سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۵۴۹۲
plusresetminus
از ابتدای سال تاکنون از خانه های لوکس فقط ۸۰۰ هزار تومان مالیات اخذ شده است.
خانه های لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟
صبح‌شد: اوایل مهر، سرانجام آیین نامه مالیات واحد‌های مسکونی لوکس در هیئت دولت به تصویب رسید. این آیین نامه قرار بود در راستای اجرای قانون بودجه ۹۹ و توسط دولت دوازدهم تصویب شود، اما به هر دلیلی انجام نشد. با این حال به گزارش «مهر» براساس آمار و اطلاعات موجود در هفت ماه نخست امسال تنها ۸۰۰ هزار تومان مالیات از خانه‌های لوکس اخذ شده است. این در حالی است که کارکنان بخش خصوصی و کارمندان بخش دولتی تا پایان مهر امسال در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات حقوق خود را پرداخت کرده اند.
درآمد صفر دولت از مالیات بر خانه‌های خالی
عملکرد هفت ماهه مالیات ستانی دولت در سال ۱۴۰۰، نشان از یک بی عدالتی در مالیات ستانی از گروه‌های مختلف دارد. بررسی آمار طی این مدت نشان می‌دهد مالیات بر خانه‌های لوکس تنها ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین مالیات بر خودرو‌های لوکس نیز در مدت مذکور تنها حدود ۱۴۶ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در همین مدت کارکنان بخش خصوصی و کارمندان بخش دولتی در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات حقوق خود را پرداخت کرده اند.
حساب و کتاب مالیات خانه‌های لوکس چگونه است؟
برای این که بدانید به چه خانه‌ای لوکس گفته می‌شود، دانستن این نکته ضروری است که طبق قانون، واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، مشمول قانون مالیات می‌شوند. با این حال بر اساس قانون نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس به شرح زیر است:
۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان چهار در هزار
۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان؛ به بالا پنج در هزار
نقدی بر اداره مالیات
در حالی که اخذ مالیات از جریان اقتصادی موجود در جامعه امری پسندیده و منطقی است، اما باید توجه داشت این مالیات ستانی باید عادلانه و با رعایت ملاحظات اقشار گوناگون جامعه باشد. برای نمونه در شرایطی که مالیات بر کارگران و کارمندانی که حقوق آن‌ها بعضاً در زمره کمترین حقوق‌های جامعه و مصوب وزارت کار قرار دارد، در ابتدای ماه به طور سیستماتیک اخذ می‌شود، برای عموم جامعه این مطالبه شکل می‌گیرد که باید اقشار ثروتمند جامعه نیز با درصد بیشتری به طور مستمر مالیات درآمد خود را از هر منبعی که هست پرداخت کنند، اما سیستم معیوب سازمان مالیاتی کشور موجب شده که این چرخه ناقص بماند و ثروتمندان از پرداخت کامل مالیات دارایی‌های خود سر باز زنند.
 

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.9bsurhba5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما