شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۶۷۵۴
plusresetminus
اینکه موضوع عدالت‌خواهی چه چیزی و یا چه کسانی باشد گویا برای خیلی از جریان‌های سیاسی فرق می‌کند. چنانچه عدالت‌خواهی به نفع خودشان و به ضرر جریان‌های رقیب باشد با رویی خندان و با آغوش باز از آن حمایت می‌کنند.
حمله حامیان قالیباف به افشاگران
 اینکه موضوع عدالت‌خواهی چه چیزی و یا چه کسانی باشد گویا برای خیلی از جریان‌های سیاسی فرق می‌کند. چنانچه عدالت‌خواهی به نفع خودشان و به ضرر جریان‌های رقیب باشد با رویی خندان و با آغوش باز از آن حمایت می‌کنند؛ اما چنانچه این عدالت‌خواهی خودشان را درگیر کند و برای هم‌قطارانشان دردسرساز باشد خیلی زود علیه آن قد علم می‌کنند و آن را یک عدالت‌خواهی نامشروع تعریف می‌کنند. حتی اگر بانی این عدالت‌خواهی از جریان اصولگرایی و همسو با خودشان باشد ولی چنانچه علیه افراد نزدیک به اصولگرایان درصدد عدالت‌خواهی برآمده باشند، آنان را نامشروع و همسو با دشمن توصیف می‌کنند. به‌این‌ترتیب عدالت‌خواهی را زیر تیغ می‌برند و نه‌تنها با آن همراه نمی‌شوند بلکه تلاش می‌کنند جلوی آن را بگیرند.
مصداق این نوع برخورد را می‌توان در ماجرای افشاگری اخیر پیرامون خانواده رئیس مجلس شورای اسلامی دید. از زمانی که وحید اشتری یک فعال شبکه‌های اجتماعی موضوع سفر خانواده محمدباقر قالیباف را افشا کرده است و این موضوع با استقبال برخی از فعالان سیاسی ازجمله افرادی با برچسب «عدالت‌خواهی» مواجه شد که در فضای مجازی خواستار برخورد با این پدیده و شفاف‌سازی شدند، همین موضوع سبب شد تا بسیاری از صاحبان تریبون به‌ویژه برخی از روحانیون (که در میان آن‌ها افراد نزدیک به قالیباف نیز حضور دارند) علیه این گروه بسیج شوند و آن را «فتنه عدالت‌خواهی» بخوانند.
به‌تازگی کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران در یکی از سخنرانی‌های خود بدون اینکه نامی از قالیباف ببرد یا اشاره‌ای به موضوع سفر خانواده او به ترکیه کند از اقدامات تبلیغاتی علیه مسئولان اعتراض کرد. او در سخنان خود تأکید کرده است: «جوسازی‌های منافقین داخلی در شبکه‌های مجازی یک جنایت است. این‌ها تلاش می‌کنند به افراد خوش‌نام تهمت بزنند و اعتقادات شما را نسبت به این افراد مخدوش کنند. آنان می‌خواهند بین شما اختلاف بیندازند، بین شما و کسانی که دل شما را با اولیا الله وصل می‌کنند تفرقه ایجاد کنند. هرچند این افراد چوب کارشان را می‌خورند. ولی به‌هرحال این‌ها می‌خواهند کسانی را که دوست دارید نزد شما بدنام کنند. دنیای استعمار بنا دارد آرامش را از ما بگیرد و ما را مأیوس کند و این کسی که یأس را پمپاژ می‌کند ابلیس است. ایجاد یأس از قتل، زنا و شرب خمر هم بدتر است. این‌ها می‌خواهند دوستداران امیرالمومین امیدی به آینده نداشته باشند.» بسیاری معتقدند این سخنان صدیقی اشاره‌ای به سخنان مطرح‌شده علیه قالیباف دارد. به‌غیراز صدیقی برخی دیگر از ائمه جمعه هم ازجمله امام‌جمعه مشهد، به‌نوعی به مخالفان قالیباف اعتراض کردند و حرکت‌ها و نقدهای آنان را بازی در زمین دشمن خوانده‌اند.
اما حملات تند به افشاگری علیه قالیباف به اینجا ختم نشده و برخی چهره‌های نزدیک به رئیسی مجلس خیلی تندتر و جدی‌تر علیه این گروه سخنرانی کرده‌اند. ازجمله حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان از روحانیون نزدیک به رئیس مجلس در سخنرانی خود در مراسم شب قدر دانشگاه شریف دراین‌باره صریح‌تر از دیگران سخن گفت: «من قبلاً گفتم خطری وجود دارد به نام فتنه عدالت‌خواهی که در واقع فتنه‌ای وجود دارد که می‌توان آن را آمدنیوز داخلی دانست که به‌شدت خطرناک‌تر است و هدف آن‌هم آدم‌های سیاسی نیست بلکه بالاتر است. ازآنجایی‌که سرمایه اجتماعی در مسئولان پایین است و ازآنجایی‌که به گفته مرحوم دولابی باغچه هر کسی را بیل بزنید چند تا کرم در آن هست حالا پسر یا داماد طرف، این شامل همه می‌شود.»
 او با تشبیه این گروه به تحرکات روح‌الله زم ادامه داد: «فتنه‌ای در شرف است که به نام آمدنیوز داخلی که این بار مسئله بیرونی نیست که آن را بزنید بلکه یک سگ بی قلاده‌ای است که همه‌چیز را می‌زند. من درصدد توجیه نیستم؛ اما حواستان به تبیین رسانه‌ای باشد که اگر در اختیار یک جریان جاهل باشد همه را می‌زند. امروز من می‌گویم و آن را به یاد داشته باشید که همه را می‌زند. یک خرده میدان دید را وسیع کنید، او قصد زدن بالاترها را کرده است. سختی تبیین به همین اتفاقات است که رسانه‌ها می‌آیند وسط و تمام افکار عمومی را این رسانه‌ها جهت می‌دهند.»  وحید اشتری از فعالان موسوم به عدالت‌خواهی اما به این سخنرانی پاسخ داد و در توییتر خود نوشت: «در مراسم احیای دانشگاه شریف حجت‌الاسلام قاسمیان عدالت‌خواهان را سگ‌های هار بی قلاده و آمدنیوز داخلی خوانده است. این حجم از عصبانیت از چنین آدم اهل فضلی بعید است اما این حجم از افتضاح و گند و کثافت سیسمونی گیت به‌قدری بالاست که جز با فحاشی به عدالت‌خواهان موضع دیگری نمی‌توان گرفت.» وی ادامه داد: «خود پدر عروس و همسرش بعد از یک هفته از سفر برگشته هنوز یک جمله توضیح درباره ماجرا نمی‌دهند، نه وجود عذرخواهی دارند، نه جرأت تکذیب، نه توجیه و نه هیچ‌چیز دیگر، حالا این بندگان خدا و سایر سمپادها و منبری‌ها و مداح‌های حامی، دیگر چجوری دفاع کنند؟ از چه دفاع کنند؟» در کنار این مشاوران و حامیان قالیباف در توییتر تلاش کردند که یک جریان تبلیغاتی علیه این چهره منتسب به این جریان برپا کنند و آن را یک مهره در یک بازی امنیتی معرفی کنند. ازجمله احسان عسکری به‌عنوان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در توییتر تلاش کرد تا سخنان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از قالیباف و در تهمت به اشتری و ماجرای افشاگری را بازنشر کند. احد آزادی‌خواه از نمایندگان مجلس در توییتر خود نوشت: «شاید اهداف پرونده‌سازی علیه خانواده رئیس مجلس برای عموم مردم آشکار نباشد ولی برای آن‌ها که از مناسبات، آگاهی بیشتری دارند ابعاد این تسویه‌حساب روشن است. ‏قالیباف اگر به این ماجرا رسیدگی نکند، تلکه‌گیری و پرونده‌سازی در سپهر سیاسی کشور نهادینه خواهد شد.» نماینده نهبندان نیز هشتگ سیسمونی گیت را مانند بخش دیگری از حامیان قالیباف و نمایندگان مجلس، یک پروژه امنیتی دانست. مصطفی نخعی در توییتر خود نوشت: «مهم‌ترین هدف طراحی پروژه سیاسی- امنیتی سیسمونی گیت علیه رئیس مجلس، بالا بردن هزینه مخالفت وی با اراده جریانی خاص بود؛ هر کس جلوی ما بایستد با او تسویه‌حساب خواهد شد. ‏آیا نقطه پایان این گعده‌ها فرا نرسیده است؟» علی بابایی دیگر نماینده مجلس نیز در توییتر تأکید کرد: «‏پشت پرده تحریک رسانه‌ای علیه رئیس مجلس جریانی است که فرزندان آن‌ها به انواع جرائم اقتصادی و امنیتی محکوم شده‌اند و حالا با دستمال‌های کثیف می‌خواهند شیشه را تمیز کنند. ‏کسانی که خُرد شدن مردم زیر چرخ توسعه را بی‌اهمیت می‌شماردند امروز دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند.» این در حالی است بخشی از نیروهای ناشناس آنان نیز در فضای توییتر بعد از سخنرانی رهبری نیز شروع کردند که عدالت‌خواهان را جمعی گمراه توصیف کنند. ازجمله یکی از این‌ها در توییتر نوشت: «آقایان عدالت‌خواه، این جمله امشب رهبری را یکجا بنویسید که هرروز جلوی چشمتان باشد. مطالبه گری شما مخرج مشترک با دشمن پیدا نکند.» با توجه به شرایط پیش‌آمده به نظر می‌رسد که این جریان عدالت‌خواهی با دشواری‌های جدی روبه‌رو شده است.
https://sobhshod.ir/vdcd.k092yt05oa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما