چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۵۲۷۲
plusresetminus
دولت در حالی برای طرح جهش مسکن ثبت نام می کند که هنوز بسیاری از واحدهای مسکن مهر خالی است اما ...
واحدهای مسکن مهر چند فروخته می‌شود؟
صبح‌شد: سال ۸۶ در حالی پروژه مسکن مهر در بسیاری از دیگر مناطق کشور در دولت‌های نهم و دهم کلید خورد که قرار بود در سال ۹۴ به اتمام برسد، اما دولت دوازدهم به پایان رسید و حالا بیشتر از ۱۰۰ روز از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از واحد‌های مسکونی با انواع مشکلات حقوقی، نداشتن پیشرفت فیزیکی مناسب و نبود متقاضی برای برخی واحد‌ها و ... دست و پنجه نرم می‌کند.
حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام مانده است؟
آخرین آماری که از سوی وزارت راه منتشر شده نشان می‌دهد که اکنون حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام باقی مانده است. هشتم آبان ۱۴۰۰ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره آمار مسکن مهر اعلام کرد: از ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار واحد مسکن مهر، ۲ میلیون و ۶۱ هزار واحد به اتمام رسیده و ۱۴۳ هزار واحد نیمه تمام است. یعنی با گذشت بیش از یک ماه از اعلام این خبر باید فرض را بر این گرفت که اکنون بیشتر از ۱۴۰ هزار واحد همچنان در دست ساخت است و دولت جدید در حال ثبت نام برای طرح جهش مسکن است. آن هم در حالی که قیمت خانه و زمین در این سال‌ها به شدت افزایش یافته است و دولت می‌خواهد با ساخت سالیانه یک میلیون مسکن و افزایش عرضه، جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد.
آماری از تکمیل واحد‌های مسکن مهر در دولت دهم، یازدهم و دوازدهم
بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تا انتهای دولت دهم که مبدع پروژه مسکن مهر بود، در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۲، از ۴.۳ میلیون واحد درنظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این پروژه آغاز شد. بر این اساس تا انتهای دولت دهم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسکن روستایی به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسید و ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز تنها به تامین مالی نیاز داشت. از سوی دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از آن افتتاح شده و یک میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد. بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحد‌های مسکن مهر شهری با پیشرفت ۸۶ درصدی و واحد‌های مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت ۷۵ درصدی به دولت یازدهم واگذار شد. در همین خصوص تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰، تعداد ۳۲ هزار مسکن مهر روستایی، ۴۱۴ واحد واقع در بافت فرسوده و ۲۴۰ هزار مسکن مهر شهری درمجموع ۲۷۳ هزار واحد مسکونی باقی مانده و فروش اقساطی نشده‌اند. با در نظر گرفتن آمار ۲۷۳ هزار واحد مسکونی تکمیل نشده مسکن مهر از واحد‌های تامین مالی شده بانک مسکن، برآورد می‌شود که ۳۰ هزار مسکن مهر دیگر که توسط دیگر بانک‌های کشور تامین مالی شده نیز تکمیل نشده است؛ به این ترتیب تا انتهای دولت روحانی، اطلاعات بانکی خبر از تکمیل نشدن ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر می‌دهد. آن طور که خبرگزاری فارس نوشته است: عملکرد نامطلوب دولت روحانی در زمینه مسکن علاوه بر ایجاد تورم ۸۰۰ درصدی در بازار این کالای اساسی، زمینه فشار گسترده‌ای را فراهم کرد.
مسکن مهر چقدر فروخته می‌شود؟
تا چند سال پیش که قیمت خانه و زمین ارزان‌تر بود بسیاری از واحد‌های مسکونی مسکن مهر بدون متقاضی مانده بود، اما از یکی دو سال پیش که قیمت اجاره و حتی خرید خانه‌ها سرسام آور شده بسیاری از مردم مجبور شدند که برای سکونت به شهر‌های اقماری نزدیک پایتخت یا کلان شهر‌ها بروند و در آپارتمان‌های مسکن مهر زندگی کنند. این طرح که در اوایل با تسهیلات بسیار ارزان و حدود ۱۰ میلیون به دست مردم رسید با گذشت زمان و افزایش تورم، گران‌تر شد. مثلا واحد‌های مسکونی مسکن مهر در گلبهار بین ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما اکنون واحد‌های مسکونی در شهر گلبهار حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در تهران هم واحد‌های مسکن مهر در مناطق پیشوای ورامین، قرچک، پرند و پاکدشت در همین حدود فروخته می‌شوند، اما در مناطقی مانند پردیس و رودمن در حدود ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. حتی در شاندیز مشهد که پروژه‌های مسکن مهر با اشتیاق بیشتری روبه رو شده‌اند حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.
 
انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.qnmt23niiftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما