دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۶۸۱۶
plusresetminus
می‌گویند مهدی چمران سرحال است و قبراق و سه هفته دیگر به صحن شورای شهر می‌آید. در نبود او جلسات شورا محدود شده است به گزارش شهردار و معاونانش در صحن و تذکرات طولانی اعضای شورای شهر تهران.
پشت پرده سرقت‌های سریالی تهران
می‌گویند مهدی چمران سرحال است و قبراق و سه هفته دیگر به صحن شورای شهر می‌آید. در نبود او جلسات شورا محدود شده است به گزارش شهردار و معاونانش در صحن و تذکرات طولانی اعضای شورای شهر تهران. روز گذشته گزارشی از آخرین وضعیت ترمینال شرق داده شد. پروژه‌ای که سال‌هاست رها شده و به گفته اعضای شورای شهر در سال 96 با پیشرفت 90 درصد به مدیریت شهری پنجم تحویل داده شده است.

هرچند که مدیران آن دوره معتقد بودند که پیشرفت واقعی این پروژه حدود 76 درصد است و بعد از آن تلاش کردند این پروژه را از یک پروژه ترافیکی به یک پروژه فرهنگی و اجتماعی تغییر دهند؛ اما اعضای شورای شهر ششم معتقد بودند علت رهاشدگی و بی‌مهری به این پروژه این بوده که کلنگ آن را محمدباقر قالیباف به زمین زده است. یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز معتقد بود چون نیت خوبی در آن دوره وجود نداشت، توفیق خدمت هم پیدا نکردند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که این روزها ریاست صحن را بر‌عهده دارد، جلسه را با یادآوری حادثه شهردار ناحیه سه منطقه 19 آغاز کرد و گفت:‌ بحث حمله ناجوانمردانه به یکی از شهرداران ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را داشتیم که نشان می‌دهد هدف‌گذاری شورا و شهرداری درست بوده و مبارزه با فساد هزینه دارد و حتما این هزینه را پرداخت می‌کنیم.

او معتقد است که وقتی پلیس را تضعیف می‌کنیم و اقتدار پلیس را از بین می‌بریم و اجازه می‌دهیم در فضای مجازی هر برخوردی با پلیس خدوم صورت گیرد و برخوردهای تضعیف‌کننده‌ای را نسبت به پلیس انجام می‌دهیم، نتیجه آن اقتدار اراذل و اوباش خواهد بود.

هرچند که برخی از چهره‌های فعال رسانه‌ای اصولگرا ادعا کردند این ماجرا از اساس دروغ و ساختگی است و مدتی بعد هم این توییت را به گفته خودشان به دلیل رفاقت پاک کردند؛ اما ابهامات این درگیری خونین از حضور این شهردار ناحیه به‌تنهایی در صحنه حادثه تا سکوت پلیس درخصوص این ماجرا و شایعات برکناری این شهردار قابل چشم‌پوشی نبود.

اما در جلسه روز گذشته شورای شهر از یک دزدی عجیب از تجهیزات شهری تهران پرده‌برداری شد. ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران با یادآوری تذکراتی که درخصوص دزدی‌های بزرگ در شهر تهران داده بود، گفت: من در تاریخ 8 اسفندماه سال گذشته درباره سرقت‌هایی از اموال عمومی شهر به‌ویژه پل حکیم تذکراتی را به شهرداری تهران داده و از شهرداری تهران درخواست کردم با تعامل و هماهنگی با فرمانده تهران بزرگ، عوامل سرقت را شناسایی و معرفی کنند که حتما در دست اقدام است.

او ادامه داد: متأسفانه در ایام تعطیلات نوروز امسال یک سرقت بزرگ‌تر و پیچیده‌تری در پل طبقاتی صدر اتفاق افتاد و روکش تزریق بتون در تمام پایه‌های بزرگ پل صدر که ارتفاع آن خیلی بزرگ‌تر از پل قبلی است، به طور کامل به سرقت رفته است که البته اطلاعی ندارم که چه اقدامی برای شناسایی این افرد صورت گرفته؛ اما به هر حال این سرقت‌ها حکایت از تداوم سرقت‌های هوشمند، برنامه‌ریزی‌شده و القای ایجاد ترس و ناامنی در شهروندان دارد.

این عضو شورا با بیان اینکه انگیزه‌ای فارغ از انگیزه‌های مالی پشت این اقدام وجود دارد، تأکید کرد: ایجاد و القای ناامنی و ترس به اعتقاد بنده در استفاده از تجهیزات شهری از انگیزه‌های این سرقت‌ها بوده و گویی یک باند پشت این اتفاق است که متأسفانه به ایستگاه‌های بی‌آرتی نیز تسری پیدا کرده است. همچنین برخی از خانواده‌های معزز شهدا اعلام کردند تابلوهای مزار شهدا نیز در یکی از قطعات بهشت زهرا به طور کامل سرقت شده است.

امانی اضافه کرد: در زمان بهره‌برداری از پل صدر شهردار وقت تهران یک تقسیم‌ کاری صورت گرفت به‌طوری‌که که حفاظت و نگهداری را به شهرداری منطقه یک سپرد، تأمین منابع مالی بر‌عهده معاونت مالی و کنترل ایمنی هم بر‌عهده معاونت فنی و عمران باقی ماند. نمی‌دانم در دوره پنجم آیا این تقسیم کار تغییر کرده و در این دوره سیاست شهرداری تهران چیست؛ اما به نظر می‌آید برای حفظ تأسیسات حیاتی و جلوگیری از سرقت‌های سازمان‌دهی‌شده حتما باید در سطح شهر تهران تدبیری اندیشیده شود و فکر‌ می‌کنم دست‌های پنهانی برای القای ترس و ناامنی در سطح شهر تهران وجود دارد. سازمان‌های امنیتی و انتظامی باید وارد عمل شوند.

چند ماه پیش هم که یک عضو شورای شهر تهران روایت کرد که مقابل چشمانش نرده‌های یک سمت پل هوایی را بردند. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، به وجود معتادان متجاهر در مسیر خط ۹ اتوبوس‌های تندرو، اشاره کرده و گفته بود: در طول مسیر نیز چیزی که بارها قابل مشاهده بود، حضور معتادان در میانه بزرگراه امام علی (ع) بود. این مسئله علاوه بر اینکه باعث بروز سوانحی مانند تصادف با اتوبوس‌ها می‌شود، امنیت را از ایستگاه‌ها به حداقل رسانده و غارت اموال ایستگاه‌هایی را که با هزینه بیت‌المال ساخته شده، به همراه دارد و اکنون این ایستگاه‌ها نگهداشت خوبی نمی‌شود، در زمانی که ما در محل حاضر بودیم، نرده‌های یک سمت پل هوایی به سرقت رفته بود که با همت عالی معتادان در حال جابه‌جایی بود.

سرقت تجهیزات شهری اتفاق جدیدی نیست. دزدی دیوار‌های صوتی بزرگراه‌ها، کابل‌های برق، مجسمه‌های شهری، سطل‌های زباله و... سال‌هاست که رخ می‌دهد؛ اما دور تند این دزدی‌ها در ماه‌های اخیر باعث توجه دوباره به این موضوع شده است.

مدتی پیش هم معاون پلیس راهور تهران نیز از سقوط پنج تیر چراغ برق اتوبان آزادگان خبر داد و اعلام کرد سارقان پیچ و مهره‌های چراغ را سرقت کردند و پنج تیر در وسط و کنار اتوبان واژگون شدند.

آمار دقیقی از میزان سرقت تجهیزات شهری وجود ندارد. چند ماه پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در این زمینه گفته بود: به‌ طور متوسط هر‌ شب دست‌کم ۵۰۰ سرقت تجهیزات شهری در سطح شهر تهران داریم؛ دزدی‌های کوچکی مانند بردن دریچه‌های فاضلاب یا سرقت گاردریل بزرگراه‌ها، چراغ‌های پارک یا المان‌های ترافیکی، تابلو‌های راهنمایی‌ و رانندگی و... که این دزدی‌های خرد آن‌قدر زیاد شده که پیگیری آن دشوار شده است؛ مگر مواردی که به‌ صورت باندی انجام می‌شود که پیگیری می‌شود؛ در غیر‌این‌صورت پیگیری‌ها برای پیدا‌کردن سارقان به نتیجه نمی‌رسد و متأسفانه بسیاری از این سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود.

در صحن پرتذکر روز گذشته سید‌جعفر تشکری‌هاشمی هم به آلودگی هوا و بلاتکلیفی والدین اشاره کرد و گفت:‌ میزان آلودگی هوای تهران با شاخص حدود ٢٠٠ در شرایط ناسالم قرار داشته و به مرز شرایط بحرانی رسیده؛ در‌صورتی‌که ساعت ٧:30 درمورد تعطیلی مدارس ابتدایی شهر تهران، تصمیم‌گیری و نتیجه آن ساعت ۸ صبح اعلام شد.

او با بیان اینکه این خبر در حالی اعلام شد که بسیاری از خانواده‌ها با فرزندان خود در مقابل مدارس حضور داشتند و مدارس در یک وضعیت بلاتکلیف قرار گرفتند، گفت: برخی از مدارس در را بر روی دانش‌آموزان باز نکردند و بعضی از مدارس نیز با توجه به حضور دانش‌آموزان، نسبت به تشکیل کلاس‌ها اقدام کردند.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، هم از گزارش حمایتی صدا‌و‌سیما از درخت‌کشی یکی از مناطق تهران گلایه کرد و گفت:‌ حدود دو‌ هفته گذشته نسبت به جابه‌‌جایی غیراصولی درختان در منطقه ۱۷ در صحن تذکری را مطرح کردم. هنوز تذکر بنده به صورت مکتوب به دست شهردار منطقه نرسیده بود که متأسفانه به جای اینکه به صورت مکتوب پاسخ تذکر را ارائه دهند، با خبرگزاری فارس مصاحبه کردند و همچنین با هماهنگی سازمان صداوسیما اقدام به تهیه بسته گزارش خبری کردند که در این بسته خبری نشانی از کارشناسی دقیق وجود نداشت و همه چیز به صورت مطلوب به تصویر کشیده شده بود و ‌سازمان ملی صدا‌و‌سیما هم چشمش را به روی حقیقت بسته و گزارش مد‌نظر را در رسانه ملی پخش کرد.

نجفی ادامه داد: بیش از ۱۰۸ اصله درختی که به صورت غیراصولی و در فصل نامناسب جا‌به‌‌جا شده است، بر‌اساس بررسی‌ و بازدید کارشناسان بنده از درختان قطع‌شده در منطقه که به همراه کارشناس خبره و متخصص بازنشسته در این حوزه و کارشناس فضای سبز منطقه صورت گرفت، مشخص شد ۷۲ اصله درخت در اجرای عملیات جابه‌جایی خشک شده و 21 اصله درخت نیز وضعیت مناسبی نداشته و به احتمال زیاد در آینده خشک خواهند شد. ۴۸ اصله درخت جا‌به‌جا شده و ۲۷ اصله درخت هم در وضعیت غیر‌مشخص قرار دارد.

محمد آقامیری هم به وضعیت عجیب بازار اجاره در تهران اشاره کرد و گفت: براساس آمار سال ۹۸، ۴۳ درصد مردم تهران مستأجر بودند که در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. براساس آمار رسمی دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف مخارج تهیه مسکن می‌شود و وضعیت ناهنجاری ایجاد کرده است.

آقامیری افزود: در آذر ماه سال گذشته هزینه‌های اجاره ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده که در پایان سال ۱۴۰۰ و فروردین افزایش صددرصدی داشته است. مردمی که الان در تهران مستأجر هستند، مستأجر کمتر از 10 درصد صاحبخانه‌هایی هستند که خانه دوم و سوم دارند و اجاره می‌دهند. الان وضعیت ارباب‌رعیتی ایجاد شده است و این حرف را با احترام به صاحبخانه‌هایی که انصاف دارند، می‌گویم و مالکان هر عدد و رقمی که بخواهند اجاره‌بها را افزایش می‌دهند و نگاهی به وضعیت مستأجر نمی‌کنند.

او اضافه کرد: دولت قبلا صحبت‌هایی بر نظارت بر نرخ اجاره داشتند؛ اما کاری انجام نشده است. در محلات مشاوران املاک قیمت مسکن را بالا و پایین می‌کنند و مشاوران املاک پذیرفته‌اند که شهرداری اگر در این زمینه کمک کند، پیش‌قدم می‌شوند تا نرخ‌گذاری عادلانه‌ای شود تا مردم از این وضعیت نجات پیدا کنند.

موضوع ساختمان‌های ناایمن روز گذشته دوباره در صحن شورای شهر مطرح شد. مهدی عباسی درخصوص ساختمان‌های نا‌ایمن شهر تهران گفت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران داریم که بخشی از آنها اولویت شماره یک هستند؛ چرا‌که مراکز حضور مردم هستند و توقع این است که شهرداری به صورت ویژه به این مسئله ورود کند؛ زیرا دادستانی نیز وارد میدان شده و باید از این فرصت استفاده کند و براساس تکالیف صریح قانونی که برعهده شهرداری گذاشته شده، اقدام مناسب را انجام دهد.
https://sobhshod.ir/vdcc.sqea2bq4ela82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما