سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۶۸۴۲
plusresetminus
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از 15 سال اجرایی و تعرفه های آن ابلاغ شد. دبیرکل خانه پرستار اجرای قانون را نمایشی و شیوه تعرفه گذاری را غیرقابل قبول می داند اما نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری معتقد است پیش‌داوری ها درست نیست و پرستاران باید منتظر تصویب آیین نامه و اجرای قانون باشند.
جزئیاتی از قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری
 با پیگیری‌های چندین ساله پرستاران، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بالاخره پس از  15سال اجرایی و تعرفه‌های آن نیز در هیئت دولت تصویب شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسید رضایت جامعه پرستاران را به همراه داشته باشد اما موجب گلایه‌های آن‌ها شده است.
دبیر کل خانه پرستار: قانون را دفن و پرستاران را خلع سلاح کردند
محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، دراین‌باره به خراسان می‌گوید: آن‌چه هم‌اکنون در شرف اجراست، اصلا تناسبی با قانون مصوب سال 86 ندارد و ما به هیچ‌وجه ساز و کار تعرفه‌گذاری مصوب را درست نمی‌دانیم.
او می‌افزاید: همان‌طور که قبل از سال جدید هم هشدار داده بودیم، پیش‌بینی می‌کردیم که صحبت‌های مطرح شده درباره اجرای این قانون صرفا یک اقدام نمایشی باشد. شریفی مقدم ادامه می‌دهد: ما معتقدیم این شیوه اجرای قانون، به نوعی دفن‌کردن آن است و برخی دست‌های پشت پرده فقط قصد داشتند با این کار، پرستاران را خلع سلاح کنند تا دیگر درباره قانون تعرفه‌گذاری مطالبه‌ای نداشته باشند.
تعرفه گذاری کلی
گلایه دبیرکل خانه پرستار از ساز و کار مبنایی تعرفه‌گذاری انجام شده روی خدمات پرستاری است. طبق توضیحاتی که او اعلام کرده، برای پزشکان هفت هزار خدمت مشخص و تعرفه‌گذاری شده است و به عنوان مثال یک بخیه زدن هم انواع مختلف با تعرفه‌های متفاوت دارد؛ اما حالا خدمات پرستاری را فقط در چند بند کلی و بر مبنای یک ضریب ریالی تعیین کرده‌اند که ابدا تناسبی با خدماتی که ارائه می‌دهند، ندارد. شریفی مقدم می‌افزاید: ما انتقادی به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی نداریم اما معتقدیم با توجه به حجم کار و خدماتی که پرستاران ارائه می‌کنند، تعرفه خدمات پرستاری هم باید مشابه تعرفه خدمات پزشکی و به شکل جزء به جزء و دقیق باشد.
عوارض دارد، عواید ندارد
او ادامه می دهد: هم‌اکنون جامعه پرستاری به شدت از شیوه اجرای این قانون گلایه‌مندند، چراکه طبق بررسی‌های انجام شده نه تنها این شیوه، منجر به عدالت در پرداخت‌ها نمی‌شود، بلکه باعث تحقیر و تضعیف جامعه پرستاری می‌شود و در برخی موارد حتی میزان دریافتی پرستاران ما را کاهش هم خواهد داد و منجر به نارضایتی گسترده خواهد شد.
توضیحات معاون پرستاری وزارت
اما دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تعرفه‌های مصوب اظهار کرد: 15 بسته خدمتی در تعرفه‌گذاری لحاظ شده که 10 بسته بر اساس بستری بیمار در بخش‌های مختلف و 5 بسته نیز خدمات موردی و سرپایی است و سهم هر یک از پرستاران بر اساس سختی کار هر بخش بیمارستان،‌ تعداد بیماران و کیفیت خدمات ارائه شده مشخص می‌شود.
 عبادی مثالی هم درباره شیوه این تعرفه‌گذاری ارائه کرد و گفت: یک ضریب ریالی داریم که سالانه تصویب می‌شود و برای مثال در سال جاری،‌ این ضریب 14 هزار و 900 تومان است؛ برای محاسبه تعرفه خدمات پرستاری، این ضریب ریالی ضرب در ارزش نسبی و تعداد روزهای بستری می‌شود؛ فرض کنید یک بیمار، دو روز در بخش آی.‌سی.‌یو، که ارزش نسبی‌اش 27 تعیین شده، بستری باشد. بنابراین برای محاسبه تعرفه خدمات پرستاری بیماری که دو روز در آی.سی.یو بوده، باید 14 هزار و 900 تومان را ضرب در 27 (ارزش نسبی) و ضرب در 2 ‌(تعداد روز) کنیم تا تعرفه آن مشخص شود.
چرا متفاوت از تعرفه پزشکان؟
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درباره چرایی تفاوت این تعرفه‌گذاری با تعرفه خدمات پزشکی هم توضیح داد: در تعرفه‌های پزشکی، دریافتی پزشکان بر اساس اقدامات درمانی است و اشکالش این است که ممکن است بیمار تحت تأثیر اقدامات و خدمات القایی قرار بگیرد و هزینه‌های مازادی به او تحمیل شود اما تعرفه‌های پرستاری به صورت گلوبال است و بسته خدمتی که یک پرستار به ازای هر 24 ساعت ارائه می‌کند، مبنای پرداخت تعرفه قرار گرفته و ابزاری برای ارتقای کیفیت خدمات است.
 
 
 
   نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری در گفت و گو با خراسان:
پیش‌داوری نکنند، نقص های احتمالی را رفع می کنیم
«کوروش نادری»، نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، در این باره به خراسان می‌گوید: اجرایی شدن این قانون یک دستاورد بزرگ و آرزوی جامعه پرستاری است که محقق شده و نباید با پیش‌داوری‌ها، شیرینی آن را تلخ کرد. او تصریح می‌کند: از همان ابتدا و در زمان تصویب قانون هم، قرار بر تعرفه‌گذاری بر اساس بسته‌های خدمتی بود که اکنون محقق شده است.معاون فرهنگی و رفاهی سازمان نظام پرستاری می‌افزاید: ممکن است این قانون در مسیر اجرا با چالش‌هایی مواجه باشد و نقص‌هایی در آن مشاهده شود که قطعا آن را رفع و اصلاح خواهیم کرد.
3 برابر شدن اعتبار کارانه های پرستاری
نادری ادامه می دهد: یک مصداق روشن برای مفید بودن این قانون، اختصاص 5200 میلیارد تومان اعتبار برای آن است؛ در حالی که تاکنون کل اعتبار کارانه‌های پرستاری 1670 میلیارد تومان بود و حالا منابع مالی بیشتری در اختیار است. او می‌افزاید: ما به عنوان سازمان نظام پرستاری، در کنار توجه به حقوق مردم و نظام سلامت، روی حقوق قانونی همکارانمان هم حساسیت داریم و شک نداریم که اجرای این قانون برای آن‌ها مفید خواهد بود؛ بنابراین درخواست ما این است که پرستاران عزیز صبوری کنند و منتظر مشاهده نتایج اجرای این قانون باشند.
https://sobhshod.ir/vdcb.ab0urhbw5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما