کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجموع فروش حراج تهران از 150 میلیارد تومان گذشت

28 دی 1400 ساعت 9:11

حراج تهران روز جمعه، 24 دی 1400، با ثبت رکورد فروش 158 میلیارد و 890 میلیون تومان برای نخستین بار از مرز فروش 100 میلیارد تومان گذشت.


صبح شد: حراج تهران روز جمعه، 24 دی 1400، با ثبت رکورد فروش 158 میلیارد و 890 میلیون تومان برای نخستین بار از مرز فروش 100 میلیارد تومان گذشت تا تأثیر افزایش افسارگسیخته قیمت دلار و نرخ مهارناپذیر تورم بر قیمت آثار هنری به خوبی مشهود باشد. به‌این‌ترتیب با وجود اینکه رقم فوق چشمگیر به نظر می‌رسد و در قیاس با مجموع فروش نخستین دوره حراج تهران در خرداد سال 1391 (دو‌میلیارد و 150 میلیون تومان) صعودی نجومی را نمایش می‌دهد؛ اما شاید حقیقت تلخ این باشد که آنچه روز جمعه، بر صفحه نمایشگر تالار ثبت شد بیش از آنکه نشانه رشد ارزش آثار باشد، نشانگر افزایش قیمت دلار و نرخ تورم بود. حتی با رجوع به تارنمای رسمی حراج تهران هم می‌توان به‌سادگی این تفاوت را دریافت؛ جایی‌که صفحه مربوط به حراج‌های قبلی و نتایج قیمت دلار هم ثبت شده است؛ به‌این‌ترتیب شاید برای تخمین افزایش ارزش آثار باید عدد قیمت دلار را نیز با قیمت ریالی آثار مقایسه کرد. بر اساس این محاسبه مجموع فروش حراج اول در خرداد 1391 با قیمت دلار دوهزارو 300 تومان معادل 934هزارو 782 دلار بوده است و مجموع فروش حراج پانزدهم در دی‌ماه 1400 با نرخ دلار نیمایی 25 هزار‌تومان رقمی معادل شش‌میلیون و 355 هزار و 600 دلار را نمایش می‌دهد. پس در‌حالی‌که بر مبنای ریال مجموع فروش حراج در طول 9 سال حدود 74 برابر رشد داشته با محاسبه نرخ دلار، رشد حراج تهران در طول 9 سال معادل 6.7 برابر بوده است؛ احتمالا این عدد دوم حقایق بیشتری را در مورد افزایش بهای آثار هنری نمایش می‌دهد تا رقم نجومی 74 برابر که بیشتر نمایانگر حقایق تلخی چون نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و برابری قیمت ریال در برابر دلار است.
حراج پانزدهم اما شاید این فرصت را هم فراهم کرد تا رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر هنری که تاکنون در یک حراجی داخلی به فروش رفته، شکسته شود. رکوردی که در دی‌ماه سال 1399 با ثبت رکورد 12 میلیارد تومان مقابل نام آیدین آغداشلو ثبت شده بود حالا پایین‌تر از دو اثر دیگر قرار می‌گیرد؛ «شاعر نشسته»ی پرویز تناولی که با فروش 14 میلیارد و 600 میلیون تومان به گران‌ترین اثر حراج تهران تبدیل شد و اثری از منیر شاهرودی فرمان‌فرماییان که با ثبت رکورد 13 میلیارد تومان عنوان دومین اثر گران‌قیمت تاریخ حراج تهران را به نام خود ثبت کردند تا در پانزدهمین دوره حراج تهران رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر هنری دو بار شکسته شود. از آنجا که رکورد 12 میلیاردی اثر آغداشلو و افزایش 10برابری نرخ این اثر در نسبت با برآورد کمینه و بیشینه این اثر در دی‌ماه سال گذشته باعث افزایش فشار افکار عمومی بر روی حراج شده بود، احتمالا ثبت دو رکورد فروش جدید تا حدی از این فشارها کم کند.
پرویز تناولی که در‌حال‌حاضر رکورددار گران‌ترین اثر هنری در حراج تهران است، پیش از این دو رکورد دیگر هم داشته است؛ با استناد به سایت آرت‌چارت که به شکل تخصصی بر روی بازار هنر متمرکز است، پرویز تناولی یکی از محبوب‌ترین هنرمندان حراج تهران است. 21 اثر از این هنرمند تاکنون در حراج تهران به فروش رفته‌اند و از این نظر تنها ژازه تباتبایی با او برابری می‌کند. در‌عین‌حال با ثبت رکورد 2.5 میلیون دلار در حراج خاورمیانه خانه حراج کریستیز در ال 2008 در دوبی، او هنوز رکورددار قیمت اثر در خاورمیانه است. با‌این‌حال اگر باز هم قیمت‌ها را در نسبت با نرخ برابری دلار مقایسه کنیم ارزش دلاری «شاعر نشسته» معادل 584 هزار دلار است که هنوز فاصله بعیدی با رکورد 2.5 میلیون دلاری سال 2008 در کریستیز دارد. از این نظر در‌حالی‌که برآورد حراج‌گذاران از قیمت این اثر بین 12 تا 14 میلیارد تومان بود و نشان‌دهنده جهش سه‌برابری برآورد قیمت ریالی به نسبت اثر پیشین این مجسمه‌ساز در حراج تهران است، اما باز با استناد به آرت‌چارت می‌توان دریافت که ارزش دلاری اثر تناولی همچنان در محدوده قیمت آثار این هنرمند قرار گرفته است. با‌این‌حال ثبت رکورد گران‌ترین اثر حراج تهران به نام یک هنرمند زنده، نکته مهمی در حراج پانزدهم بود.
چند رکورد بعدی حراج پانزدهم هم متعلق به هنرمندانی بود که پیش از این هم محبوب خریداران بودند؛ منیر شاهرودی‌فرمان‌فرماییان که رکورد دومین اثر گران‌قیمت تاریخ حراج تهران را به نام خود ثبت کرد، پیش‌تر هم همیشه مورد توجه خریداران آثار هنری در ایران و در حراجی‌های بین‌المللی بوده است. با استناد به تارنمای آرت‌چارت 83 درصد آثاری که از او در حراجی‌ها عرضه شده، به فروش رفته است. رکورد سوم هم به نام سهراب سپهری ثبت شد و اثری از مجموعه محبوب او؛ «تنه درخت‌ها» به قیمت 11 میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رسید. چهارمین اثر گران‌قیمت حراج پانزدهم هم اثری از حسین زنده‌رودی، نقاش ایرانی ساکن فرانسه بود که به قیمت 11 میلیارد تومان چکش خورد. در‌نهایت هم یکی از آثار کوروش شیشه‌گران با ثبت رکورد پنج‌میلیارد تومان به پنجمین اثر گران‌قیمت حراج تهران تبدیل شد.
از آنجا که این دوره حراج به فروش آثار هنرمندان مدرنیست مربوط می‌شد، شاهد جهش قیمت بالایی نبود، تنها استنثا رشد شش‌برابری قیمت اثری از ایرج اسکندری بود. این تابلو از مجموعه‌ای از نقاش بود که پیش‌تر سابقه حضور در حراج تهران را داشت. اما فروش این اثر به قیمت یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان غیرمنتظره بود؛ به‌خصوص که برآورد اولیه قیمت این اثر بین 200 تا 300 میلیون تومان بود. هرچند حراج تهران پیش‌تر، بارها شاهد جهش قیمتی آثار هنری بود که جنجالی‌ترین‌شان سال گذشته با رشد 10برابری قیمت اثر آغداشلو رخ داد، اما رشد قیمت اثر ایرج اسکندری با توجه به شرایط دور از انتظار بود و چندان از روند قیمت‌گذاری و فروش دیگر آثار حراج تبعیت نکرد.
از دیگر نشانه‌های تأثیر افزایش قیمت دلار و نرخ تورم تعداد آثاری بود که با برآورد قیمت بالای یک‌میلیارد تومان در حراج حضور داشتند؛ از مجموع 80 اثر حاضر در حراج پانزدهم، 35 اثر، معادل 43.7 درصد از مجموع آثار بالای یک‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بودند که خود یک رکورد جدید در قیمت‌گذاری آثار در حراج تهران به حساب می‌آمد. به‌این‌ترتیب در‌حالی‌که تعداد آثار در این دوره در نسبت با حراجی‌های پیشین چندان زیاد نبود‌ اما رکورد فروش حراج مطابق پیش‌بینی‌ها شکسته شد. این رکوردشکنی علاوه بر مسائل اقتصادی که پیش‌تر ذکر شد، نشان می‌دهد که بازار خرید و فروش آثار هنری همچنان به آثار مدرنیست‌ها علاقه‌مند است و آثار این هنرمندان همچنان می‌توانند بالاترین رکوردها را به نام خود ثبت کنند.
به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد که پانزدهمین دوره حراج تهران نشان داد که قیمت آثار هنرمندان مدرنیست با قیمت بین‌المللی‌شان برابری می‌کند. در‌واقع قیمت ریالی این هنرمندان هم‌اکنون با قیمت دلاری‌شان یکی شده و آنچه جمعه‌شب در هتل پارسیان آزادی رخ داد، تنها تأیید می‌کند که قیمت فروش آثار این هنرمندان با قیمت فروش آثار مشابه در حراج‌خانه‌های بین‌المللی به‌خصوص کریستیز و ساتبیز یکی است. از همین‌رو با اینکه بر اساس یک تحلیل خوش‌بینانه انتظار می‌رفت که کاهش ارزش ریال در برابر دلار به کاهش قیمت آثار هنرمندان ایرانی منجر شده و بازار آنها را در سطح بین‌المللی شکوفا کند؛ افزایش نرخ تورم باعث شد تا قیمت‌های داخلی بر اساس قیمت دلاری محاسبه شوند. در‌واقع به نظر می‌رسد که مالکان آثار در تلاش‌اند تا با معامله بر اساس قیمت دلار ارزش مجموعه خود در برابر تورم حفظ کنند. به این دلیل برآورد قیمت بسیاری از آثار حاضر در این دوره از حراج تهران به نسبت برآورد قیمت آثار مشابه در دوره‌های پیشین رشد چندبرابری را شاهد بود که در‌نهایت به جهش مجموع فروش در این دوره از حراج و ثبت چند رکورد ریالی جدید منجر شد.
پانزدهمین دوره حراج تهران در جمعه‌شب 24 دی ماه 1400 نشان داد که نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار تا چه اندازه بر هنر ایران تأثیر گذاشته است. ثبت چند رکورد بالای 10 میلیارد تومان در‌حالی رخ داد که در مقایسه با قیمت دلار آثار رشد دلاری را تجربه نکردند. پس در‌واقع رکوردهای دلاری چندانی ثبت نشد، آنچه رخ داد صرفا جهش قیمت ریالی آثار بود. هرچند رشد قیمت این آثار که همگی آثار هنرمندان باسابقه و شناخته‌شده بودند بر قیمت هنرمندان جوان‌تر تأثیر نمی‌گذارد‌ اما رشد تورم و افزایش قیمت دلار به ثبت قیمت‌هایی منجر می‌شود که خرید‌و‌فروش آثار هنری برای خریداران طبقه متوسط را حتی بیش‌از‌پیش دور از دسترس می‌کند. این حقیقت نشان می‌دهد که رشد نرخ تورم و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی تا چه اندازه می‌تواند به هنرمندان آسیب بزند و رابطه اقتصادی میان هنرمند و علاقه‌مندان آثار هنری را بیش‌از‌پیش دشوار و پیچیده می‌کند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 5866

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/5866/مجموع-فروش-حراج-تهران-150-میلیارد-تومان-گذشت

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir