سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۹۰۸
plusresetminus
استفاده از هندزفری‌ها و هدفن‌های بی‌سیم این روز‌ها به شدت طرفدار دارد.
بی‌خیال گوش پاک‌کن شوید
صبح‌شد: استفاده از هندزفری‌ها و هدفن‌های بی‌سیم این روز‌ها به شدت طرفدار دارد. شرکت اپل به عنوان پرچمدار اصلی فروش این نوع هندزفری‌ها به تنهایی در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه ایرپاد را فروخته است. تفاوت اصلی این هندزفری‌های نسل جدید با نمونه‌های سیم‌دار اولیه، این است که آزادی عمل بیشتری برایمان فراهم می‌کنند و نیازی نیست برای استفاده از آن‌ها به صورتی فیزیکی به گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ‌مان متصل باشیم؛ به همین خاطر معمولا افراد ساعت‌های طولانی‌تری از این کوچولو‌های دوست‌داشتنی در گوش‌شان استفاده می‌کنند. اما استفاده از این تجهیزات دیجیتال برای مدت طولانی می‌تواند آسیب‌هایی به گوش وارد کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

با وجود این‌که استفاده از هندزفری‌ها و هدفن‌های بی‌سیم هنوز عمر چندانی طولانی‌ای ندارد، اما تاکنون تحقیقات زیادی در مورد استفاده طولانی‌مدت از سمعک‌ها انجام شده و از آنجا که این دو در بسیاری از موارد از سازوکار مشابهی بهره می‌برند، به نظر می‌رسد تاحدی نتایج این تحقیقات به استفاده طولانی‌مدت از هندزفری‌های بی‌سیمی که این روز‌ها توجه زیادی را به خودشان جلب کرده‌اند نیز قابل بسط باشد.
بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته به نظر می‌رسد استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های داخل گوش می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جرم گوش شود.
 وظیفه جرم گوش
تولید جرم گوش (که به آن سرومن نیز گفته می‌شود) یک روند طبیعی در انسان و بسیاری از پستانداران دیگر است. همیشه باید لایه‌ای نازک از این ماده موم‌مانند در نزدیکی دهانه مجرای گوش وجود داشته باشد.
این موم نوعی ماده ترشحی ضدآب و محافظ است. وجودش باعث مرطوب‌شدن پوست مجرای گوش خارجی می‌شود و به‌عنوان یک مکانیسم محافظ برای جلوگیری از عفونت عمل می‌کند و مانعی برای ورود حشرات، باکتری‌ها و آب به شمار می‌رود. در واقع جرم گوش، یک سد دفاعی مؤثر است. شاید برایتان جالب باشد که در قرن نوزدهم، گزارش‌های متعددی مبنی بر استفاده از این ماده مومی به عنوان مرهم موثری برای رفع ترک لب‌ها ارائه شده است!
جرم گوش یک ماده طبیعی است که در قسمت خارجی مجرای گوش تولید می‌شود. این ماده با ترشحات غدد چربی و غدد عرق که از فولیکول‌های مو آزاد می‌شوند، ایجاد می‌شود و سپس گرد و غبار، باکتری‌ها، قارچ‌ها، مو‌ها و سلول‌های مرده پوست را به دام می‌اندازد و حالت مومی‌شکل پیدا می‌کند.
کانال گوش خارجی را می‌توان مانند یک پله برقی در نظر گرفت که موم همیشه به سمت خارج در آن حرکت می‌کند و از پرشدن گوش‌ها با سلول‌های مرده پوست جلوگیری می‌کند. این حرکت جرم گوش نیز با حرکات طبیعی فک انجام می‌شود. هنگامی که جرم گوش به انتهای کانال گوش بیرونی می‌رسد، به سادگی می‌افتد.
 هدفن چگونه آسیب می‌زند؟
گوش، سازوکار خود تمیزشونده‌ای دارد و عملکرد خود را بدون وقفه به‌بهترین نحو انجام می‌دهد. با این حال، هر چیزی که مانع حرکت طبیعی جرم گوش به سمت خارج شود، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند؛ استفاده عادی از دستگاه‌های داخل گوش در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما استفاده طولانی‌مدت از هدفن، مانند زمانی که تمام روز در گوش‌تان باشد، می‌تواند موجب بروز این موارد شود:
جرم گوش را فشرده کرده و با کاهش میزان جریان‌پذیری آن، دفع طبیعی آن برای گوش سخت‌تر شود.
جرم گوش را تا آنجا که باعث بروز التهاب در گوش شود فشرده کند. این امر منجر به فراخوانی گلبول‌های سفید به ناحیه و افزایش تعداد سلول‌ها در ناحیه مسدودشده می‌شود. مانع جریان هوا شود و از خشک‌شدن جرم گوش جلوگیری کند. هنگامی که جرم گوش چسبندگی خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کند، میزان انباشت آن در گوش بیشتر خواهد شد.
عرق و رطوبت را در گوش‌ها به دام می‌اندازد و گوش را بیشتر مستعد عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌کند.
ایجاد مانعی برای دفع طبیعی جرم گوش که در نهایت باعث تحریک غدد ترشحی و افزایش تولید جرم گوش می‌شود.
در صورتی که بالشتک‌های گوشی به‌درستی تمیز نشود یا به باکتری یا عوامل عفونی آلوده باشد، بهداشت کلی گوش را کاهش می‌دهد.
اگر میزان صدا خیلی زیاد باشد به شنوایی شما آسیب می‌رساند.
در صورت انباشته‌شدن، تجمع بیش از حد جرم گوش می‌تواند باعث بروز مشکلات شنوایی همراه با علائم دیگر مانند درد، سرگیجه، وزوز گوش، خارش و سرگیجه شود.
اگر به‌مدت طولانی نیاز دارید به‌محتوای صوتی‌ای گوش کنید، بهتر است از هدفن‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرد استفاده کنید که تا حدی از بار عوارض ناشی از گوشی‌های داخلی بکاهید. زیرا این نوع گوشی‌ها امکان عبور مقدار کمی جریان هوای اضافی را در مقایسه با هدفن‌های داخل گوش و ایرپاد‌ها فراهم می‌کند. با این حال، حتی استفاده از این نوع هدفن‌ها نیز به‌اندازه‌ای که گوش‌هایتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید، بدون عارضه نخواهد بود و ممکن است تجمع جرم گوش با استفاده طولانی‌مدت از این هدفن‌ها نیز افزایش پیدا کند. با این حال هدفن‌هایی که خارج از مجرای گوش قرار می‌گیرند، کمتر باعث فشردگی جرم گوش می‌شود. همچنین احتمال کمتری برای فراهم‌کردن شرایط
برای ورود عفونت‌های باکتری‌ها یا عوامل بیماری‌زا به کانال گوش خواهند‌داشت.
 برگرفته از: Science Alert

بی‌خیال گوش پاک‌کن شوید
در بیشتر موارد، بهترین راه برای کنترل جرم گوش این است که به حال خود رهایش کنید. استفاده مکرر از گوش پاک‌کن‌های پنبه‌ای به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است با استفاده از آن جرم گوش را به بخش‌های عمقی‌تر کانال گوش برانید. توصیه قدیمی که احتمالا همه ما بار‌ها از متخصصان گوش و حلق و بینی شنیده‌ایم این است که هیچ ابزاری کوچک‌تر از آرنج خود را وارد گوشمان نکنیم؛ به عبارت ساده‌تر هیچ جسم خارجی را نباید وارد گوش کرد!
برخی روش‌های سنتی مانند استفاده از قطره روغن زیتون نیز ممکن است اثرات سوء داشته باشد و توصیه نمی‌شود. در صورتی که به‌دلیل تجمع جرم گوش دچار مشکلات شنوایی شده‌اید، پزشک می‌تواند طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی را برای کمک به شما ارائه دهد. همچنین در صورت نیاز به درمان طولانی‌مدت می‌تواند شما را به مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی مناسب هدایت کند.
گوش فرآیند فوق‌العاده‌ای برای تمیزکردن خود دارد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این امر به طور طبیعی رخ دهد. در بسیاری از موارد استفاده از هندزفری و هدفن مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند، اما در هر صورت بهتر است زمان استفاده از این تجهیزات را مدیریت کنیم و البته مطمئن شوید همیشه پخش صدا در سطحی ایمن برای شنوایی قرار دارد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.xq0a2bqo4la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما