کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گو با «صبح شد» بررسی شد

آیا بازگشایی مدارس مرگبار است؟

28 اسفند 1400 ساعت 11:00

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید در صورت رعایت چند مورد می توان به بازگشایی ایمن مراکز آموزشی امیدوار بود.


صبح شد: چند روز پیش بود که معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس کشور فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند.» پیش از این مقام آموزش و پرورش هم «عباس شیراوژن» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت در حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها گفته بود: «باید برای مدارس و آموزش عالی برنامه ریزی شود تا از این به بعد به صورت حضوری برگزار شوند. اگر مسئولی در امر حضوری شدن دانشگاه ها کوتاهی کند، کار او تخلف محسوب می شود.»


 

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به پایگاه خبری و تحلیلی صبح شد می گوید: با توجه به روند رو به کاهش پیک ششم و آمار کاهشی مبتلایان در ایران، تصمیم مسئولین پیرامون بازگشایی مدارس و دانشگاهها، تصمیمی مناسب است اما برای اینکه این بازگشایی ها خسارتی را در پی نداشته باشد باید چند نکته مهم را در نظر گرفت.

                                                           

این استاد تمام ویروس شناسی، در تشریح این موارد ادامه می دهد: نکته اول اینکه نحوه استفاده صحیح از ماسک را باید به کارمندان، معلمان، دانش آموزان آموزش داد چراکه مطالعات متعدد نشان داده که زدن ماسک در کاهش موارد ابتلا به کرونا موثر بوده است.

ناجی دوران حاضر را دوران طلایی تکمیل زنجیره واکسیناسیون در ایران دانست و افزود: با توجه به روند کاهشی آمار مبتلایان به کرونا و پایان پیک ششم  در بهترین موقعیت از جهت تکمیل واکسیناسیون قراردادیم چرا که در این دوران در اغلب مواردی که واکسن در دسترس بوده کشور در اوج یک پیک سهمگین قرارداشته و همین موضوع روند واکسیناسیون دچار مشکل می کرد اما هم اکنون، کشور در موقعیت طلایی برای تکمیل کامل زنجیره واکسیناسیون قرار دارد. علاوه بر این مشاهدات و مطالعات این موضوع را تایید می کند که مدارسی که واکسیناسیون دانش آموزان را جدی گرفتند با شیوع کمتری از این ویروس مواجه شدند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، تهویه مناسب هوا و رعایت فاصله فیزیکی از موارد دیگری است که می تواند احتمال شیوع این بیماری در مدارس و دانشگاهها را کاهش دهد.


ناجی البته در خاتمه بر این نکته هم تاکید کرد که بازگشایی مدارس در این دوره به نظر منطقی می رسد و ممکن است در آینده اتفاقاتی رخ دهد و واریانت های جدیدی از کرونا شناسایی شود که لازم شود دوباره مدارس و دانشگاهها غیرحضوری شوند اما با توجه به مطالعات موجود در صورت رعایت موارد فوق الذکر می توان احتمال داد که بازگشایی این مراکز، ایمن و کم خطر باشد.


انتهای پیام/


کد مطلب: 6399

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6399/آیا-بازگشایی-مدارس-مرگبار

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir