کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش عجیب شورای شهر به آلودگی هوا

3 آذر 1400 ساعت 9:06

سرانجام شورای شهر تهران به وضعیت آلودگی هوای تهران واکنش نشان داد.


صبح شد: سرانجام شورای شهر تهران به وضعیت آلودگی هوای تهران واکنش نشان داد. یک عضو شورای شهر به مهدی چمران، رئیس شورای شهر، یادآور شد که بهتر بود به جای گزارش معاون امور مناطق، معاونت ترافیک که از سفر بارسلون بازگشته بود و در صحن شورا هم حضور داشت، گزارشی از وضعیت هوای تهران و ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه دهد.
ناصر امانی با تأکید بر اینکه به‌عنوان نمایندگان مردم شهر تهران موظف به پیگیری‌های امور شهری هستیم، گفت: مردم گرفتار هستند و باید به این موضوعات توجه شود؛ اما متأسفانه شاهد هستیم که در برخی از رسانه‌ها مدیریت شهری فعلی را مسئول آلودگی هوا و ترافیک می‌دانند و با تیترکردن اخباری مبنی بر آلودگی هوا به جلسات محرمانه شورا می‌پردازند که باید عرض کنم که ما هیچ چیزی تحت عنوان محرمانگی نداشتیم و نخواهیم داشت. اشاره او به گزارش «شرق» از صحن علنی روز یکشنبه بود که در آن سخنگوی شورای شهر به خبرنگار «شرق» خبر داده بود موضوع آلودگی هوا در جلسه هم‌اندیشی شورا و شهردار بررسی شده و زاکانی گزارشی از فعالیت‌های شهرداری در این حوزه ارائه داده است. ناصر امانی آلودگی هوای امروز تهران را نتیجه بی‌توجهی به قانون هوای پاک که مرداد سال ۹۶ ابلاغ شده، دانست و گفت: دو دولت روحانی و همچنین مدیریت شهری سابق که چهار سال فرصت داشتند، در انجام این قانون کوتاهی کردند که البته دستگاه‌ها و سازمان‌های زیادی مسئولیت دارند و هماهنگ‌کننده این قانون سازمان محیط زیست بوده که هیچ اقدامی را در این بخش انجام نداده است. او یادآور شد که متأسفانه برخی از خودرو‌های شهرداری که خود حامل آلودگی هوا هستند نیز در سطح شهر تردد می‌کنند. البته ما می‌دانیم در کوتاه‌مدت نمی‌توان کاری کرد و ما وارث کار‌های انجام‌نشده در دوره گذشته هستیم؛ با این همه باید تلاش کنیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک برطرف شود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم پس از سخنان امانی با تأیید صحبت‌های او گفت: حرف‌های شما کاملا درست است و کسانی که سبب این شرایط شدند، باید پاسخ‌گو باشند. اگر در آن دوره کار می‌کردند، این شرایط به وجود نمی‌آمد یا کمتر به وجود می‌آمد و آن‌ها نتوانستند منجر به کاستن ازآلودگی هوا شوند و در این نابسامانی سهم دارند و متأسفانه شاهد فرار رو به جلوی آن‌ها هستیم. او گفت: قطعا فشار ترافیک با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ۲۰ درصد افزوده خواهد شد و در کنار این موارد باید به تردد موتورسیکلت‌ها که یکی از منابع آلودگی هوا هستند نیز اشاره کنیم.
او با بیان اینکه شرایط نامساعد است، گفت: شورا و شهرداری یکی از حدود ۲۰ دستگاهی هستند که درباره ترافیک و آلودگی هوا مسئولیت دارند؛ همچنین در کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌خواهیم طرحی را برای تهیه اتوبوس و مترو تهیه کنند؛ البته باید به صورت جهادگونه انجام شود، نه به صورت اداری و به سبک دوره قبل! سخنان چمران با تذکر مهدی عباسی همراه بود که او یادآوری کرد شاید رسانه‌ها از سخن او درباره خروج موتور‌سیکلت‌ها سوءاستفاده کنند و او سخنان چمران را این‌گونه اصلاح کرد که کسی قصد خروج این موتور‌ها را ندارد. چمران هم گفت صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده عموما از قشر فرودست هستند؛ اما نباید انتظار داشته باشند به جای موتورسیکلت‌های فرسوده‌شان موتورسیکلت برقی به آن‌ها تحویل دهیم و باید با مدیریت شهری همکاری کنند. به جز ناصر امانی، روز گذشته تشکری‌هاشمی هم در سخنانش به مشکل آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: باید مشکل آلودگی هوا را اساسی حل کنیم، منشأ اصلی آلودگی هوا ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون با منشأ صنعتی است که بیش از ۸۰ درصد آن منابع متحرک هستند. موتورسیکلت‌ها، خودرو‌های گازوئیلی، خودرو‌های فرسوده با ایجاد سولفور و واکنش شیمیایی و تبدیل‌شدن ذرات معلق باعث آسیب به هوای شهر تهران می‌شوند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: در چند سال اخیر خودرو‌های فرسوده کمتر از رده خارج شدند که کمتر از پنج درصد بوده است؛ همچنین موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری نشدند.
او ادامه داد: در مصوبه شورای شهر پنجم به جای اینکه پلیس در زمینه تخلفات طرح ترافیک اعمال قانون داشته باشد، با تصور اینکه با پرداخت عوارض به درآمد بیشتری خواهند رسید، جرایم راهنمایی و رانندگی را حذف کردند؛ در‌حالی‌که نیازمند اعمال قانون پلیس در این زمینه هستیم. تشکری‌هاشمی در ادامه تذکر خود با اشاره به جابه‌جایی مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری مترو گفت: باید توجه داشت با جابه‌جایی افراد مشکلات زیر‌ساختی مترو حل نمی‌شود. باید برای متروی تهران فکری اساسی کرد. متروی تهران نیازمند طرح آنی و فوری است؛ پس ما باید یک طرح یک‌فوریتی را در شورا تصویب کنیم که اورهال واگن‌های مترو هرچه سریع‌تر انجام شود. او گفت: از شهردار انتظار داریم که در انتصابات خود جدا از روحیه انقلابی به موضوع تخصص و دانش نیز توجه کنند و امیدوارم مدیرعامل جدید مترو نیز موضوع تخصص را در انتصابات خود در نظر بگیرد. مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، هم در حاشیه شورا در دفاع از رزومه تخصصی مدیر جدید مترو به رسانه‌ها گفته است که رزومه او به طور کامل منتشر نشده و او توانایی تحول مدیریتی در این حوزه را دارد. به گفته شفیعی شرکت بهره‌برداری مترو وظایف متنوعی دارد. نیاز نیست که مدیرعامل این شرکت مهندس برق یا مکانیک باشد تا کار‌های فنی و برقی انجام دهد. مدیرعامل جدید دکترای مهندسی صنایع دارد و برنامه‌ریزی سیستم که کاملا با این حوزه در ارتباط است و در حوزه اجرائی اقتصادی هم فعالیت کرده است. او تأکید می‌کند که روزمه کاری ایشان به طور کامل منتشر نشده و او مدیر خوش‌فکر و مبتکری است و اگر تخصص مدیرانی قبلی مترو را هم بررسی کنید، مدیرانی قوی‌تر عمل کرده‌اند که توانایی‌های عمومی‌تر داشتند و با توجه به افزایش نواقص در روز‌های اخیر نیاز به تحول مدیریتی احساس می‌شد. او درباره اینکه مشکلات اخیر مترو ناشی ازکم‌کاری‌های مدیریتی است هم می‌گوید: به نظر می‌رسد با تحول مدیریتی سرعت در اقدامات مورد نیاز مانند تعمیرات و اقدامات جانبی بیشتر شود و ما امیدواریم با تحول در این حوزه خدمات بهتری را ارائه دهیم. روز گذشته معاون امور مناطق شهرداری تهران گزارشی از دستورالعمل طرح تحول نگهداشت شهر ارائه داد. حبیب کاشانی در واکنش به توضیحات این معاون گفت: با توجه به عنوان طرح تحول، تحولی در شهر صورت نگرفته است؛ باید طبق یک چشم‌انداز خوب پیش برود و برای هر طرح زمان مشخص کند و مردم باید تحول را احساس کنند و با گذشت بیش از ۳۷ روز باید اقدامات خوبی صورت بگیرد. حداقلش این است که ما اعضای شورای شهر تهران که در سطح شهر تردد می‌کنیم، این روز‌ها این تحول را ببینیم. ۳۷ روز فرصت خوبی بود که ما این تغییر را ببینیم. در جریان توضیحات معاون امور مناطق او به طرح حمایتی از شهردارانی اشاره کرد که به دلیل تصمیمات مدیریتی در دادگاه‌ها گرفتار شدند. چمران به شوخی خطاب به علی‌محمد مختاری، مدیر قدیمی شهرداری که ۵۰ سال از حضورش در شهرداری می‌گذرد، اشاره کرد و گفت باید مانند آقای مختاری بود که ۴۰، ۵۰ سال است که تغییری نکرده‌اند. حبیب کاشانی به چمران گفت این تعریف بود یا نقد که چمران گفت این شوخی پیرمرد‌ها با هم است و بگذریم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 5337

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/5337/واکنش-عجیب-شورای-شهر-آلودگی-هوا

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir