يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۶۸۱۴
plusresetminus
با توجه به اینکه طوفان های ریزگرد ایجاد شده همراه با سرعت وزش باد عمدتاً بالای 10 متر بر ثانیه بوده‌اند که فعال شدن کانون‌های ریزگرد داخلی را هم به همراه داشته است، لذا بدیهی است که توده‌های رسیده به محدوده شهر تهران و سایر استان‌های کشور ترکیب منابع خارجی و داخلی هستند.
چرا امروز هوای تهران آلوده شد؟
گرد و غبار رسیده به شهر تهران و سایر استان های کشور ترکیبي از منابع خارجی و داخلی است.
سیدمحمد مهدي ميرزايي قمي مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سهم 70 درصدی کانون های ریزگرد داخلی در مقابل سهم 30 درصدی کانون‌های خارجی گفت: با توجه به اینکه طوفان های ریزگرد ایجاد شده همراه با سرعت وزش باد عمدتاً بالای 10 متر بر ثانیه بوده‌اند که فعال شدن کانون‌های ریزگرد داخلی را هم به همراه داشته است، لذا بدیهی است که توده‌های رسیده به محدوده شهر تهران و سایر استان‌های کشور ترکیب منابع خارجی و داخلی هستند.
آنگونه كه ميرزايي قمي اعلام كرده، با این وجود بیان سهم عمده برای کانون های داخلی صحیح نبوده و تحلیل‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا با استفاده ازتصاویر ماهواره‌ای به وضوح سهم قابل ملاحظه کانون‌های ریزگرد خارجی را نشان می‌دهد. علی‌الخصوص در طوفان‌های مشاهده شده در تاریخ 19 و 20 فروردین 1401 که سهم عمده مربوط به کانون ها واقع در کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده و همچنین کانون ریزگرد اخیر در تاریخ 17 و 18 اردیبهشت 1401 که کانون های واقع در کشورهای عربستان و عراق نقش اصلی در وقوع آنها را داشته‌اند. لذا می‌توان گفت سهم عمده منابع داخلی در طوفان های ریزگرد اخیر صحیح نبوده و عمده آن حاصل از کانون ریزگردهای خارجی بوده و همچنین تعیین دقیق سهم هر یک از آنها نیازمند مطالعات دقیق است.
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تصريح كرد: در حال حاضر مدل پیش بینی ریزگرد در کشور وجود نداشته و با توجه به افزایش وقوع طوفان های ریزگرد در محدوده شهر تهران و سایر استان های کشور در ماه های گذشته، لزوم توسعه مدل پیش بینی گرد و غبار توسط سازمان هواشناسی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست بسیار احساس می‌شود.
به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، از صبح روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ، با نفوذ گرد و غبار به هوای شهر غلظت ذرات معلق پایتخت افزایش یافت و پایتخت از شامگاه روز شنبه با رشد قابل توجه غلظت ذرات معلق روبرو بود. از ساعت ۲۲ شاخص برخط آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون به عدد ۱۰۷ رسید و با افزایش متوالی، شاخص در ساعت يك بامداد یکشنبه به شرایط ناسالم و عدد ۱۷۵ رسید و در نیمه شب بین ساعت ۳ و ۴ این عدد در شرایط بسیار ناسالم نیز قرار گرفت و تا عدد ۲۰۸ بالا رفت و پس از آن با کمی کاهش در ساعت ۸ صبح روز یکشنبه شاخص برخط آلاینده مذکور به عدد ۱۹۶ رسیده و میانگین شاخص 24 ساعته نیز در ساعت 8 صبح یکشنبه با عدد 153 در شرایط ناسالم برای همه اقشار قرار گرفت. همزمان آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون نیز با رشد قابل توجهی روبرو بوده و در ساعت‌های مورد بررسی از بامداد یکشنبه همواره در شرایط ناسالم قرار داشته است. بدين ترتيب دست کم تا پایان روز یکشنبه اين روند ادامه دارد و لازم است شهروندان و به ویژه افرادی که جزو گروه‌های حساس نسبت به آلودگی هوا به شمار می‌روند، حتی المقدور از حضور در اماکن روباز خودداری نموده و همچنین از فعالیت شدید فیزیکی پرهیز كنند.
https://sobhshod.ir/vdca.6nik49nay5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما