يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۶۸۰۸
plusresetminus
در روزهای اخیر چند فیلم از زورگیری‌های خشن در قیام دشت، شهریار و شیراز از دو زن و یک پیرزن در فضای مجازی منتشر شد که مردم واکنش‌های زیادی به این سه ماجرا داشتند.
افزایش زورگیری در ایران
در روزهای اخیر چند فیلم از زورگیری‌های خشن در قیام دشت،  شهریار و شیراز از دو زن و یک پیرزن در فضای مجازی منتشر شد که مردم واکنش‌های زیادی به این سه ماجرا داشتند.

1- داستان شهریار که در روز روشن، مردان کلت به دست اقدام به سرقت از یک زن می‌کنند. در زورگیری شهریار که دو روز پیش رخ داده می‌بینیم سه پسر که ماسک دارند و یکی از آن‌ها نیز کلت کمری به دست دارد، در کسری از ثانیه در حالی که یکی از آن‌ها گردن زن را گرفته اقدام به سرقت النگو و گوشواره‌های این زن می‌کنند. ماجرا به قدری وحشتناک است که برای پیدا کردن این سارقان که حتی از مشخص شدن پلاک خودروی خود واهمه ندارند، در پلیس آگاهی غرب تهران کارگروه ویژه تشکیل شده است.

2- روز گذشته هم از زورگیری در قیام دشت ویدئویی منتشر شد که در آن می‌بینیم ۴ سارق که سوار بر دو موتورسیکلت بودند در یک کوچه خلوت به یک پیرزن به صورت وحشیانه‌ای حمله ور می‌شوند در حالی که این پیرزن تمام تلاشش را می‌کند که از طلاجات خود مراقبت کند مورد دستبرد قرار می‌گیرد و گردنبندش را از گردن او در می‌آورند.

3- در هفته گذشته هم فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که طی آن زنی را مشاهده می‌کنیم که یک مرد به طرز وحشیانه‌ای قصد دارد طلاهای او را برباید. زنی دیگر هم در صحنه حضور دارد و سعی می‌کند با داد و فریاد از همسایه‌ها کمک بخواهد. در این فیلم مرد از پشت حمله می‌کند، زن را به طرز وحشیانه‌ای به زمین  می‌زند و سعی می‌کند گردنبند او را بکشـد که زن مقاومت می‌کند و وقتی همسایه‌ها به در خانه می‌آیند، مرد ناکام در سرقت متواری می‌شود که به گفته پلیس شیراز چهره این مرد شناسایی شده و ماموران در پی او هستند!

فقدان قانون مستقل

با توجه به این که زورگیری‌های خشن این روزها زیاد شده اما طبق گزارش ایسنا، قانون مستقل و محکمی برای برخورد با آن وجود ندارد و همچنان برای جلوگیری از آن از قوانین پیشین مانند قانون مجازات اسلامی استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در یک مورد قانون‌گذار از واژه «اخاذی» به ‌عنوان «زورگیری» استفاده کرده است.

ماده ٦١٧ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد: «هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ٦ ماه تا ٢‌ سال و تا ٧٤ ضربه شلاق محکوم خواهد شد». حالا اگر این «اخاذی» همراه با آزار جسمی باشد، متهم مشمول ماده ٦٥٢ و محکوم به ١٠ ‌سال زندان و ٧٤ ضربه شلاق می‌شود. اگر زورگیری منجر به‌ قتل شود، متهم به قصاص هم محکوم می‌شود.

کاربران زیادی در فضای مجازی از قوه قضاییه خواسته‌اند برای این که دیگر شاهد زورگیری‌های خشن نباشیم با این زورگیرها با اشد مجازات برخورد کنند و در صورت کافی نبودن قانون هر چه سریع‌تر لایحه آن به مجلس برای تصویب داده شود. بسیاری از قوه قضاییه خواسته‌اند این افراد را که باعث ایجاد ناامنی روانی در جامعه می‌شوند،  اعدام کنند.
https://sobhshod.ir/vdcd.z092yt0jja26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما