کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت وحشتناک سدهای کشور

21 ارديبهشت 1401 ساعت 8:29

سیستان‌وبلوچستان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز 6استان صدرنشین در تنش آبی هستند.


هرچه شرایط آبی فعلی کشور در بخش بارش‌ها امیدوار‌کننده است، در بخش ذخایر سدی ناامید‌کننده است. 231روز از سال آبی جاری گذشته و بخش عمده بارش‌های محتمل فصلی به پایان رسیده است، اما هم‌اکنون تنها 53درصد مخازن سدهای کشور پرشده و هنوز 47درصد آن خالی است. اطلاعات رسیده از دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور به همشهری نشان می‌دهد، با سپری‌شدن بخش عمده سال آبی 1401-1400،
 میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور 26.96میلیارد مترمکعب است که نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته ۹درصد کاهش نشان می‌دهد.
بدین‌ترتیب ورودی آب به مخازن سدها در سال آبی جاری به 23.50میلیارد مترمکعب رسیده که برابر با ورودی در دوره مشابه سال گذشته است. در عین حال میزان پرشدگی سدهای استان تهران، سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به‌ترتیب حدود ۲۹درصد، ۳۲درصد، ۵۸درصد و ۷۵درصد است. در عین حال وضعیت بارندگی در کل کشور تاکنون شرایط امیدوار‌کننده داشته است.
امسال اگرچه نسبت به میانگین نیم قرن اخیر با 20درصد کاهش بارش مواجه شده‌ایم، اما نسبت به سال گذشته 27درصد بارش‌ در مجموع استان‌ها افزایش داشت. در کانون‌های جمعیتی نیز درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر منفی شد، اما به هر حال تنش آبی در آنها مثل سال گذشته قابل تصور است. بدین‌ترتیب برنامه‌ریزی‌ها و فرهنگسازی‌ برای صرفه‌جویی همچنان باید در دستور کار باشد.

 استان‌های دارای بیشترین بارش
178میلی‌متر میزان بارش سال آبی جاری
 هرمزگان 199میلی‌متر
کرمان 120میلی‌متر
خراسان جنوبی 89میلی‌متر
گلستان 359میلی‌متر


کد مطلب: 6858

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6858/وضعیت-وحشتناک-سدهای-کشور

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir