يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۵۷۵۸
plusresetminus
رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیزدهم که تا چند ماه پیش وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی بود، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «سلام سردار» به فعالیت‌های فضایی کشور پرداخت و هرچند نامی از فرد خاصی نبرد اما برخی را «نادان» خطاب کرد که با بی‌مهری‌های خود به این صنعت ضربه زدند.
آیا حسن روحانی صنعت هسته‌ای را تعطیل کرد؟
صبح‌شد: رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیزدهم که تا چند ماه پیش وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی بود، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «سلام سردار» به فعالیت‌های فضایی کشور پرداخت و هرچند نامی از فرد خاصی نبرد اما برخی را «نادان» خطاب کرد که با بی‌مهری‌های خود به این صنعت ضربه زدند. محمد اسلامی در این گفت‌وگو به حضورش در دولت احمدی‌نژاد هم اشاره کرده و گفته: «زمانی که ما در سال ۱۳۸۸ موفق شدیم ماهواره امید را در فضا قرار دهیم، به‌صورتی باورنکردنی ادبیات دنیا با ما تغییر کرد. زمانی که این اتفاق افتاد، من معاون وزیر دفاع بودم و در سفری که به یکی از کشورهای شرق آسیا داشتم، یکی از مقامات عالی‌رتبه این کشور گفت که ما واقعا متحیریم. شما در تحریم و با این همه مزاحمتی که برایتان وجود دارد، الان در فضا هستید و ماهواره‌تان را به فضا فرستادید».
او از ادامه این مسیر با تأسف یاد کرده و گفته: «متأسفانه اگر برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوسانات و بی‌مهری‌هایی نسبت به فناوری‌های سطح بالا و فضایی در کشور انجام نمی‌شد و برخی افراد با نادانی به این حوزه‌ها ضربه نمی‌زدند، امروز در علوم و فناوری فضایی خیلی جلوتر بودیم و پیشرفت بیشتری کرده بودیم».
هرچند وزیر سابق دولت روحانی، تلاش کرد نامی از فردی نبرد و تنها با ایما و اشاره منظور خود را برساند اما دو نماینده مجلس در چند روز گذشته با نام‌بردن از حسن روحانی رسما او را متهم به کم‌کاری کردند.
مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که با آتش‌زدن برجام در صحن پارلمان، دشمنی خود با دولت حسن روحانی را نشان داده بود، در مصاحبه‌ای مدعی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هر تحقیق، توسعه و پیشرفتی که منجر به نگرانی غرب و آمریکا می‌شد و ممکن بود در روند اجرای برجام اثر بگذارد، متوقف نگه داشته می‌شد و دولت محدودیت‌هایی در رشد و پیشرفت آن حوزه ایجاد می‌کرد.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته: «در همان دوره قرار بود موشکی با حضور رئیس‌جمهور تست شود اما نه‌تنها شخص رئیس‌جمهور در مراسم تست پرواز موشک حضور نیافت، بلکه با حضور وزیر دفاع در این مراسم نیز مخالفت کرد. وزیر دفاع وقت با وجود ممانعت رئیس‌جمهور، با مسئولیت خودش در مراسم تست موشک حضور یافت و بعد هم مورد سرزنش رئیس‌جمهور قرار گرفت».
ذوالنوری همچنین مدعی است که دولت روحانی برای اینکه حسن نیت خود را به غرب نشان دهد، مانع رشد و پیشرفت علوم فناوری فضایی شد و بودجه‌های مربوط به تحقیق و توسعه در این دو حوزه را به‌شدت کاهش داد و این دو حوزه آسیب دید.
رئیس سازمان انرژی اتمی دولت احمدی‌نژاد نیز که اکنون در مجلس عضو کمیسیون انرژی است هم با ایرنا گفت‌وگو کرده و مدعی شده دولت حسن روحانی جلوی طرح‌ها و ایده‌های دانشمندان و دانشجویان در صنعت فضایی و هسته‌ای سنگ‌اندازی کرده و باعث مهاجرت نخبگان از کشور شده است.
فریدون عباسی، گفته دولت روحانی با استراتژی خاص سیاسی و اقتصادی به مسائل راهبردی که سبب افزایش قدرت ایران در جهان می‌شد، توجه نداشت و صنعت فضایی کشور را به عقب راند.
او همچنین مدعی شده دولت روحانی ساخت هواپیمای ۱۴۰ را متوقف کرد و چیزی هم جایگزین آن نشد. این‌گونه بود که وزیر سابق دولت روحانی راه را برای منتقدان او باز کرد تا عملکرد او را زیر سؤال ببرند.
پاسخ آذری‌جهرمی به ادعای بهادری‌جهرمی
پنجم آذر بود که خبر رسید اولین جلسه «شورای عالی فضایی» در دولت سیزدهم و با حضور ابراهیم رئیسی برگزار شده است و برخی خبرگزاری‌ها بر این نکته مانور دادند که این جلسه بعد از یک وقفه 10ساله تشکیل شده و معنی آن این بود که در دو دولت حسن روحانی هیچ‌گاه چنین جلسه‌ای برگزار نشده است.
محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز به این جلسه واکنش نشان داده و گفته بود: «دولت روحانی در یک توافق پشت پرده کاملا بی‌سر‌و‌صدا صنعت فضایی را به تعطیلی کشاند اما رئیسی جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل داد. جمهوری اسلامی ایران باید به ریل قبلی خود در عرصه فضایی بازگردد و ما باید شاهد رشد و توسعه کشور در عرصه صنعت فضایی باشیم».
برگزاری جلسه شورای عالی فضایی چنان بود که حتی علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز به وجد آمده در توییتی نوشت: «برگزاری جلسه شورای عالی فضایی پس از 10 سال نویدبخش آینده روشن فضایی ایران است که می‌تواند در بهبود کیفیت محیط زیست، مخابرات، مدیریت آب و کشاورزی، دریانوردی، هواشناسی و... مؤثر باشد. ان‌شاءالله عقب‌افتادگی سال‌های اخیر کشور در صنعت فضایی جبران و از دانشمندان ایرانی این عرصه حمایت خواهد شد».
اما همین توییت با واکنش تند همشهری او که در دولت دوم حسن روحانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود مواجه شد و محمدجواد آذری‌جهرمی تعطیل‌بودن صنعت فضایی در دولت قبل را تکذیب کرد. او در یادداشتی نوشت: «مدت‌هاست دیگر اخبار رسمی را جدی پیگیری نمی‌کنم، اما دیشب تصویر دو توییت از چهره‌های رسمی و رسانه‌ای دولت سیزدهم، توسط یکی از وزرای سابق، برایم ارسال شد که محتوای آن این بود که رئیس‌جمهور از دستاوردهای فضایی بازدید کرد، این دستاوردها امیدوارکننده بود و دولت سیزدهم هم با تشکیل شورای عالی فضایی به تعطیلی 10ساله برنامه فضایی خاتمه خواهد داد». وزیر سابق ارتباطات در ادامه پرسش‌های زیر را مطرح کرده است: «۱. اگر برنامه فضایی تعطیل بود، رئیس‌جمهور از چه چیزی بازدید کرد که امیدوارکننده بود؟ آن شش ماهواره آماده پرتاب و خود ماهواره‌بر سیمرغ و ذوالجناح که بازدید شد و امیدواری ایجاد کرد؛ در کدام دولت طراحی و ساخته شد؟ قراردادهای خارجی خرید ماهواره‌های GEO و LEO ایران در چه زمانی منعقد و با همه دشواری‌های مالی، پرداخت‌ها انجام شد؟».
آذری‌جهرمی در پایان نیز نوشت که تلاش شما برای توسعه صنعت مهم فضایی قابل تقدیر است، اما به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) انصاف‌ورزیدن، زینت و زیور فرمانروایی و حکومت است.
روزی که صالحی فریاد کشید
دستاوردهای «صنعت فضایی» تنها نمونه‌ای نیست که منتقدان دولت حسن روحانی به آن تاخته‌اند؛ بعد از ماجراهای برجام بود که مخالفان آن بارها مدعی شدند که دولت «صنعت هسته‌ای» کشور را تعطیل کرده و از ریختن سیمان در رآکتورها گفته بودند. سخنانی که برای دولت و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی سخت آمده بود. او از اینکه برخی نمایندگان به‌ویژه مرحوم روح‌الله حسینیان به او و برجام حمله کرده و مدعی شده بودند که دولت صنعت هسته‌ای کشور را معامله کرده است، آزرده شده بود. صالحی در جلسه علنی مجلس نهم در مهر ماه سال 94 و در جریان مذاکرات مربوط به مذاکرات هسته‌ای فریاد کشیده بود: «والله، والله، والله، در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبه‌رو خواهیم شد، نه با توقف. آب سنگین ما خواهد بود، تحقیقات ما سر جای خود خواهد بود. غنی‌سازی خواهد بود و اجرا خواهیم کرد».
او در کتاب خاطرات خود با عنوان «گذری در تاریخ»، درباره اتفاقات آن روز و واکنش‌های منتقدان برجام نوشته است: «روز تصویب برجام در مجلس تعدادی به ما خسته نباشید می‌گفتند و عده دیگری، کنایه می‌زدند. در آن زمان، عزیزان مخالف با منتقد خوب یارگیری کرده بودند؛ یعنی همه جایگاه‌ها حتی هیئت‌رئیسه را هم در اختیار داشتند، عملکرد ایشان خیلی جالب بود. خیلی خوب کار کرده بودند تا برجام را زمین بزنند. عده‌ای از دوستان هم می‌آمدند و می‌گفتند: «تو خودت را کنار بکش». متأسفانه برخی مسئله را شخصی کرده بودند. من به آنها گفتم خودت را کنار بکش چه معنایی دارد؟ چرا مسئله را شخصی می‌کنید؟ ما مسئول هستیم و مسئولیت داریم. مقامات بالادستی برای ما تعیین تکلیف کرده‌اند. من که بدون اجازه وارد مذاکره نشد‌ه‌ام».
او در ادامه نوشته است: «مگر آدم در این سن و سال می‌خواهد چند سال دیگر عمر کند که «خائن» هم خوانده شود؟ گاهی می‌گویند که ما شوخی کردیم و چرا به شما این‌چنین بر خورده است؟ اگر با این نسبت‌ها به آدم بر نخورد، پس چه چیزی و چه کلمه دیگری باید گفته شود تا به آدم بر بخورد؟... مرحوم حجت‌الاسلام حسینیان هم پا را فراتر گذاشت و قصد عصبانی‌کردن من را داشت. البته بعدها ایشان به این موضوع اعتراف کردند. آقای دکتر ظریف هم مدام متذکر می‌شد که آقای صالحی آرام باشید و به خود نگیرید. هر باری که من می‌گفتم: «حاج آقای حسینیان این‌گونه نیست که می‌گویید». ولی ایشان پافشاری می‌کرد و بحث و مجادله را تمام نمی‌کرد... در آن روز مجلس، من دائم شرح می‌دادم که وضعیت این‌گونه نیست که شما می‌گویید اما گوششان بدهکار نبود. در مقابل استدلال‌ها تهدیدمان می‌کردند و می‌گفتند: «ما به سراغ شما می‌آییم و نابودتان می‌کنیم». من در پاسخ مرحوم حسینیان می‌گفتم: «این حرف‌ها را نگویید؛ زیرا درست نیست. شما روحانی هستید و لباس مقدس بر تن دارید. شما باید مردم را به دین و اخلاق دعوت کنید». در آخر مرحوم حسینیان گفت:«والله من شماها را در سیمان دفن خواهم کرد». من به او گفتم: «نگو والله، زیرا نباید کلمه الله را به استهزا گرفت».
علی‌اکبر صالحی خاطره آن روز را این‌گونه پایان می‌دهد: «پس از آن جلسه ضربان قلب من به شدت بالا گرفته بود، به دفتر آمدم و با قرص آرام شدم. فردای آن روز به من اطلاع دادند که مرحوم حسینیان به‌دلیل عارضه قلبی راهی بیمارستان شده است. با شنیدن این خبر تعجب کردم که من باید با آن ضربان قلب بالا و فشار عصبی به بیمارستان می‌رفتم، نه ایشان، تصمیم گرفتم به عیادت ایشان برم. در گفت‌وگویی که با هم داشتیم ایشان گفت: «بعد از آنکه از مجلس شورای اسلامی خارج شدم، خدا را برای رأی‌آوردن برجام شکر کردم». این عین عبارتی است که ایشان به من گفتند. در ادامه هم اشاره کردند که رأی‌آوردن برجام در صحن مجلس شورای اسلامی را از الطاف خفیه الهی می‌دانم. بنده نیز در پاسخ به ایشان گفتم: «آقای حسینیان! شما به‌عنوان منتقدی که ممکن است نگران توقف پیشرفت هسته‌ای کشور باشد، بدانید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و برعکس صنعت هسته‌ای ما معنا پیدا می‌کند و در مسیر صحیح خود قرار خواهد گرفت؛ در مسیری که هزینه و فایده آن درست باشد». پس از این گفت‌وگوی صمیمانه، در کمال تعجب، دیدم که مرحوم حسینیان فردای عیادت من از ایشان، حرف خود را تغییر داد که من دیگر واکنشی نشان ندادم».
رئیس سازمان انرژی اتمی دولت حسن روحانی، شهریور سال 98 نیز مجبور شد یک بار دیگر در پاسخ به مجری شبکه افق تلویزیون به ماجرای آن روز اشاره کند. این مجری در توییتی نوشته بود: «آقای صالحی! یادتان هست سال ۹۴ گفتید: «والله، والله، والله (با برجام) در هسته‌ای نه با کندی روبه‌رو خواهیم شد نه با توقف و تحقیقاتمان سر جایش خواهد بود؟» پس چرا رئیس‌جمهور گام سوم را پایان‌دادن به محدودیت‌های تحقیق و توسعه اعلام کرد؟ والله، والله، والله در تاریخ ثبت شد که چقدر دروغ گفتید!».
صالحی نیز در پاسخ به این ادعا به طعنه نوشت: «دروغ از گناهان کبیره است و این اتهام بزرگی است که زده‌اید. اگر این تهمت را از سر ناآگاهی زده‌اید از شما می‌خواهم که بیشتر و عمیق‌تر در مسائل تخصصی مداقه و مطالعه کنید که مثل داستان ریختن سیمان در چاله رآکتور و فتوشاپ‌کردن آن نشود. اگر آگاهانه برای بی‌حیثیت‌کردن، آن‌هم برای مقاصد و امیال سیاسی این حرف را زده‌اید، بنده فکر کنم که به‌عنوان یک بنده ناچیز خدا، این‌قدر نزد او حق دارم که شکایت از شما را نزد او ببرم و به عدلش او را سوگند دهم».
این روزها مجلسی‌ها از یک طرف و دولتی‌ها از طرف دیگر در حال انتقادهای تند و تیز به دولت سابق هستند و بعید است این روند فعلا متوقف شود، حال باید دید به جز رقبای انتخاباتی‌ حسن روحانی باز هم از طرف یاران دولت روحانی به رقبا پاس گل داده خواهد شد؟

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.n9nrak9u7pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما