چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۶۸۵۳
plusresetminus
الياس نادران از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي در مجلس پس از مدت‌ها سكوت و حاشيه‌نشيني، روز گذشته با انتشار نامه‌اي انتقادي عليه محمدباقر قاليباف، خطاب به نمايندگان مجلس، اعلام كرد كه در انتخابات هيات‌رييسه مجلس شركت خواهد كرد.
نادران رئیس مجلس می شود؟
 الياس نادران از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي در مجلس پس از مدت‌ها سكوت و حاشيه‌نشيني، روز گذشته با انتشار نامه‌اي انتقادي عليه محمدباقر قاليباف، خطاب به نمايندگان مجلس، اعلام كرد كه در انتخابات هيات‌رييسه مجلس شركت خواهد كرد.

انتخابات هيات‌رييسه مجلس يازدهم اوايل خردادماه برگزار خواهد شد. تا به اينجاي كار اين‌طور به نظر مي‌رسد كه كانديداي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس كه اكثريت را در اختيار دارد، محمدباقر قاليباف است. اما حالا نادران نيز به جمع كانديداهاي رياست مجلس پيوسته است. او چندي قبل در جمعي خصوصي گفته بود كه رياست مجلس كانديدا مي‌شود و به نفع هيچ‌كسي كنار نخواهد رفت. رحيم زارع، نماينده مردم آباده نيز گفته كه «تاكنون جز محمدباقر قاليباف كه به احتمال زياد در انتخابات رياست مجلس در اجلاسيه سوم شركت مي‌كند، الياس نادران هم گفته است كه وارد عرصه انتخابات رياست مجلس خواهد شد». «فريدون عباسي»، نماينده مردم كازرون نيز خبر كانديداتوري خود براي رياست مجلس را اعلام كرد و گفت: «بنده در دو دوره قبلي انتخابات رياست مجلس شركت كردم و راي قابل ملاحظه‌اي هم كسب نكردم، اما با وجود اين، در انتخابات هيات‌رييسه مجلس يازدهم در سال سوم نيز حضور مي‌يابم.»
در ميان رقباي قاليباف، به نظر مي‌رسد كه الياس نادران بخت بيشتري براي رقابت داشته باشد. البته نادران از زمان آغاز به كار مجلس يازدهم به حاشيه رانده شده است. او كه يكي از باسابقه‌ترين نمايندگان مجلس در ادوار مختلف است، با توجه به تخصص و تجربه‌اي كه داشت، به رياست هيچ كميسيوني نرسيد و برخي شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين مساله موجبات ناراحتي او را فراهم كرده است. طي ماه‌هاي اخير نادران كمتر در تريبون مجلس سخن گفته است. نطق پيش از دستوري از او نشنيده‌ايم و به‌طور نقش‌آفريني او در صحن علني مجلس، كم شده است.
ظاهرا مجلس اصولگرايي كه در اواخر دولت دوازدهم بر سر كار آمد با آنچه نادران از يك مجلس اصولگرايي در ذهن داشت، تفاوت داشت. در همان آغاز به كار مجلس شايعه‌اي مبني بر استعفاي الياس نادران به گوش رسيد. به نظر مي‌رسيد كه نادران از بي‌‌توجهي به جايگاه و منزلتش به عنوان يك نماينده باسابقه در چينش رياست‌هاي كميسيون‌هاي مجلس ناراحت است. آن زمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به شايعه استعفاي نادران، بحث اختلاف بر سر تصاحب قدرت در مجلس را مطرح كرد. باشگاه خبرنگاران نوشت: «الياس نادران به‌دليل راي‌نياوردن در رقابت انتخاب رياست كميسيون برنامه و بودجه از اعضا دلخور و ناراحت بوده است؛ چراكه تجربه و جايگاه ويژه‌اي در زمينه علم اقتصاد دارد.» اما سيدناصر موسوي‌لارگاني، حسينعلي حاجي‌دليگاني و حجت‌الاسلام عليرضا سليمي سه عضو هيات‌رييسه مجلس استعفاي نادران را تكذيب كردند. احمد اميرآبادي‌فراهاني، عضو ديگر هيات‌رييسه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «احساس مسووليت، رقابت‌ها و نامزدشدن افراد براي تصدي مقام‌ها بدون شك وجود دارد؛ اما استعفاي نمايندگان براي به ‌مسووليت ‌نرسيدن در مجلس، بعيد است و قطعا چنين چيزي وجود ندارد.» حتي كار به اينجا كشيد كه براي جلوگيري از استعفاي جناب الياس نادران كميسيون جديدي در مجلس تشكيل دهند و نامش را بگذارند كميسيون جهش توليد و نادران را رييس آن كميسيون كنند. در نهايت اين كميسيون تشكيل شد اما درحالي كه نادران با ۱۳۶ راي حايز اكثريت براي عضويت در اين كميسيون شده بود، رياست آن در نهايت به شمس‌الدين حسيني، نفر دوم آرا و وزير اقتصاد سابق احمدي‌نژاد رسيد و پس از آن بود كه حاشيه‌نشيني نادران در مجلس آغاز شد.
حالا نادران بازگشته و در نامه‌اي كه خطاب به نمايندگان منتشر كرده انتقادات تندي را عليه قاليباف مطرح كرده است. نادران در ابتداي نامه خود با شكوه از اينكه قصد داشته نامه از طريق روال اداري مجلس تكثير و توزيع شود اما مهر شدن آن به طول انجاميده نوشت كه مجبور شده نامه را شخصا در مجلس توزيع كند. نادران در متن نامه خود نوشته: «با توجه به سابقه سه دوره حضور در مجلس و شناخت نسبي نسبت به اداره آن، اميدوار بودم كه كارشناسي و مديريت مجلس بنده  ضعف (مديريتي) آقاي قاليباف را جبران كند. متاسفانه ورود جمع كثيري از حوزه اجراي كشور (به ويژه شهرداري تهران) نه تنها اين ضعف را جبران نكرد كه باعث تشديد آن شد.»
نادران در ادامه به مهندسي در چينش كميسيون تخصصي پرداخته و نوشت: «اين مهندسي به نحوي است كه بعضا اطلاع لفظ تخصصي به آنها را بي‌معني كرده است. اين كار شائبه دخالت در تنظيم هيات‌رييسه كميسيون‌ها را ايجاد كرده است.» نادران در ادامه به از ميان رفتن مرزبندي اقليت و اكثريت و اعلام نظرات فراكسيوني اشاره كرده و عضويت اكثريت نمايندگان در يك فراكسيون واحد را از ايرادات مجلس فعلي برشمرده است. نادران در بخش ديگري از نامه خود نوشت: «اخذ راي مشروط خلاف اصل 85 قانون اساسي، تغيير متن مصوبه مجلس (كه مورد اعتراض شوراي نگهبان نبوده)، با انشاي اعضاي هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام و از بدعت‌هايي است كه به هيچ‌وجه توجيه‌پذير نيست. بارها به اين شيوه اداره مجلس اعتراض و حتي يك نوبت جلسه علني را ترك كردم ولي متاسفانه تاثيري در اصلاح رويه نداشت.»
حالا كه الياس نادران با اين نامه انتقادي پا به عرصه رقابت در انتخابات هيات‌رييسه نهاده است، بايد ديد جريانات سياسي حاضر در مجلس كدام مسير را برمي‌گزينند. هر چند مجلس در ظاهر امر داراي يك فراكسيون اكثريت است و خبري از فراكسيون اقليت در آن نيست اما در درون همين فراكسيون اكثريت نيز رويكرد‌هاي سياسي متفاوتي ديده مي‌شود.  الياس نادران در حالي وارد رقابت با محمدباقر قاليباف شده است كه طي روزهاي اخير ماجراي سفر خانواده رييس مجلس به تركيه، حاشيه‌هايي را در فضاي سياسي كشور ايجاد كرد. برخي نمايندگان به اين سفر انتقاد كرده و البته برخي نيز به دفاع از محمدباقر قاليباف پرداختند. در نهايت چند روز بعد و بعد از سخنان توضيحي قاليباف در جلسه‌اي خصوصي با نمايندگان مجلس، بلافاصله‌ نامه‌اي با امضاي 220 نماينده امضا و در آن بر حمايت از قاليباف و لزوم ورود نهادهاي اطلاعاتي امنيتي به ماجراي افشاي خبر سفر خانواده قاليباف به تركيه، منتشر شد. نامه‌اي كه يك روز پس از آن، برخي نمايندگان امضاي خود را از پاي آن پس گرفتند. اين دسته از نمايندگان اعلام كردند كه از متن نامه باخبر نبوده‌اند و فكر مي‌كردند كه نامه با هدف حمايت از مجلس نوشته شده است. پس از انتشار خبر سفر خانواده قاليباف به تركيه، حاميان او اين تحليل را مطرح كردند كه توطئه‌اي از سوي رقباي او براي تخريب شخصيت رييس مجلس در جريان است. برخي جبهه پايداري را متهم و برخي ديگر نيز اين ادعا را مطرح كردند كه جرياني قصد دارد با تخريب قاليباف، علي نيكزاد را به جاي او به مسند رياست مجلس بنشاند.
با تمامي اين اوصاف اين‌طور به نظر مي‌رسد كه وضعيت قاليباف در آستانه برگزاري انتخابات هيات‌رييسه‌اي وضعيت خوبي است. رحيم زارع، درباره وضعيت راي‌آوري محمدباقر قاليباف براي انتخابات رياست مجلس در اجلاسيه سوم مي‌گويد: ۱۰۰ درصد قاليباف اين‌بار هم مي‌تواند راي لازم را براي تصدي صندلي رياست مجلس شوراي اسلامي كسب كند. نماينده مردم آباده در مجلس تاكيد كرد: عملكرد محمدباقر قاليباف به عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي در اين دو سال خوب و رضايت‌بخش بوده است و به همين علت قاطبه نمايندگان معتقدند كه وي بايد همچنان رييس مجلس بماند.
علي كريمي فيروزجايي، عضو هيات‌رييسه مجلس، درباره ميزان مقبوليت قاليباف در مجلس گفت: قاليباف كانديداي اصلي تصدي رياست مجلس شوراي اسلامي در اجلاسيه سوم است. البته الياس نادران هم اعلام آمادگي كرده است كه در انتخابات رياست مجلس شركت مي‌كند. او مي‌گويد: به احتمال زياد قاليباف رييس مجلس مي‌ماند چرا كه وي از پايگاه راي بسيار خوبي نزد نمايندگان برخوردار است. حجت‌الاسلام اميرقلي جعفري بروجني، نماينده مردم بروجن نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر پيرامون وضعيت راي‌آوري قاليباف براي انتخابات رياست مجلس گفت: پايگاه راي محمدباقر قاليباف براي تصدي رياست مجلس شوراي اسلامي در اجلاسيه سوم بسيار خوب است. به احتمال زياد قاليباف رييس مجلس باقي مي‌ماند، چرا كه نگاه قاطبه نمايندگان مجلس نسبت به قاليباف و عملكرد وي مثبت است. اما در صورت حضور الياس نادران در اين رقابت، ممكن است تغييراتي در چينش هيات‌رييسه ايجاد كند. اگر نادران بتواند با تكيه بر تجربه و سابقه‌اش در مجلس براي راي آوري خود به شكلي مناسب لابي كند، ممكن است دست‌كم بتواند در هيات‌رييسه مجلس قرار گيرد و صرف حضور نادران در هيات‌رييسه مجلس، مي‌تواند تغييراتي در مجلس ايجاد كند. نادران اگرچه به جريان اصولگرايي تعلق دارد اما به لحاظ اعلام مواضع صريح است. به رغم اينكه با روي كار آمدن دولت ابراهيم رييسي، فضاي سياسي كشور به نفع جريان اصولگرايي يكدست شد، اما نادران همواره همان انتقادات مشهور خود را از دولت ادامه داده است. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا بازگشت نادران در حاشيه به متن، موفقيتي برايش به همراه خواهد داشت يا اينكه مجلس فعلي همان رويه به حاشيه راندن چهره‌هاي قديمي نهاد قانونگذاري كشور را ادامه خواهد داد.
https://sobhshod.ir/vdcd.k092yt0jsa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما