يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۵۹۱۴
plusresetminus
سقوط قیمت رمزارز‌ها از 3روز پیش شتاب گرفته، چنان‌که ظرف 3روز گذشته ارزش بازار رمزارز‌ها تا 400میلیارد دلار کاهش یافته است.
سقوط 400میلیارد دلاری رمز‌ارزها در3روز
صبح‌شد: سقوط قیمت رمزارز‌ها از 3روز پیش شتاب گرفته، چنان‌که ظرف 3روز گذشته ارزش بازار رمزارز‌ها تا 400میلیارد دلار کاهش یافته است. آمار سقوط بازار در 70روز گذشته شگفت‌انگیزتراست، در این بازه زمانی 1300میلیارد دلار از ارزش بازار رمزارزها کاسته شده است. این موضوع می‌تواند ‌به زیان ایرانیانی منجر شود که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تعداد ایرانیان فعال در بازار رمزارزها بیش از 12میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
به‌گزارش همشهری، همزمان با نزدیک‌شدن به پایان پاندمی کرونا و پایان سیاست‌های انبساطی دولت‌ها به‌ویژه در اقتصاد آمریکا، بازار رمزارزها هم دچار نزول شده‌اند و این روند نزولی هر روز ابعاد تازه‌تری به‌خود می‌گیرد. به‌طوری‌که ظرف 3روز گذشته شدت نزول در بازار رمزارز‌ها افزایش یافته و سطح عمومی قیمت‌ها به‌طور میانگین و دست‌کم 20درصد افت کرده است. این موضوع موجب‌شده در این مدت ارزش بازار رمزارزها با 400میلیارد دلار کاهش از 2تریلیون دلار به 1.6تریلیون دلار برسد. دیروز قیمت هربیت‌کوین 8.5درصد، اتریوم 14.5درصد، بایننس‌کوین 15.5درصد، کاردانو 16.3درصد، سولانا 20درصد، دوج‌کوین 16درصد، شیبا 25درصد و یونی‌سواپ 20درصد افت کرده است. البته این نزول ظرف 7روز گذشته بسیار سنگین‌تر بوده، بسیاری از رمزارزها در این دوره بیش از 25درصد از ارزش‌شان را از دست داده‌اند. قیمت هر بیت‌کوین در 70روز گذشته نصف شده است و از 69هزار دلار به 35هزارو300دلار رسیده است. همچنین قیمت برخی رمزارز‌ها فقط ظرف 7روز گذشته بیش از 40درصد افت کرده است.

دلایل نزول
یکی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت رمزارزها از اواسط سال2021 میلادی شیوع ویروس کرونا درسطح جهان بود. اپیدمی کرونا به رکود در اقتصاد جهان منجر شد و دولت‌ها تلاش کردند از طریق سیاست‌های انبساطی پولی و مالی به جنگ رکود بروند. بر همین اساس سیاست‌های انبساطی دولت‌ها و تزریق مالی تقویت شد و این موضوع به رشد تورم و تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری منجر شد، به‌ویژه در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری که هزاران میلیارد دلار منابع مالی در اختیار دارند. بخش عمده سیاست‌های انبساطی دولت‌ها بر دو محور متمرکز بود؛ نخستین سیاست کاهش نرخ بهره و دومی تزریق مستقیم منابع مالی هنگفت به اقتصاد‌ها به‌ویژه در کشور‌های توسعه‌یافته بود. اجرای این دو سیاست منجر به خلق تورم در جهان شد و در عین حال ترکیب سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها به‌ویژه صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را تغییر داد. به‌دنبال این تغییرات، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر رشد تورم و تغییر در بازده بازارها به سمت خرید رمزارز‌ها هجوم بردند و این موضوع به رشد پرشتاب قیمت رمزارزها از اواسط سال گذشته میلادی منجر شد. به این معنا که تغییرات به‌وجود آمده، سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای پر‌ریسک‌تر، ازجمله رمزارزها، سوق داد.  اکنون اما شرایط تغییر کرده و با نزدیک‌شدن به زمان پایان اپیدمی کرونا، دولت‌ها در تلاشند سیاست‌های انبساطی را تغییر دهند. مهم‌ترین این سیاست‌ها افزایش نرخ بهره است که به کاهش تورم منجر خواهد شد، این موضوع می‌تواند همه بازارها را تحت‌تأثیر قرار دهد.
آنطور که هفته‌نامه اکونومیست و بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند، از ماه مارس سال‌جاری میلادی یعنی کمتر از 3ماه دیگر سیاست‌های فدرال رزرو در آمریکا به سمت افزایش نرخ بهره تغییر خواهد کرد و این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ تورم در آمریکا منجر شود و همه بازار‌ها، ازجمله بازار رمزارزها را دستخوش تغییرات جدی کند.
به‌زعم تحلیلگران، چنانچه فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد و سرعت چاپ پول را کاهش دهد، دلار در برابر دیگر ارزها قدرتمندتر خواهد شد؛ اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به‌دنبال آن کاهش قیمت بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود.
از طرف دیگر، افزایش نرخ بهره می‌‌تواند تمایل مردم آمریکا را برای مصرف، کمتر کند و حجم پس‌اندازها در بانک‌ها بیشتر شود. این روند به کاهش سطح تقاضای کل و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد آمریکا منجر می‌شود. روند یادشده همچنین می‌تواند ریسک بازارهای مالی به‌خصوص رمزارزها را افزایش دهد. به‌ویژه آنکه سایر اقتصاد‌های پیشرفته دنیا نیز به تبع آمریکا همین سیاست را در پیش خواهند گرفت. هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است اما آنطور که برآورد‌ها نشان می‌دهد، این سیاست در کمتر از 3ماه دیگر اجرا خواهد شد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران در بازارجهانی رمزارزها پیش از اجرا، به این سیاست‌ها واکنش نشان داده‌اند و روند نزولی در بازار رمزارز‌ها آغاز شده است. برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که درصورت افزایش نرخ بهره در آمریکا و اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی در سایر اقتصاد‌های دنیا احتمالا قیمت رمزارز‌ها با افت بیشتری مواجه خواهد شد.

اثر رمزارزها برجامعه ایران 
نزول بورس تهران از مرداد ماه پارسال مصادف بود با آغاز روند صعودی قیمت رمزارزها در جهان. این موضوع موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهامداران بورس در ایران به‌دلیل نزول‌های سنگین از بورس خارج شوند و به سمت بازار رمز‌ارز‌ها بروند. هنوز برآورد دقیقی از اینکه چه تعداد ایرانی وارد بازار رمزارز‌ها شده‌اند، وجود ندارد.  بررسی‌هایی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا از طریق پرسش از ۵۶۰۰نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ساله کشور انجام داده، نشان می‌دهد احتمالا ۱۲میلیون ایرانی صاحب رمزارز هستند.
در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد با آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاران ایرانی که پیش از این با زیان‌های سنگینی بورس تهران را ترک کرده‌اند، حالا مجبورند زیان‌های سنگین‌تری را تحمل کنند؛ زیانی که احتمال می‌رود آثار اجتماعی آن در ماه‌های آینده نمایان شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.6nmk49noy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما