کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند درصد از تهرانی‌ها واکسن زدند؟

8 آبان 1400 ساعت 9:06

آمار واکسیناسیون در کشور براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تا آخر مهر سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۸ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۲۵۶ نفر رسیده است.


صبح شد: آمار واکسیناسیون در کشور براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تا آخر مهر سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۸ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۲۵۶ نفر رسیده است. دوز اولی‌ها ۵۰ میلیون‌و ۳۷۳ هزارو ۴۸۸ نفر و دوز دومی‌ها ۲۸ میلیون‌و ۶۴۳ هزارو ۵۲۲ نفر از این آمار سهم دارند. در حال حاضر ایران از نظر سهم واکسیناسیون تجمیعی در سطح جهانی رتبه ۶۲ و از نظر سهم واکسیناسیون دوز دوم رتبه ۸۸ جهانی را دارد. ایران براساس آمار‌های جهانی تا به امروز ۶۱ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده است. براساس آمار‌های جهانی، تا به امروز ۳/۸۳ میلیارد نفر، حدود ۹/۴۹ درصد از جمعیت جهان، دوز اول و ۳۸ درصد دوز دوم واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند. در حال حاضر براساس آمار‌های جهانی، امارات، پرتغال، کوبا، شیلی و مالت از بالاترین سهم تزریق دوز اول و کشور‌های امارات، پرتغال، مالت، سنگاپور و اسپانیا از بالاترین سهم تزریق دوز دوم برخوردارند. این رتبه‌بندی‌ها براساس میزان دوز واکسن تزریق‌شده به نسبت جمعیت محاسبه می‌شود. آمار‌های تفکیکی مختلفی از واکسیناسیون در جهان وجود دارد؛ مانند آمار تزریق براساس نوع واکسن یا آمار تزریق براساس شهر‌های مختلف. وجود این آمار‌ها در مدیریت دقیق‌تر و کارآمدتر بحران کرونا بسیار تأثیرگذار است. برای مثال در ایالات متحده ۵۷ درصد از کل جمعیت کشور واکسینه شده‌اند. ۶۷ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالا، ۶۸ درصد از جمعیت ۱۸ سال به بالا و ۸۴ درصد از جمعیت ۶۵ سال به بالا در این کشور کاملا واکسینه‌اند. همچنین ایالت‌های ورمونت، ماساچوست، کانتیکت، رود آیلند و پنسیلوانیا از بالاترین نرخ واکسیناسیون در کل ایالات متحده آمریکا برخوردارند. یا در آلمان تا به امروز استان‌های برمن و سارلند بالاترین نرخ واکسیناسیون را داشته‌اند. آمار‌های تفکیکی در ایران، اما تا این اندازه از دقت بالایی برخوردار نیست و مقامات ستاد کرونا یا مقامات استانی به‌صورت مستقل به اعلام آمار‌های مربوط به هر استان اقدام می‌کنند.
 اما براساس اطلاعات موجود، استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر هم‌اکنون در ایران پیشگام واکسیناسیون بوده و توانسته‌اند نرخ واکسیناسیون خود را به بیش از ۴۰ درصد برسانند؛ اگرچه سرعت‌بخشیدن به روند واکسیناسیون در بعضی از استان‌های کشور، ازجمله تهران همواره برای مقامات استانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بالابودن آمار جمعیت سالخورده در تهران، بالابودن آمار بیماری‌های خاص در این شهر و همچنین فعال‌بودن ۴۰ درصد فعالان حوزه بهداشتی کشور در پایتخت ازجمله دلایل اهمیت سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون در تهران بوده است. روند واکسیناسیون در پایتخت ایران، مشابه دیگر استان‌های کشور در هفته‌های اخیر به‌واسطه افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون، موجود‌شدن واکسن، ایجاد پویش‌های جدید و ایجاد مراکز سیار، سرعت بیشتری به‌خود گرفته است، تا حدی که
 ۲۶ مهر ۱۴۰۰ به‌گفته مقامات بهداشتی کشور، ۹۳ درصد از تهرانی‌ها دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. جزئیات آمار و ارقام و اقداماتی که تا به امروز درباره روند واکسیناسیون تهران از سوی مقامات مختلف اعلام شده است را در این اینفوگرافیک مشاهده می‌کنید.

آغاز واکسیناسیون در تهران
در روز ۲۱ بهمن‌۱۳۹۹ واکسیناسیون عمومی در کشور با دستور رئیس‌جمهور در بیمارستان امام‌خمینی تهران آغاز شد. نخستین واکسن تزریق‌شده در تهران واکسن «اسپوتنیک وی» بود که ۱۶ بهمن‌ماه نخستین محموله آن به کشور وارد شده بود. فرزند وزیر بهداشت نخستین شهروند تهرانی بود که نخستین دوز واکسن کرونا به او تزریق شد. از آن زمان تا به امروز علاوه‌بر واردشدن دوز‌های بیشتری از انواع واکسن‌ها به کشور، بخش زیادی از جمعیت تهران واکسینه شده‌اند.

متوسط دوز روزانه تزریق در تهران
تا روز ۱۹ مهر ۱۴۰۰ براساس آمار اعلام‌شده توسط مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران، متوسط تزریق روزانه در پایتخت بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار دوز بوده است که البته این ارقام روزانه نوسان دارند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا، روز ۱۱ مهر متوسط تزریق واکسن در پایتخت را ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دوز اعلام کرده بود.

دوز تزریق‌شده در تهران
به‌گفته فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا، از بیش از ۷۸ میلیون دوز واکسن تزریق‌شده در کل کشور، تا ۳ آبان، ۱۴ میلیون‌و ۵۳۲ هزار و ۵۴۵ دوز به شهروندان تهرانی تزریق شده است.

واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال
تا ۲۸ مهر ۱۴۰۰ جمعیت دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسینه‌شده در کشور به ۳/۶ میلیون نفر رسید؛ یعنی ۶۹ درصد از کل دانش‌آموزان کشور در برابر کرونا واکسینه شدند. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد تا روز ۳ آبان به لطف طرح ضربتی واکسیناسیون نوجوانان در تهران درحدود ۷۴ درصد ازدانش آموزان واکسینه شدند. آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان تهرانی تا ۲۶ مهر افزایش یافت و تا ۴ آبان ماه ۴۳۳ هزار نفر دوز اول و ۵۸ هزار نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

همه مراکز واکسیناسیون در تهران
خبرگزاری ایرنا به نقل از علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا، روز ۱۱ مهر تعداد مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران را ۱۰۰۰ مرکز اعلام کرد. به‌گفته زالی تهران از ۱۹ مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون هم برخوردار است. شهرداری تهران در ۳۱ شهریور هم ۲۶ مرکز واکسیناسیون را در شهر راه‌اندازی کرد که در حال حاضر ۲۲ مرکز از این مراکز فعالند. جمعیت هلال‌احمر ایران هم در مرداد‌۱۴۰۰ از راه‌اندازی ۱۵ مرکز واکسیناسیون در کشور خبر داد که از میان آن‌ها سه مرکز به تهران اختصاص یافته است. به این ترتیب مجموع مراکز فعال واکسیناسیون در تهران براساس آمار‌های موجود ۱۰۲۵ مرکز خواهد بود. همچنین رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران به‌تازگی اعلام کرد ۲۲۰ مسجد در سطح شهر مجری واکسیناسیون شده‌اند. علاوه‌بر این شهرداری تهران ده‌ها مرکز ثابت و سیار را در سطح شهر برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون ایجاد کرده است.

دوز اول و دوم تهرانی‌ها
کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، روز ۲۶ مهر در برنامه‌ای رادیویی اعلام کرد ۹۳ درصد از تهرانی‌ها دوز اول واکسن و ۳۳ درصد هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. به‌گفته او از ابتدای هفته آخر مهر موج مراجعه دوز دومی‌ها برای دریافت واکسن به مراجع واکسیناسیون آغاز شده است. علیرضا زالی پیش‌تر در روز نهم مهر اعلام کرده بود که روزانه ۷۰ درصد از مراجعان تهرانی به مراکز واکسیناسیون، دوز اول و ۳۰ درصد هم دوز دوم را دریافت می‌کنند. تا روز ۳ آبان‌ماه بیش از ۹ میلیون و ۱۰۹ هزار نفر دوز اول و بیش از ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

بیشترین واکسن تزریق‌شده در کشور
تهران پرچمعیت‌ترین شهر ایران است و اگر نسبت تزریق واکسن به جمعیت درنظر گرفته شود، شهر تهران از بالاترین میزان واکسیناسیون در میان دیگر شهر‌های کشور برخوردار است. جمعیت شهر تهران از جمعیت کل استان کرمان که به‌عنوان استان پیشتاز در واکسیناسیون کشور شناخته شده است هم بالاتر است؛ درنتیجه تهرانی‌ها در حال حاضر بیشترین میزان واکسن را در کشور تزریق کرده‌اند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 5038

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/5038/چند-درصد-تهرانی-ها-واکسن-زدند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir