دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۶۸۲۲
plusresetminus
دورکاری واژه آشنای این روزها، در فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای مختلف است. در واقع دورکاری، انجام وظایف شغلی از راه دور و بدون حضور فیزیکی در ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و استارت آپ‌ها ست.
معایب و مزیت‌های دورکاری
دورکاری واژه آشنای این روزها، در فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای مختلف است. در واقع دورکاری، انجام وظایف شغلی از راه دور و بدون حضور فیزیکی در ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و استارت آپ‌ها ست. به تازگی پژوهش‌های بسیاری در باره دورکاری و تأثیرات آن بر کارمندان، مدیران و مشتریان انجام شده است و در نتیجه تحقیقات جدید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه A&M تگزاس، آمده است که تاب‌آوری کارکنان و شرکت، در هنگام دورکاری افزایش پیدا می‌کند و آن‌ها بهره‌وری خود را از دست نمی‌دهند. به گزارش دیجیاتو طبق بیانیه منتشر شده توسط این دانشگاه، محققان با انجام تحقیقات خود متوجه شدند که انجام کارها به شیوه دورکاری به ویژه در هنگام وقوع بلایای طبیعی یا دیگر اتفاقات، برخلاف باور بسیاری از افراد، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌شود. آن‌ها در تحقیق خود، داده‌های فناوری 264 کارمند یک شرکت بزرگ نفت و گاز در هیوستون، تگزاس را بررسی کردند. در این گزارش به بررسی برخی از مزایا و معایب دورکاری پرداخته ایم.
مزیت‌های دورکاری برای کارفرمایان
دورکاری برای کارفرمایان مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن صرفه جویی در هزینه‌ها و امکانات است. در واقع این کاهش به این معنی نیست که کارمندان دستمزد کمتری می‌گیرند بلکه این امر مخارج کار و محیط آن‌را کمتر می‌کند. با این روش مواردی از قبیل هزینه‌های سیستم‌ها، برق، آب، تجهیزات، اجاره مکان، جابه جایی‌ها و. .. تا حد زیادی کاهش می‌یابد و مواردی مانند جای پارک، فضای کاری، مبلمان و. .. نیز به حداقل خود می‌رسد. همچنین کارفرمایان امکان استخدام نیروهای متخصص بدون محدودیت جغرافیایی را هم دارند.
البته دورکاری برای جامعه هم مزایایی دارد ازجمله کاهش ترافیک و مصرف سوخت. همچنین باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای زنان خانه دار، دانشجویان، معلولین و اقشار مختلف دیگری نیز که  با سختی‌های بسیار برای رفتن به محل کار روبه رو هستند، می‌شود.
مزیت‌های دورکاری برای کارمندان
دورکاری هزینه‌های گوناگون یک کارمند مثل هزینه رفت وآمد به محیط کار یا پوشاک را کاهش‌می‌دهد. اگر شما دورکاری می‌کنید، در واقع زمان روزانه رفت وآمد به محل کارخودرا ذخیره می‌کنید و زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت. استقلال شغلی بیشتر برای کارکنان، کاهش فشارهای روانی محیط کار، فرصت بیشتر برای حضور درجمع خانواده، افزایش زمان آزاد کارمندان و درنتیجه انعطاف‌پذیرتر شدن برنامه‌های روزانه از دیگر ویژگی‌های مثبت این روش است.
معایب دورکاری
بیشترین نگرانی درباره دورکاری، افت میزان بهره وری کارمندان است که طبق تحقیقات انجام شده این اتفاق نخواهد افتاد اما جدای این موضوع،  دسترسی نداشتن کارمندان به مدیر یا سرپرست در زمان نیاز، دور شدن کارکنان از فرهنگ سازمانی و راهبردهای سازمان، نداشتن تمرکز کافی در منزل، ترکیب و تداخل کار با زندگی شخصی و افزایش سطح انتظارات خانواده و. .. بیان شده است.
https://sobhshod.ir/vdcj.8emfuqeo8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما