سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۶۸۴۳
plusresetminus
عُمر یک ساله هیئت رئیسه مجلس یازدهم در سال دوم رو به پایان است و باید منتظر بود تا در اوایل خرداد ماه، اعضای هیئت رئیسه جدید با انتخاب نمایندگان کار خود را آغاز کنند.
چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟
عُمر یک ساله هیئت رئیسه مجلس یازدهم در سال دوم رو به پایان است و باید منتظر بود تا در اوایل خرداد ماه، اعضای هیئت رئیسه جدید با انتخاب نمایندگان کار خود را آغاز کنند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیئت، هر ساله و همزمان با روز بازگشایی مجلس در روز هفتم خرداد برگزار می‌شود. طبق گفته محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است این انتخابات برای اجلاسیه سوم روز چهارشنبه (۴ خرداد ماه) برگزار شود. هیئت رئیسه مجلس   ۱۲ پست دارد که شامل رئیس، ۲ نواب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است. این اعضا با رأی‌گیری و توسط دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. تسنیم نوشت: چند روز مانده به سومین انتخابات برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم بازار گمانه‌زنی‌ها در راهروهای پارلمان برای آرایش هیئت رئیسه آینده داغ شده است و هر از گاهی برخی از نمایندگان اسامی‌ را مطرح می‌کنند که آن افراد در حال لابی با دیگر نمایندگان هستند تا بتوانند برای تصاحب صندلی هیئت رئیسه برای خود رأی جمع‌آوری کنند. در چند روز آینده قرار است شورای مرکزی دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلان با موضوع انتخابات هیئت رئیسه برای اجلاسیه سوم تشکیل جلسه دهند و در جریان این جلسات درباره نحوه ورود و تعیین نامزدهای خود تصمیم‌گیری کنند و سپس در مجمع عمومی که یک یا دو روز مانده به انتخابات برگزار خواهد شد گزینه‌های نهایی خود را معرفی کنند. برخی اعضای جبهه پایداری نیز رایزنی‌های خود را با برخی چهره‌های مطرح در مجلس کلید زده‌اند تا آن ها را برای کاندیداتوری ریاست یا نایب‌رئیسی متقاعد کنند، به‌طوری که لیدرهای جبهه پایداری طی رایزنی‌ با برخی نمایندگان و اعلام حمایت از آن ها به‌دنبال آن هستند تا چند کرسی هیئت رئیسه را برای سال آینده در اختیار داشته باشند.
گزینه‌های احتمالی هیئت رئیسه
از هر نماینده‌ای در راهروهای مجلس درباره نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه برای سومین سال مجلس یازدهم سوال می‌شود، سریعاً با جمله هایی مانند «هنوز مشخص نیست» یا «باید ببینیم چه می‌شود» و «منتظر تصمیم فراکسیون هستیم» یا «قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند و تغییر چندانی در هیئت رئیسه را شاهد نخواهیم بود» پاسخ می‌دهند؛ اما از میان صحبت‌های نمایندگان در راهروهای مجلس، می‎توان اسامی احتمالی را کنار هم چید، به ویژه درباره کرسی ریاست که تقریباً تکلیف مشخص است و اکثر نمایندگان معتقدند رئیس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد. اسامی نامزدهای احتمالی برای 12 پست هیئت رئیسه برای سال سوم عبارتند از: ریاست: محمد باقر قالیباف، فریدون عباسی، الیاس نادران. نواب رئیس: علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، مجتبی ذوالنوری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی، نصرا... پژمان‌فر، محمد مهدی زاهدی. دبیران هیئت رئیسه: سید ناصر موسوی‌لارگانی، علی کریمی فیروزجائی، حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی، روح‌ا... متفکر آزاد، محسن دهنوی،محمد رشیدی، مجتبی یوسفی. ناظران هیئت‌رئیسه: علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی، سید نظام‌الدین موسوی. تجربیات سال‌های قبل نشان داده است که معمولاً نمایندگان زیادی برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس اعلام نامزدی می‌کنند اما در روزهای آینده مشخص خواهد شد چند نماینده برای تصاحب 12 صندلی‌ ثبت‌نام خواهند کرد و در انتخابات 4 خرداد چه اتفاقی رقم خواهد خورد و چند درصد از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تغییر می‌کند.
https://sobhshod.ir/vdcc.0qea2bq41la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما