آن دسته که خارج از ایران، خصوصا در کشور همسایه، ارمنستان، واکسن آسترازنکا را برای نوبت اول دریافت کرده‌اند و با تسریع واکسیناسیون، گروه سنی‌شان در کشور اعلام شده، می‌توانند دوز دوم را همین‌جا دریافت کنند. اتفاقی که برای عده بسیاری، چون مریم رخ داده است. اما چطور؟

پلتفرم واکسن‌ها باید مثل هم باشد
گفته می‌شود براساس مصوبه کمیته پایش واکسن، این افراد باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند. مراکز بهداشت با روابط بین‌الملل دانشگاه بررسی مدرک را انجام می‌دهند؛ زیرا بعضی از کارت‌های واکسیناسیون نوع خاصی است و باید بررسی شود. بعد از بررسی انجام شده و در زمان معین اگر واکسن مربوطه موجود باشد، تزریق انجام می‌شود. اما چرا؟
پلتفرم واکسن‌های تزریقی باید مثل هم باشد؛ مثلا اگر فردی آسترازنکا زده باشد باید از پلتفرم مشابه یعنی اسپوتنیک استفاده کند. نمی‌توان همه واکسن‌ها را جایگزین یکدیگر کرد. وزارت بهداشت موظف است در این‌باره دستورالعملی صادر کند که هنوز چنین نکرده است. درحال حاضر دستورالعمل این است که یک نوع واکسن در هر دو دوز تزریق شود، مگر اسپوتنیک دوز دو که اجازه داده شده به جای آن آسترازنکا تزریق شود.
از آنجا که گروه عمده‌ای از افرادی که برای تزریق واکسن به خارج کشور رفتند، آسترازنکا دریافت کردند، حالا می‌توانند به مراکز بهداشت بروند و واکسن خود را دریافت کنند. درست است که در هفته گذشته این واکسن بسیار با کمبود روبه‌رو شد، اما معمولا برای تزریق دوز دوم هنوز استفاده می‌شود و گویا این امتناع بیشتر برای تزریق‌های نخست بوده است.

از صفر شروع کنید.
اما اگر واکسنی که افراد در خارج از کشور دریافت کرده‌اند، در داخل کشور موجود نباشد چه می‌شود و آیا باید دوباره نوع دیگری از واکسن را از دوز اول تزریق کنند یا خیر؟ گویا هنوز وزارت بهداشت در این‌باره تصمیم تازه‌ای نگرفته است و همچنان باید به همان نقل از جهانپور مراجعه کرد که این افراد یا باید دوز دوم را در همان کشور تزریق کنند یا در کشور خودمان، از صفر شروع کنند. به این‌ترتیب که مانند افراد واکسن نزده، واکسن دریافت کنند. درحالی‌که جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: «اگر پروتکل واکسیناسیون ما جوابگو باشد، تزریق دوز دوم آن‌ها در کشور انجام می‌شود، اما اگر جوابگو نباشد، امکان آن وجود ندارد».
محمدی، معاون دارویی سازمان غذا و دارو نیز برای آن دسته که واکسن مدرنا و فایزر را خارج از ایران دریافت کرده‌اند می‌گوید که برنامه‌ای برای واردات واکسن مدرنا وجود ندارد و فایزر وارداتی هم به‌عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد. فایزر و جانسون‌اندجانسون که از دو کشور بلژیک و آلمان تهیه شده، قرار است به مادران باردار و پس از آن به‌عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده شود. از این‌رو آن دسته که از این واکسن‌ها در دوز اول استفاده کرده‌اند چندان امیدوار به دریافت دوز دوم آن در کشور نباشند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.4q0a2bqmila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما