سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۵۵۰۷
plusresetminus
از روز گذشته محدودیت‌های هوشمنـــد کرونــا در کشــور آغــاز شد، محدودیت‌هایی کــه به باور کارشناسان ضمانت اجرایی نــدارد، چون بسیاری از اماکن عمومی کشــور، فاقد امکانات هوشمند هستند.
محدودیتهای هوشمندی که قابلیت اجرایی ندارد!
صبح‌شد: از روز گذشته محدودیت‌های هوشمنـــد کرونــا در کشــور آغــاز شد، محدودیت‌هایی کــه به باور کارشناسان ضمانت اجرایی نــدارد، چون بسیاری از اماکن عمومی کشــور، فاقد امکانات هوشمند هستند. این امـــر را می‌توان همزمان با آغاز زمــان محدودیت‌های هوشمند که روز گذشتــه بود، مشاهده کرد، با وجود اینکه مسئــولان وزارت کشور و وزارت بهداشت، تاکید داشتند که از ۱۵ آذر، عمومی همچــون سینما‌ها و ورود و خرید بلیت اتوبوس و مترو نیاز به ارائه کارت واکسن کرونا دارد، اما طبق مشاهدات هیچگونه اعمال محدودیتی در تهران وجود ندارد. اما آنچه که بار دیگر قابل مشاهده می‌شود تناقض و ناهماهنگی در میان صحبت‌های مسئولان است. در شرایطی معاون وزیر بهداشت گفته بود از روز گذشته این طرح لازم الاجرا بوده، همزمان استاندار تهران گفته است: «اجرای سامانه هوشمند امید و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده ظرف ۱۰ روز آتی امکان پذیر خواهد بود.» طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا که از آن به عنوان فاصله گذاری یا قرنطینه هوشمند نیز نام برده می‌شود از مدتی قبل در دستور کار ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا قرار گرفت و اجرای آزمایشی آن در چند استان از جمله قزوین آغاز شد. با اینکه هنوز جزئیاتی از این طرح آزمایشی منتشر نشده، مسئولان تاکید داشتند که خرید بلیت اتوبوس‌های بین شهری باید با کارت واکسن صادر شود، اما بسیاری از تعاونی‌های اتوبوسرانی اعلام کردند که هنوز بخشنامه‌ای برای ما ارسال نشده و خرید بلیط مانند گذشته انجام می‌شود. پاسخ سینما‌داران نیز به این سوال، همین بود و هیچگونه ابلاغیه‌ای برای آن‌ها ارسال نشده است. این در حالی است که پیش‌تر رئیس مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفته بود: «با راه‌اندازی سامانه امید از تردد افراد بدون کارت واکسن یا مبتلا به کرونا جلوگیری می‌شود و افراد در صورت سرپیچی، جریمه خواهند شد.» رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: «این محدودیت‌ها در شهر‌های قرمز و نارنجی اعمال می‌شود، اما افراد مبتلا حتی اجازه سفر‌های درون شهری با خودرو‌های شخصی خودشان را هم ندارند.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که دو شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
 تعویق سه باره محدودیت‌های هوشمند
با این حال روز ۱۴ آذر، کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرده بود که «همزمان با آغاز زمان محدودیت‌های هوشمند، ورود به مراکز تجمعی از جمله سینما‌ها و باشگاه‌های سراسر کشور نیازمند ارائه کارت واکسن کرونا خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما نیازمند ارائه کارت واکسن کرونا خواهد بود.»، اما با وجود اینکه یک روز بعد گوش کسی به این هشدار‌ها بدهکار نبود و اتوبوس و مترو مملو از جمعیت بودند، او در گفتگو با ایسنا، هشدار داد: «از این پس، شرط ورود به مکان‌های محل تجمع، از جمله وسایل حمل و نقل عمومی، این است که افراد واکسینه شده یا تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند. طرح محدودیت هوشمند کرونا قرار بود از ابتدای آذرماه اجرا شود، ولی از آنجاکه به دنبال پوشش ۷۰ درصدی واکسیناسیون بودیم، طرح دو بار به تعویق افتاد.» بنا به گفته معاون بهداشت وزیر، سامانه‌ای با عنوان سامانه امید (سامانه مدیریت هوشمند کرونا) برای اجرای این طرح، در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌ها در شهر‌های کشور قرار گرفته است. حیدری جلوگیری از گرفتن بلیط حمل و نقل عمومی از سوی افراد مبتلا به کرونا را یکی از اهداف این طرح دانست و اضافه کرد: «در مورد مترو اگر بتوانند در ابتدای ورود افراد با کد ملی بلیت بخرند، اهداف سامانه عملی می‌شود. اطلاعات تکمیلی درباره میزان جریمه‌های احتمالی برای کسانی که این محدودیت‌ها را رعایت نکنند، در آینده از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد.»، اما ساعاتی بعد از این صحبت‌ها، منصوری، استاندار تهران گفت: استاندار تهران در تشریح اجرای سامانه هوشمند مدیریت کرونا ویروس، گفت: «سامانه هوشمند تحت عنوان «امید» در حقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌ها است که مقرر است از امروز (۱۵ آذر) اجرایی شود. یک هفته تا ۱۰ روز آینده این سامانه به صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد.»
 تشدید سخت‌گیری روی کاغذ در فرودگاه‌ها
در شرایطی که هنوز ۳۰ درصد از جامعه ایرانی واکسن نزده‌اند، کرونا در یک روز جان ۷۷ نفر دیگر از هموطنان‌مان را گرفت و ۳ هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۵۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین سه هزار و ۲۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان، نگرانی‌ها از ورود ویروس جهش یافته کرونا (اومیکرون) وجود دارد، آن هم در شرایطی که کمترین نظارت در میان مسافران ورودی به کشور از طریق مرز‌های جنوبی پابرجاست. براساس بخشنامه ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فرودگاه‌ها، کشور‌ها از نظر سویه‌های جهش یافته در گردش کووید-۱۹ به سه دسته «ویژه» یا با گردش بالای سویه جهش یافته ویروس کرونا، کشور‌های «پرخطر» یا با شیوع بالای بیماری و «سایر» کشور‌ها تقسیم بندی شده‌اند. براین اساس پذیرش مسافر هوایی از کشور‌های ویژه شامل بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. همچنین تا اطلاع ثانونی تمامی مسافران ایرانی وارده از این کشور‌ها لازم است تا از بدو ورود دست کم به مدت ۱۴ روز در شرایط قرنطینه اقامت داشته و حق خروج ندارند. در این مدت نیز ۳ نوبت آزمایش پی. سی. آر از این مسافران به عمل خواهد آمد. همچنین با وجودی که سفر‌های مستقیم و غیرمستقیم از ۵۹ کشور عضو کشور‌های پرخطر، برقرار است، اما مسافران ورودی از این کشور‌ها علاوه بر ارائه تست منفی پی. سی. آر کرونا با مهلت مقرر (کمتر از ۷۲ ساعت از صدور نتیجه) و گواهی انجام دو نوبت واکسیناسیون کرونا (که دست کم دو هفته از تاریخ انجام آن سپری شده باشد) را باید داشته باشند. فهرست این ۵۹ کشو به شرح مندرج در بخشنامه وزارت بهداشت است.
 تکذیب ورود اومیکرون.
اما این روز‌ها انواع اخبار مجازی از مشاهده مبتلایان به سویه جدید کرونا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و یکی از این اخبار مربوط به استان خوزستان است، اما روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اطلاعیه‌ای ورود سویه «اُمیکرون» کرونا به کشور از طریق بندرگاه امام خمینی (ره) را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به انتشار شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با ورود گونه جهش‌یافته اُمیکرون به کشور از طریق بندرگاه امام خمینی به اطلاع می‌رساند، تاکنون هیچ مسافری از کشور‌های پرخطر آفریقایی از طریق این بندرگاه وارد کشور نشده است و مطابق دستورالعمل‌های تشدید مراقبت‌های مرزی، پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای عدم ورود اتباع و مسافرین کشور‌های پرخطر از نظر شیوع ویروس جهش‌یافته جدید، در حال اجرا است.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.uawct1awybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما