سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۵۴۹۹
plusresetminus
افزایش نرخ ارز و عرضه قطره‌چکانی خودرو‌های داخلی به بازار موجب افزایش ۳ تا ۵ درصدی قیمت خودرو‌ها شده است.
موج تازه افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو
صبح‌شد: افزایش نرخ ارز و عرضه قطره‌چکانی خودرو‌های داخلی به بازار موجب افزایش ۳ تا ۵ درصدی قیمت خودرو‌ها شده است.

به‌گزارش همشهری، بازار خودرو در ۲ ماه اخیر، متاثر از مباحث مطرح در زمینه افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی و تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، با رکود تورمی مواجه بود. در چند روزگذشته، با افزایش نرخ ارز، فعالان بازار خودرو شاهد افزایش چندباره قیمت‌ها بوده‌اند، اگرچه در این بازار برای خرید خودرو مشتری چندانی وجود ندارد، اما دوگانه توقف عرضه محصولات خودروسازان، به‌دلیل طولانی شدن روند اصلاح قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار و بلاتکلیفی طرح واردات خودرو و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز، موجب رونمایی از قیمت تازه در بازار خودرو شد. این افزایش قیمت در برخی خودرو‌ها مانند خانواده پراید و پژو ۲۰۶ که عرضه آن به بازار کم یا متوقف شده و برخی خودرو‌های مونتاژی تازه‌وارد چینی که فعلا با اقبال نسبی بازار مواجه شده، بیش از سایر خودرو‌های تولید داخل و وارداتی بوده است.

خانواده ۲۰۶ پیشتاز گرانی پرتیراژ‌ها
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با همشهری، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب شده در ۴ روز گذشته قیمت‌های اعلامی فروشندگان نیز افزایش یابد، گفت: بازار خودرو با تشدید رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و نسبت به ۲ سال گذشته، خریداری در بازار وجود ندارد. در چند هفته گذشته عرضه خودرو به بازار بسیار کم بوده یا متوقف شده است. ستاد تنظیم بازار هم در مدت زمانی که اختیار قیمت‌گذاری خودرو را برعهده گرفته، کار مثبتی برای افزایش عرضه و تامین نیاز بازار نکرده است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه در خودرو‌های داخلی بیشترین افزایش مربوط به خانواده پژو ۲۰۶ بوده است، گفت: در ۴ روز گذشته قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد ۴ میلیونی از ۲۶۱ به ۲۶۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده پاناروما سقف شیشه‌ای با افزایش ۱۴ میلیون تومانی از ۳۵۳ به ۳۶۷ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت پژو ۲۰۷ ساده با فرمان برقی به ۳۵۰ میلیون و با فرمان هیدرولیک به ۳۴۵ میلیون تومان رسیده که بیانگر رشد ۶ میلیون تومانی قیمت این خودروهاست. او افزود: همچنین انواع محصولات خانواده پراید‌ها، تیبا و کوئیک رشد یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت را شاهد بوده است.

سبقت مونتاژی‌های چینی در گرانی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه وقتی عرضه خودرو کاهش یافته و با افزایش نرخ ارز مواجه هستیم، خودرو نیز گران می‌شود، گفت: در دوره اخیر میزان افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی از پرتیراژ‌ها بیشتر بوده است، چنان‌که قیمت برخی خودرو‌های جدید گروه بهمن رشد بیشتری نسبت به سایر خودرو‌ها داشته است.
موتمنی افزود: به‌عنوان مثال خودروی دیگنیتی با رشد ۴۰ میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را در خودرو‌های مونتاژی داشته و نرخ این خودرو از یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون و قیمت فیدلیتی از یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. او افزود: همچنین قیمت انواع محصولات کرمان‌موتور به‌خصوص برند جک نسبت به ۴ روز پیش ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان رشد داشته است.

علت مسابقه رشد
موتمنی در تحلیل دلایل این رویداد توضیح داد: مشکل اصلی آن است که عرضه خودرو به بازار کاهش یافته، اگر عرضه خودرو به اندازه کافی بود حتی با افزایش نرخ ارز نیز قیمت خودرو رشد چندانی نداشت. او افزود: باید یک‌بار برای همیشه به انحصار در تولید و عرضه خودرو پایان داده شود، اما اکنون عرضه خودرو از خطوط تولید خودروسازان، متناسب با نیاز بازار نیست. با گذشت ۹‌ماه از سال عرضه خودرو افزایش نداشته و خودروسازان قادر به تامین نیاز ۶۰۰‌و‌۷۰۰ هزار دستگاهی بازار نبوده‌اند. موتمنی تأکید کرد: خودروسازان آمار دقیقی از عرضه خودرو نمی‌دهند. آن‌ها پس از مباحث مطرح در زمینه اصلاح قیمت خودرو، عرضه خودرو را عملا متوقف کرده‌اند به‌نحوی که برای تهیه یک خودروی ایرانی برای معدود مشتریان باید به چندین نمایشگاه زنگ بزنیم. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: در شرایط کنونی تنها راه نجات بازار خودرو واردات با تعرفه پایین برای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان بیشتر مشتریان است. گرچه قرار بود تا با اصلاح قیمت‌ها ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص خودروسازان تکمیل و به بازار عرضه شود، اما این اتفاق نیفتاده و عرضه خودرو در ماه‌های آبان و آذر به‌شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی حذف قیمت‌های مجازی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد دستور اخیر وزیر صنعت برای حذف قیمت از آگهی‌های فروش مجازی خودرو و تأثیر آن بر بازار گفت: حذف قیمت خودرو در فضای مجازی قادر به رفع مشکلات کنونی بازار خودرو نیست، زیرا ریشه مشکلات بازار خودرو کاهش شدید عرضه است و اگر این نیاز تامین نشود شرایط برای رشد دلال بازی فراهم می‌شود.
 موتمنی افزود: باید ستاد تنظیم بازار، با برآورد نیاز بازار بررسی کند که آیا خودروسازان می‌توانند نیاز بازار خودرو را مرتفع کنند و درصورتی که چنین توانمندی‌ای وجود نداشته باشد باید این نیاز از طریق واردات تامین شود. او افزود: بدیهی است وقتی عرضه خودرو کم و ارز گران شود، نرخ فروش خودرو در آگهی‌های فروش مجازی نیز افزایش می‌یابد. در واقع با گرانی سکه و ارز، صاحبان خودرو نیز قیمت‌های جدیدی را برای خودروهایشان اعلام می‌کنند و نرخ پایه‌ای برای خودرو در بازار آزاد وجود ندارد.

بازار وارداتی‌ها
موتمنی گفت: در بازار خودرو‌های وارداتی نیز خریدار کم است. درست است که با افزایش نرخ ارز قیمت این خودرو‌ها افزایش یافته، اما به‌دلیل قیمت‌های بالا و کاهش قدرت خرید تقاضا برای خرید این خودرو‌ها کم است. او افزود: قیمت خودرو‌های وارداتی نیز از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بنابر ارزش خودرو افزایش یافته و بازار این خودرو‌ها نیز رشد حداقل ۵ درصدی قیمت را تجربه کرده درحالی‌که از ۳ تا ۴ هفته پیش به‌دلیل مطرح شدن اصلاح قیمت خودرو‌های داخلی، بازار خودرو بلاتکلیف است و با تعلل در اصلاح قیمت این خودرو‌ها عرضه آن به بازار متوقف شده و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار تعادل بازار خودرو با افزایش نرخ ارز را داشت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.3awct1a53bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما