سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۵۸۰۳
plusresetminus
با وجود تأکید مجلس بر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هزینه این طرح در بودجه دولت پیش‌بینی نشده است.
چرا رتبه‌بندی معلمان عملی نیست؟
صبح‌شد:  ماجرای رتبه‌بندی معلمان ذیل سند تحول بنیادین، موضوع امروز و دیروز نیست؛ بیش از 10سال است که این موضوع در راستای ارتقای سطح آموزشی در مدارس و همچنین بهبود معیشت معلمان به میان آمده است. شهریور امسال بالاخره اقدامات اولیه برای رتبه‌بندی معلمان آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد. سابقه فعالیت معلمان در آموزش و پرورش و تجربه سال‌های تدریس از مهم‌ترین معیارهای این رتبه‌بندی است. با اعلام خبر رئیس کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر تأکید به اجرای این طرح، شنیدن اظهارنظرهای وزیر آموزش و پرورش و البته معلمان خالی از لطف نیست.

رتبه‌بندی معلمان از شهریور امسال آغاز شده است؛ اقدامی که به‌گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس تا پایان سال1400 باید به پایان برسد. ماجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان به سند تحول بنیادین و اجرای آن در وزارت آموزش و پرورش برمی‌گردد و امسال بعد از اما و اگرهای فراوان، رتبه‌بندی معلمان آغاز شده است. این طرح با هدف بهبود سطح معیشتی معلمان و همچنین ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان مطرح شده و انتظار می‌رود متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان هم باشد.
براساس این طرح، رتبه‌بندی‌های 5گانه‌ای برای معلمان درنظر گرفته شده است. آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم، استاد معلم تقسیم‌بندی‌های این طرح است و اولویت مهم برای قرار گرفتن هر معلم در هریک از این رتبه‌ها، 4 تا 5سال است؛ معلمان از بدو ورود به نظام آموزش و پرورش عنوان آموزشیار را دریافت می‌کنند و بعد از حداکثر 22سال به رتبه استاد معلم می‌رسند.
بزرگ‌ترین مانعی که تا‌کنون برای اجرای این طرح پیش پای  آموزش و پرورش بوده، تامین مالی این طرح و نبود بودجه کافی برای آن است.

10سال تأخیر در اجرای یک طرح
هیأت‌های ممیزی شهرستان و استان، از ارکان مهم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هستند که به‌گفته وزیر آموزش و پرورش به‌محض تصویب آیین‌نامه، این هیأت‌ها تشکیل خواهد شد. نوری می‌‌گوید: «برای سال آینده و در لایحه بودجه ۲۵هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰هزار نفر برسد.»
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال1390 به‌تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده و طرحی نظام‌مند و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب  است، به‌عنوان سند بالادستی طرح رتبه‌بندی معلمان شناخته می‌شود. با این حال تاکنون عدم‌تخصیص بودجه اجرای این طرح را 10سال به تأخیر انداخته است.

سرچشمه‌های بودجه رتبه‌بندی کجاست؟
به‌گفته کارشناسان، به‌رغم تأکید مجلس برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، به‌دلیل نبود تامین مالی کافی و تامین اعتبار از منابع متفرقه، اجرای طرح رتبه‌بندی چالش‌های تازه‌ای برای آموزش و پرورش در پی‌ خواهد داشت. «شهرام جمالی» معلم و کارشناس آموزش و پرورش این موضوع را اینگونه توضیح می‌دهد: «دولت ماهیت بودجه رتبه‌بندی و نحوه اختصاص آن را با بودجه‌هایی نظیر حق‌التدریس معلمان یا پاداش پایان خدمت بازنشستگان یکسان دیده است که یعنی هر وقت بودجه آن تأمین شد، پرداخت می‌کند. درحالی‌که بودجه رتبه‌بندی باید به‌صورت ماهانه و همراه با حقوق و مزایا پرداخت شود که به‌نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنگام بررسی بودجه آموزش‌وپرورش باید نسبت به رفع ابهام و تعیین تکلیف این موضوع اقدام کند.»
به‌گفته جمالی، در پایان ماه جاری دولت باید حدود ۸۳۰۰میلیارد تومان افزون بر حقوق فعلی معلمان، براساس طرح رتبه‌بندی به معلمان بپردازد: «بدیهی است که شرایط این پرداخت در ماه‌های پایانی سال برای دولت دشوارتر خواهد شد و این شواهد حاکی از آن است که احتمال اجرای رتبه‌بندی در سال‌جاری را باید بسیار ضعیف و تقریبا منتفی دانست. چنانچه دولت به هر دلیلی نتواند اعتبار ۱۲هزار و۵۰۰میلیارد تومانی بابت بودجه نیمه دوم امسال را بر اساس مصوبه مجلس و تا قبل از پایان سال‌جاری اختصاص دهد، باید توسط مجلس ملزم شود که این اعتبار را در قالب دیون و در بودجه سال آینده به‌صورت مازاد بر اعتبار تعیین‌شده، عملیاتی کند.»
به‌گفته او از طرف دیگر تعیین بودجه ۱۲هزار و۵۰۰میلیارد تومانی برای اجرای رتبه‌بندی در یک نیمه از سال‌ جاری به‌معنای نیاز به اعتباری بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان برای کل سال آینده است؛ چراکه با افزایش رقم بندهای حقوقی مؤثر در فوق‌العاده رتبه‌بندی، قطعا بودجه بیشتری نیاز است و مشخص نیست تعیین اعتبار ۲۵هزار میلیارد تومانی بر چه مبنایی بوده است.
با اعلام دقیق آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی معلمان می‌توان تخمین درست‌تری از بودجه مورد نیاز این طرح به‌دست آورد.

خبر
34هزار معلم، راهی مناطق محروم می‌شوند
علاوه بر جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی، دیروز خبر مهم دیگری هم درباره معلمان منتشر شد. فراخوان وزارت آموزش و پرورش برای علاقه‌مندان به حرفه معلمی که در سایر دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، قرار است 34هزار و800نفر را جذب آموزش و پرورش کند. «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «براساس فراخوانی که به‌زودی از طریق وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد، ۳۴هزار و۸۰۰نفر از علاقه‌مندان به حرفه معلمی که در سایر دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند، برای معلمی در مناطق محروم جذب آموزش و پرورش خواهند شد.»
روستاهای محروم کشور علاوه بر کمبود کلا‌س‌های درس و مدارس استاندارد با کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی روبه‌رو هستند.
یوسف نوری همچنین به طرح مدرسه هوشمند اشاره کرد و گفت: «طرح «هوشمندسازی مدارس» را از سال‌های۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم و در سال۱۳۹۲ «طرح توزیع تبلت» در برخی مدارس تهران به‌صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبه‌رو شد و در نهایت به محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه ۵درصد مدارس ما در دوره ابتدایی با اجرای طرح «ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال دانش‌آموزان و معلمان ابتدایی»، «کدنویسی» را آغاز خواهند کرد، گفت: «این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می‌تواند ما را یک‌قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو هدایت کند.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.vnmt23n6xftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما