شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۵۳۶۷
plusresetminus
مسئله آب امروزه یکی از معضلات اساسی کشور و مردم سرزمین ایران است و شهر گلپایگان هم از این معضل مصون نمانده و این روز‌ها با مشکل جدیدی نیز مواجه شده است.
آب گلپایگان بوی لجن می‌دهد!
صبح‌شد: مسئله آب امروزه یکی از معضلات اساسی کشور و مردم سرزمین ایران است و شهر گلپایگان هم از این معضل مصون نمانده و این روز‌ها با مشکل جدیدی نیز مواجه شده است؛ در آب آشامیدنی مردم این منطقه لجن دیده می‌شود و آب بوی ماهی می‌دهد. محلی‌ها در گفتگو با آفتاب یزد مدعی هستند که عده‌ای در مخازن آب آشامیدنی این منطقه ماهی پرورش می‌دهند.

پرورش ماهی در مخازن تصفیه آب آشامیدنی مردم؟

یک منبع آگاه بومی در خصوص مسئله آب این شهرستان به آفتاب یزد مدعی شد: «آب گلپایگان چند وقت اخیر به شدت بی‌کیفیت شده است به نحوی که برای مردم مشکلات گوارشی، کلیوی و... ایجاد کرده است. مردم همیشه تکه‌هایی از لجن را در آب آشامیدنی خود مشاهده و یا بوی ماهی حس می‌کردند و این بسیار آزاردهنده بود. مردم مدام جویای آن بودند که منشاء بوی ماهی را پیدا کنند و از قضا متوجه می‌شوند در مخازنی که آب تصفیه می‌شود برخی ماهی پرورش می‌دادند.

آب در جریان است و این فضا و جریان برای پرورش ماهی‌های سردآبی بسیار مناسب است. حتی نماینده گلپایگان و برخی از مسئولین به آن منطقه می‌روند و آن را می‌بینند و کسی هم این مسئله را انکار نمی‌کند. خود کارکنان هم می‌گویند ما برای مصرف خودمان در مخزن ماهی پرورش داده‌ایم و این مخزنی که محل پرورش ماهی است هیچ ربطی به آب آشامیدنی مردم ندارد. این توضیح کاملا غیر منطقی است، زیرا شبکه تصفیه آب در آن جا همگی به هم متصل است. این وضعیت مستند‌سازی می‌شود و رئیس سازمان مدیریت بحران شهرستان هم در این مورد صحبت می‌کند.»

ضربه به سلامت مردم؟

وی ادامه داد: «یکی از بزرگترین مشکلات این شهرستان پایین بودن کیفیت آب آشامیدنی است در حالی که دو عدد از بزرگترین سد‌های خاکی کشور در این شهرستان وجود دارد. اما چون آب از این شهرستان به قم منتقل می‌شود مردم از این آب بهره‌ای نمی‌برند. آبی که مردم این شهرستان استفاده می‌کنند تا حدودی بی‌کیفیت است.

بسیاری از مردم به دلیل کیفیت پایین آب دندان هایشان درگیر پوسیدگی شدید می‌شود، همچنین بیماری سنگ کلیه در این منطقه بسیار رایج و دستگاه‌های گوارشی مردم دچار مشکل شده است. در فامیل ما یک دختر بچه ۱۰ ساله وجود دارد و آنقدر درگیر بیماری هضم و معده شده است که پزشک به او گفته است برای زنده ماندن نباید حتی یک قطره از آب آن منطقه را استفاده کند.

در این حد کیفیت پایین آب تمام گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مسئله ضرر بسیار بزرگی را به سلامت مردم وارد ساخته است. در این منطقه کشاورزی شغل اصلی مردم است و توان مالی مردم به گونه‌ای نیست که بتوانند دستگاه تصفیه آب تهیه کنند. در این منطقه کشاورزانی هستند که تعداد محدودی زمین و دام برای مصرف خودشان دارند و سطح رفاه عمومی بالا نیست که بتوانند با دستگاه تصفیه آب مناسبی را استفاده کنند. در مورد مسئله پرورش ماهی هم بسیار جالب است که کسی این موضوع را تکذیب نکرد علی رغم اینکه این موضوع مستند شد، اما عملا هیچ کاری برای حل این مسئله انجام نشد.»

ساخت دریاچه مصنوعی در قم با آب گلپایگان

وی همچنین ادعا کرد: «در این شهرستان دو سد وجود دارد، ولی حق آبه‌ای به مردم داده نمی‌شود. برای مثال ما خودمان زمین کشاورزی داریم، ولی به دلیل نبود آب سال هاست که نمی‌توانیم کشاورزی کنیم.
صد در صد آب این سد به قم منتقل می‌شود. از آب گلپایگان در شهر قم دارند دریاچه مصنوعی می‌سازند در حالی که در این جا معیشت و شغل مردم به خطر افتاده است و عملا دیگر چاه‌های عمیق هم پاسخگو نیاز مردم نیست و آب ندارند. مردم به دلیل این شرایط و ضرر‌های پی در پی مهاجرت کرده اند.

بسیاری از مردم دام مولد خود را کشتار کرده‌اند، زیرا آب نبوده است که بتوانند علوفه کشت کنند. عملا کشاورزی این منطقه هم نابود شده است. ما در حاشیه کویر مرکزی ایران هستیم به لحاظ آب هیچ وقت در هیچ دوره تاریخی دچار مشکل نبوده‌ایم، زیرا این منطقه قدمت ۱۳۰۰۰ ساله از سکونت انسان دارد.

این منطقه همیشه سرسبز و خوش آب و هوا بوده است، ولی الان شرایط به گونه‌ای رقم خورده که از پیشینه تاریخی خود هم نمی‌تواند دفاع کند و بحث مهاجرت معکوس به وجود آمده است. بحران آب در این منطقه در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی است. کار، معیشت و کسب و کار ۸۰ هزارنفر جمعیت این استان نادیده گرفته شده است.»

آب سالم و بهداشتی است

این در حالیست که منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص وضعیت کیفیت و طعم آب آشامیدنی در گلپایگان گفته است: «مرجع پیگیری‌کننده کیفیت آب شرب اداره آب و فاضلاب، محیط زیست و مرکز بهداشت است. استعلامی که ما از مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب داریم نشان می‌دهد که آب سالم و بهداشتی است و مورد خاصی وجود ندارد. به هر حال مرتبا آب کنترل می‌شود و جایی نیست که آب غیر بهداشتی و ناسالم به مردم تحویل داده شود. استعلامی که به عمل آمده نشان می‌دهد آب سالم است، ولی قرار شد با هماهنگی فرمانداری و آب و فاضلاب یک جلسه‌ای در شهرستان برگزار شود و ببینیم آخرین وضعیت به چه شکل است.

درباره مسئله طعم و بوی آب باید بررسی فنی انجام شود، اما بازهم همواره آب شربی که تحویل مردم داده می‌شود سالم و بهداشتی است و نظارت کیفی هم مستقیما توسط مرکز بهداشت، شرکت آب و فاضلاب و اداره محیط زیست انجام‌ می‌شود.»

به صدا در آمدن زنگ خطر

گفتنی است چندی پیش مدیر آبفای گلپایگان از به صدا در آمدن زنگ خطر کمبود آب در این شهرستان خبر داده بود. مدیر آبفای گلپایگان گفته بود: از شهروندان تقاضا داریم در مدیریت مصرف آب کوشا باشند چرا که گلپایگان شهر پر آبی نیست و مانند سایر شهر‌های استان با کمبود آب مواجه است.

وی افزوده بود: بر اساس برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای شهریور ماه امسال ۲۰ درصد آب تحویلی به گلپایگان کمتر شده و سهم آب شهرستان گلپایگان با کاهش ۶۰ لیتر در ثانیه، از ۳۳۰ به ۲۷۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان این که جبران کمبود آب شرب شهر‌های گلپایگان، گوگد، گلشهر و سایر روستا‌ها از محل چاه‌های سطح شهر انجام می‌شود افزوده بود: از ۱۳ حلقه چاه فعال در شهر‌های گلپایگان، گلشهر و گوگد، دو حلقه چاه در شهر گلشهر که منبع تامین آب روستا‌های غرقن، هرستانه و حاجیله و مَرغ چاه و چشمه به شمار می‌رود، در حال خشک شدن است.

او با بیان این که امسال منابع آب محلی روستا‌های این شهرستان از ۵۰ تا ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفته بود: در چهار ماه گذشته ۷۵۶ هزار لیتر آب از طریق تانکر به این روستا‌ها آبرسانی شده است.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در شهرستان گلپایگان گفته بود: هم اکنون ۵۳ درصد سد کوچری و ۸۷ درصد سد گلپایگان خالی است و به همین دلیل از شهروندان تقاضا داریم در مدیریت مصرف آب کوشا باشند چرا که گلپایگان شهر پر آبی نیست و مانند سایر شهر‌های استان با کمبود آب مواجه است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.eqpa2bq1mla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما