کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی به ایران می آیند؟

19 ارديبهشت 1401 ساعت 8:20

مرور برندهای معروفی که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار ایران است.


  بازار خودرو هر چند شاهد قیمت های عجیب و غریبی است و هر روز امیدمان به تلاش مسئولان برای اصلاح قیمت ها کمتر می شود اما موضوع واردات خودروهای خارجی چند روزی است که خبرساز شده است و برخی خریداران منتظرند  ببینند که واردات خودروهای خارجی به بازار ایران چه تاثیری بر قیمت ها دارد.

روز گذشته، رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌ سازان کشور درباره لغو ممنوعیت واردات خودرو گفت: هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی درباره تعداد خودروهای وارداتی صادر نشده اما پیش ‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود.

در خصوص نوع محصولات وارداتی هم خودروهایی وارد می‌شوند که بین ۲۵ تا ۳۵ هزار یورو قیمت دارند. این خودروها  در رده خودروهای متوسط هستند و امکان خرید آن برای قشرهای متوسط وجود دارد. در طرح واردات خودرو، از ورود خودروهای کلاس A که برای طبقه مرفه است، جلوگیری خواهد شد.

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی هم به ایران می آیند؟

بررسی فهرست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره این که اگر ایران بخواهد وارد کننده خودروهای غیرلوکس باشد، چه برندهایی را می‌تواند وارد بازار خودرو کند؟ گفت: «برای این که قیمت خودرو در بازار کنترل شود و مردم با شرایط بهتر و منصفانه‌ای بتوانند خودرو خریداری کنند، باید به ‌دنبال واردات خودرو با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار بود، اگر دلار ۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شود با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان امکان واردات خودروی خوب و مناسب وجود دارد که این خودروها می‌توانند از برندهای هیوندا، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا باشند.»

امکان واردات خودروهایی ارزان تر از 10 هزار دلار

وی با بیان این که برندهایی که اشاره شد از ۷۵۰۰ دلار تا ۱۰هزار دلار است و همه آن ها برای سال ۲۰۲۲ هستند، افزود: «ایران، استانداردهای ۸۵ گانه درباره خودروها دارد و این امر چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، بدین جهت اگر استانداردهای اجباری ۸۵ گانه نبود که به اعتقاد کارشناسان، بخش قابل توجهی از آن برای ایران کاربرد ندارد و خیلی از کشورها چنین استانداردهایی ندارند، می‌توانستیم خودروهای ارزان‌تر هم وارد کشور کنیم.

چه اصرای وجود دارد که استانداردهای ۸۵ گانه در شرایطی که هیچ کاربردی ندارد و حتی خیلی از کشورها آن را الزامی نکردند، در ایران اجرایی شود؛ این امر نشان می‌دهد که استانداردها به درستی احصا نشده است، از همین رو ضرورت دارد که دولت سیزدهم درخصوص  بازنگری استانداردها اقدام کند، در این شرایط هم قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا می‌کند و هم این که می‌توان خودروی ارزان قیمت وارد کشور کرد.»

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی

از سال ۹۷، قیمت خودرو افزایشی شده و هیچ سیاستی در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده است.
قیمت ‌گذاری دولتی، سیاست قرعه‌کشی و تخصیص خودرو به متقاضیان واقعی، عرضه هفتگی خودرو و... در هیچ مقطعی کارساز نبوده است و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند. 

در همین حال، محمدرضا نجفی‌منش رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌ سازان کشور که از طراحان اصلی طرح رفع ممنوعیت از واردات خودروست از تاثیر واردات خودرو بر بازار گفته است: در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابه جا رشد داشتند اثر می‌گذارد و قیمت آن ها را می‌شکند.»

در این میان چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تنها راه کنترل قیمت خودرو در شرایط فعلی را واردات خودرو اعلام و اظهارکرد: «هر زمان خودرو به اندازه کافی وارد بازار شود آن گاه می‌توان از ثبات قیمت خودرو صحبت کرد؛ بر اساس آن چه که در رسانه‌ها از آمار تولید خودرو مشاهده می‌شود تولید در یک ماه گذشته خوب نبوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تیراژ تولید اتفاق نیفتاده است. علاوه‌ بر آمار، وضعیت عرضه در بازار نیز کاملاً حاکی از آن است که با کاهش عرضه مواجه هستیم، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.»


کد مطلب: 6824

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6824/خودروهای-خارجی-۵۰۰-میلیون-تومانی-ایران-می-آیند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir