سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۵۴۱۰
plusresetminus
سرقت دریچه‌های فاضلاب در نقاط مختلف کشور از تبریز تا اهواز دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد در تهران این سرقت‌ها بیشتر است تا جایی که شرکت آب و فاضلاب تهران دریچه‌های سرقت شده در شش ماه اول امسال را با سرقت دریچه‌ها در سال گذشته برابر اعلام کرده است.
قیمت هر دریچه فاضلاب چند؟
صبح‌شد: سرقت دریچه‌های فاضلاب در نقاط مختلف کشور از تبریز تا اهواز دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد در تهران این سرقت‌ها بیشتر است تا جایی که شرکت آب و فاضلاب تهران دریچه‌های سرقت شده در شش ماه اول امسال را با سرقت دریچه‌ها در سال گذشته برابر اعلام کرده است. معاون شرکت آب و فاضلاب تهران چند روز پیش در یک نشست خبری به نقل از پیمانکاران گفته است ۸۰ تا ۹۰ درصد ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب تهران سرقت می‌شود و نیروی انتظامی نتوانسته علیه سارقان کاری بکند. در این گزارش درباره خطرات سرقت این دریچه ها، قیمت آن‌ها و راه‌های جلوگیری از سرقت این دریچه‌ها نوشته ایم که در ادامه می‌خوانید.
خطری که مردم را تهدید می‌کند
بار‌ها و بار‌ها در همین صفحه درباره خطراتی نوشته ایم که سرقت دریچه‌ها می‌تواند جان مردم را تهدید کند. در نبود این دریچه‌ها، امکان آسیب و خطر جانی برای عابران وجود دارد. ممکن است در تاریکی یا به دلیل توجه نکردن، عابر یا کودکی به داخل آن‌ها سقوط کند. نبود و سرقت این دریچه‌ها برای خودرو‌ها و موتور‌ها هم خطرناک است و این حفره می‌تواند موجب تصادفات غیرقابل پیش‌بینی شود.
قیمت هر دریچه چند؟
اما شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که مگر قیمت هر کدام از این دریچه‌ها چند است که این گونه مورد توجه سارقان قرار گرفته است؟ به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران طی شش ماه امسال بیش از دو هزار و ۱۰۰ دریچه فلزی در تهران سرقت شده است؛ البته بد نیست بدانید طبق آمار ارائه شده توسط آب و فاضلاب تهران فقط در شهر تهران حدود ۱۵۰ هزار دریچه فاضلاب وجود دارد. برای به دست آوردن قیمت دریچه‌های چدنی فاضلاب با یکی از سازندگان این دریچه‌ها تماس گرفتیم. این سازنده قیمت هر دریچه با قطر ۶۰ سانتی متر را دو میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ تومان اعلام کرد. علت فرق یک میلیون تومانی این دریچه‌ها وزن آن هاست که بین ۶۰ و ۷۰ کیلو متغیر است. با این حال به گفته این سازنده دریچه‌های فاضلاب، سارقان حداکثر می‌توانند این دریچه‌ها را به قیمت ضایعات چدن که هم اکنون کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است، بفروشند که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.
راهی برای جلوگیری از سرقت
قیمت بالای ضایعات و آسان بودن سرقت دریچه‌های چدنی باعث شده سارقان به آن توجه بیشتری داشته باشند. اما به تازگی یکی از شهروندان اهوازی گفته است با لولادار کردن این دریچه‌ها می‌شود جلوی سرقت آن‌ها را گرفت. با این حال سازنده این دریچه‌ها این راه حل را هم موثر نمی‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: «جلسه‌ای بین مدیران آب و فاضلاب تهران و شرکت‌های سازنده دریچه‌های منهول فاضلاب برای راه‌های کاهش سرقت دریچه‌ها برگزار شد که در آن لولا دار کردن این دریچه‌ها مطرح شد، اما به اعتقاد افراد جلسه سارقان بعد از اتمام دریچه‌هایی که قفل و لولا ندارند، راه سرقت دریچه‌های قفل و لولا دار را هم پیدا می‌کنند به این دلیل که ارزش ضایعات چدن روز به روز در حال افزایش است.» او راه حل ارائه شده برای پایان یافتن سرقت دریچه‌ها را استفاده از دریچه‌های نانو کامپوزیت که هم استحکام لازم و هم جنس ارزانی دارند، اعلام کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.8bsurhbagiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما