کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت برق گران می‌شود؟

18 ارديبهشت 1401 ساعت 8:56

ماجرای افزایش تعداد پله‌های تعرفه‌ برق چیست؟ برق برای مشترکین با مصرف متوسط هم گران‌تر محاسبه می‌شود؟


شروع فصل گرما نزدیک است و این یعنی آغاز فعالیت سیستم‌های سرمایشی و افزایش مصرف برق و  وسایلی که تاثیر زیادی در نجومی شدن قبوض برق مشترکین پرمصرف دارد. طبق آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که به تصویب هیئت وزیران رسیده است از بهمن ماه سال گذشته قرار شد تعرفه‌های جدید براساس هزینه تامین برق محاسبه شود. خبری که وزیر نیرو در بهمن ماه ۱۴۰۰ با اشاره به اجرایی شدن آن در سراسر کشور گفت: رویکرد این طرح کاهش مصرف برق در مشترکین پرمصرف است. هدف این آیین نامه تشویق مشترکان پرمصرف به اصلاح شیوه‌های مصرف است اگر چه بیش از ۷۵ درصد مشترکین برق در کشور خوش مصرف هستند، اما ۲۵ درصد نیز بیش از ۵۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند.
هرکیلووات برق پرمصرف‌ها و کم مصرف‌ها چقدر است؟
کارشناسان می‌گویند با رعایت چند شیوه و راهکار ساده، میزان تغییر قیمت قبض برق کاملا مشخص می‌شود که البته می‌توان این موضوع را در تفاوت دو قبض یک مشترک پرمصرف و یک مشترک کم مصرف به وضوح دید. در این دو قبض مهم‌ترین تفاوت، قیمت تعرفه‌ها در پله‌های تعیین شده است. در قبض مشترک پرمصرف‏، قیمت برق به غیر از پله‌ اول، با تعرفه جدید و از ۴۰۰ تومان شروع شده و تا کیلوواتی هزار و هفت تومان محاسبه می‌شود، اما در قبض کم مصرف به علت رعایت الگوی مصرف حتی قیمت پایه برق که ۹۱ تومان برای همه مشترکان تعیین شده هم اعمال نمی‌شود بلکه رقم ۶۰ تومان محاسبه شده است.
چند درصد مشترکان ایرانی پرمصرف هستند؟
 مصطفی رجبی مشهدی درباره این تفاوت قیمت با اشاره به این که علت تفاوت قیمت تشویقی‌های ارائه شده وزارت نیرو به مشترکین کم مصرف است می‌گوید: مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند با توجه به رقم تامین برق که ۴۰۰ تومان است تشویقی دریافت می‌کنند که این تشویقی به صورت بستانکار در قبوض آن‌ها اعمال می‌شود نکته مهم این جاست که 25 درصد مشترکان ایرانی بیشتر از الگوی مصرف یعنی ۲۰۰ کیلووات ساعت در ایام غیر گرم و ۳۰۰ کیلووات در ایام گرم، برق مصرف می‌کنند. بخش عمده‌ای از این مشترکان پرمصرف می‌توانند به مشترکان خوش مصرف تبدیل شوند اگر در روش‌های مصرف برق دقت بیشتری داشته باشند.
ماجرای افزایش تعداد پله‌های تعرفه‌ برق در قبوض چیست؟
از نحوه محاسبه پله‌ای تعرفه برق برای مشترکان با میزان مصرف مختلف گفتیم اما چند روزی است که برخی مشترکین از افزایش تعداد پله‌های تعرفه‌ برق و تغییر در نحوه محاسبه مصرف برق خود می‌گویند و معتقدند این هم یکی از راه‌های دریافت پول بیشتر از مردم است. در همین حال سخنگوی صنعت برق گفت: دلیل افزایش تعداد پله‌های تعرفه‌های برق در قبوض، محاسبه ۱۰۰ کیلوواتی هر پله با قیمت‌های متفاوت در قبوض است. مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که طبق تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تعرفه‌های برق از ابتدای بهمن ماه افزایش یافته است، افزود: براساس این قانون قرار بود در قبوض فقط ۴ پله مشخص شود که توانیر برای شفاف شدن نرخ هر بخش از مصرف تعداد این پله‌ها را نسبت به الگوی تعیین شده، ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۱۰۰ کیلووات ساعت مشخص کرد که این روند تعداد پله‌ها را افزایش داده است.
توزیع برق، عادلانه‌تر شده است
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: دوره‌های سال به دو بخش گرم و غیر گرم و اقلیم به ۵ بخش شامل عادی، گرمسیر یک، گرمسیر ۲، گرمسیر ۳ و گرمسیر ۴ تقسیم شده است که الگوی مصرف در ماه‌های گرم و غیر گرم براساس این اقلیم‌ها مشخص می‌شود. در اقلیم عادی مانند تهران، اصفهان و شیراز که تا ۸۵ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت است البته این رقم در اقلیم گرمسیری یک در ماه‌های گرم ۳۰۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است. قیمت برق برای پله اول که یارانه دریافت می‌کند تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد، اما در پله‌های بعدی نرخ براساس نرخ تامین برق که ۳۰۷ تومان به ازای هر کیلووات است؛ محاسبه خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های جدی وزارت نیرو برای تامین برق، مشترکین پرمصرف باید میزان مصرف خود را کاهش دهند که این روند با کنترل مصرف وسایل سرمایشی به سادگی عملیاتی خواهد شد.


کد مطلب: 6807

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6807/قیمت-برق-گران-می-شود

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir