دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۵۷۷۵
plusresetminus
رئیس جمهور ترکمنستان دستور داده راهی برای تعطیلی مهم ترین جاذبه گردشگری این کشور پیدا کنند، دروازه جهنم کجاست و داستان این آتش سوزان چیست؟
دروازه جهنم کجاست؟
صبح‌شد: همیشه زیبایی ها و طبیعت منحصر به فرد مناطق مختلف جهان با کلماتی مثل بهشت توصیف می شوند اما در ترکمنستان جاذبه ای برای گردشگران وجود دارد که برخلاف دیگر زیبایی ها به جهنم تشبیه شده و از آن به عنوان دروازه جهنم یاد می شود. هر چند این جاذبه گردشگری هر سال تعداد قابل توجهی گردشگر را به ترکمنستان می کشاند اما رئیس جمهور این کشور به کارشناسان دستور داده تا راهی برای خاموش کردن آتش عظیم دهانه غول‌پیکر این گودال پیدا کنند. در این گزارش به چگونگی تشکیل این دروازه و دلایلی که رئیس جمهور ترکمنستان برای خاموش کردن این گودال دارد، می پردازیم. با ما همراه باشید تا با هم سفری داشته باشیم به دروازه جهنم.
 
دروازه جهنم کجاست؟
چندین مکان به عنوان دروازه جهنم در جهان معرفی شده اند که معروف ترین آن در ترکمنستان و صحرای داغ و وسیع قره قوم در 260 کیلومتری پایتخت این کشور، در نزدیکی روستایی با جمعیت ۳۵۰ نفر قرار داد. دروازه جهنم در ترکمنستان یک دهانه آتشفشانی به پهنای ۷۰ متر است که بیش از 50 سال است در آتش می سوزد. محلی ها به این دهانه «دروازه جهنم» می گویند و روشنایی آن از کیلومترها دورتر دیده می شود.
چطور این دروازه به وجود آمد؟
در اواخر قرن 19 یعنی سال 1971 میلادی گروهی از محققان که متعلق به شوروی بودند، تصمیم گرفتند به دنبال نفت وگاز بگردند. هدف اصلی این گروه محقق، کشف نفت بود که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند از این گودال عظیم و غنی، گاز استخراج کنند. در خلال تحقیقات این دانشمندان، زمین بررسی شده، شکافته شد و تجهیزات زمین شناسی به همراه چادرهای محققان، به درون دهانه‌ای که امروزه می‌بینیم فرورفت. هر چند این اتفاق حادثه جانی نداشت اما مشخص شد که شکاف به وجود آمده یک غار زیرزمینی پر از گاز طبیعی است و محققان از ترس این که گازهای خطرناکی در غار وجود داشته باشد و ناخواسته وارد اتمسفر شو د، تصمیم گرفتند تا دهانه را به آتش بکشند. این گروه تحقیقاتی تصور می‌کردند، آتش بیشتر از چند روز دوام نمی‌آورد و پس از خالی شدن غار از گاز، دروازه جهنم خاموش می‌شود اما 50 سال است که همچنان این حفره در حال سوختن است.
تنها جاذبه گردشگری ترکمنستان
ترکمنستان یکی از معدود کشورهایی است که سال ها مورد توجه هیچ گردشگری نبود و معمولا گردشگران علاقه ای به رفتن به این کشور نشان نمی دادند اما با شناخته‌تر شدن دروازه جهنم، گردشگرهای زیادی در سراسر دنیا علاقه‌مند به دیدن این چاه مصنوعی شدند  تا جایی که طبق گزارش ها از سال 2009 تا سال 2017، 50 هزار گردشگر برای دیدن دروازه جهنم به این کشور سفر کردند و در سال های اخیر هم سالانه حدود 10 هزار نفر برای دیدن این جاذبه گردشگری به ترکمنستان که تنها شش میلیون نفر جمعیت دارد، سفر می کنند.
اطلاعاتی عجیب از دروازه جهنم
دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق ۲۰ متری است و حدود ۵۳۰۰ مترمربع وسعت دارد، این دروازه دهانه بزرگی به قطر ۷۰ متر دارد. گرمایی که از این گودال متصاعد می شود به اندازه ای است که از فاصله ۵۰ متری لبه گودال هم این گرما احساس و گفته می شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود ۵۵ درجه سانتی‌گراد است! دمای درون دهانه دروازه هم هزار درجه سلسیوس گزارش شده، با این حال در سال 2013 یک کاوشگر کانادایی با استفاده از لباس ضد حرارت و تجهیزات تنفسی و به کمک یک سیستم غلتکی خاص وارد دهانه دروازه شد و توانست نمونه هایی را هم از آن جا تهیه کند که نشان می داد نوعی باکتری غنی از متان درون حفره وجود دارد. کارشناسان معتقدند این منطقه از ترکمنستان دارای ذخایر بالای گاز است که باعث شده این حفره همچنان شعله ور بماند و تخمین زده اند که سال های متمادی زیادی هم مشتعل خواهد ماند.
سابقه دستور خاموش کردن دروازه جهنم
با وجود ظرفیت دروازه جهنم به عنوان یک مکان گردشگری، «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس‌جمهور ترکمنستان روز شنبه در تلویزیون این کشور به کارشناسان و مسئولان ترکمنستان دستور داد تا شعله های این دروازه را خاموش کنند. البته این اولین بار نیست و پیش از این هم در سال ۲۰۱۰ میلادی «محمداف» به کارشناسان دستور داده بود، راهی برای خاموش کردن شعله‌های آتشی که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال ۱۹۷۱ شعله‌ور بوده است، بیابند اما بعد از 11 سال هنوز تلاش های کارشناسان راه به جایی نبرده و آتش در این حفره زبانه می کشد.
چرا می خواهند حفره خاموش شود؟
سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید حفره ای که هزاران گردشگر را به سمت یک کشور می کشاند به دستور رئیس جمهورش خاموش شود؟ هر چند محمداف در نطق تلویزیونی اش دلیل دستورش را آثار سوء این دهانه دست‌ساز بر محیط زیست و سلامت مردمی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند، اعلام کرده اما او در سال های قبل از هدر رفتن انرژی در این دروازه گله مند بوده است. بد نیست بدانید که گاز منبع درآمدی مهم اقتصاد ترکمنستان است و این کشور با داشتن 7.2 درصد ذخایر گازی جهان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان گاز به حساب می آید. این کشور تنها در سال 2020 حدود 30 میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است. به همین علت بسیاری بر این باورند که رئیس جمهور این کشور فقط به فکر صادرات گاز است و نگاهی به درآمدهای گردشگری ندارد. اسپوتنیک نیوز هم در گزارشی نوشته است که رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه دولت به «شخیم آبراخمانوف» معاون نخست وزیر که مسئولیت مجتمع نفت و گاز را بر عهده دارد، گفته: «گاز طبیعی سال هاست که در منطقه دروازه به مقدار زیادی می‌سوزد که باید جلوی آن گرفته شود چون در حال از دست دادن مواد خام با ارزشی هستیم که می‌توان آن را صادر کرد.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.edtiw6detgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما