پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۶۸۷۴
plusresetminus
دیروز تعدادی از یارانه نگرفته‌ها جلوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تجمع کردند تا شاید سازمانی که عنوان یارانه را یدک می‌کشد، مشکلشان را حل کند.
جاماندگان یارانه‌ بخوانند
دیروز تعدادی از یارانه نگرفته‌ها جلوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها تجمع کردند تا شاید سازمانی که عنوان یارانه را یدک می‌کشد، مشکلشان را حل کند؛ اما تنها پاسخی که به این جماعت داده شد این بود که متولی شناسایی یارانه‌بگیران وزارت کار است و اگر کسی اعتراض دارد باید به سایت اعلامی این وزارتخانه مراجعه کند. سامانه‌ای که البته تا لحظه تنظیم این گزارش، هم اختلال داشت و هم امکان «درخواست بررسی مجدد» در آن حذف شده بود.
به گزارش همشهری، طرح اصلاح نظام یارانه‌ای از 2روز پیش با واریز یارانه 300و 400هزار تومانی به‌حساب 72میلیون نفر از یارانه‌بگیران آغاز شد؛ اما به‌دلیل نبود اطلاع‌رسانی پیش از اجرا و همچنین ناهماهنگی ‌ متولیان امر نسبت به تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای پاسخگویی به مشکلات مردم، بازهم بخشی از جامعه غافلگیر شده است. ‌

ابهامات حذف یارانه‌ها
جمعیتی که دیروز پرسان‌پرسان خود را به خیابان فلسطین پلاک 485رسانده بودند، یک سؤال مشترک درباره حذف یارانه خود داشتند؛ براساس چه معیاری یارانه آنها حذف شده درحالی‌که دوستان، همکاران و همسایگانشان واجد دریافت یارانه شناخته شده‌اند؟ وزارت کار به‌عنوان متولی پایش اطلاعات جامعه و تهیه فهرست مشمولان یارانه، چندین بار اعلام کرده با استفاده از داده‌های تجمیعی در بانک اطلاعات رفاهی ایرانیان و براساس اطلاعات بیمه، خودرو، ملک، سفر خارجی، حساب‌های بانکی و.. نسبت به سنجش توانایی مالی افراد و تعیین دهک درآمدی آنها اقدام می‌کند و در حذف یا برقرار کردن یارانه افراد هیچ نقش مستقیمی ندارد؛ اما نکته این‌جاست که اطلاعات این بانک اطلاعاتی براساس قانون هر 6ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود و به همین واسطه بخشی از تغییرات مالی خانوارها را با تأخیر منعکس می‌کند. مثلاً ممکن است فردی در 6ماه نخست سال قبل مالک خودرو، مسکن و یک شغل بوده و اکنون هیچ‌کدام از این 3را ندارد؛ اما همچنان از منظر بانک اطلاعاتی رفاهی ایرانیان واجد شرایط حذف یارانه نقدی باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که فردی بنا به شغل و حرفه خود، در سال‌های اخیر چند سفر خارجی در قالب مأموریت داشته و اینک همین مسئله به بهانه‌ای برای حذف یارانه‌اش بدل شده باشد.
 نکته دیگر اینکه برخی افراد در طبقه متوسط جامعه، عملاً زندگی خود را در سطح یک شهروند معمولی می‌دانند و هیچ دلیلی به ذهن‌شان نمی‌رسد که در سامانه حمایت وزارت کار مشمول دریافت یارانه محسوب نشوند. سؤال اصلی افرادی که از دریافت یارانه جدید بازمانده‌اند این است که اگر آنها جزو دهک دهم جامعه هستند و نباید این یارانه را دریافت کنند، پس آن پول‌دارهایی که در کشور جولان می‌دهند در چه دهکی قرار می‌گیرند و وضع معیشتی آن 72میلیون نفری که مشمول دریافت یارانه محسوب شده‌اند چقدر از این شهروندان معمولی غیرمشمول بدتر است؟

راه‌های اعتراض
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی شماره‌های پاسخگویی برای رفع دغدغه‌های مردم درخصوص موضوع مردمی‌سازی‌ و توزیع عادلانه یارانه‌ها به شرح زیر خبر داد و اعلام کرد: افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده یا از قلم افتاده بودند، لازم است در سامانه‌ای که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار خواهد داد ثبت‌نام کنند. بر این اساس، جاماندگان یارانه باید تا زمان رونمایی از سایت ثبت‌نام سازمان هدفمندی صبر کنند.
نکته دیگری که در این اطلاعیه مطرح شده این است که؛ اگر افرادی به هر نحوه به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس  https://hemayat.mcls.gov.ir  ثبت کنند تا اطلاعات مربوط به شرایط مالی و دارایی آنها دوباره بازبینی شود که در این صورت، اگر اطلاعات اعلامی آنها تأیید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد. البته این سامانه از 2روز پیش با اختلال مواجه بود و به‌گفته منابع آگاه در وزارت کار، کارشناسان در حال برطرف کردن مشکلات آن بودند، اما از دیروز این سامانه در حالی باز شد که فقط وضعیت مشمول بودن یا نبودن یارانه و میانگین درآمد و برداشت خانوار را نشان می‌دهد و دراصل امکانی برای ثبت درخواست بازبینی ندارد. این در حالی است که صبح دیروز گفته می‌شد این سامانه با اصلاح معیارهای دهک‌بندی آماده کار شده و معترضان یارانه به‌راحتی می‌توانند از این مسیر اعتراض خود را ثبت کنند. حتی کارکنان سازمان هدفمندی نیز با ارائه برگه‌هایی به معترضان حذف یارانه حاضر در روبه‌روی این سازمان، آنها را به استفاده از این سامانه ترغیب می‌کردند.
نکته دیگری که در اطلاعیه وزارت کار وجود دارد این است که؛ این وزارتخانه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ را برای پاسخگویی به سؤالات مردم در زمینه یارانه معرفی کرده و از افراد خواسته است که مشکلات یارانه‌ای خود را از طریق این خطوط تلفن پیگیری کنند.

‌اعتمادسازی در مردم با اطلاع‌رسانی
افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند و برای رسیدگی به اعتراض خود وارد سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir می‌شوند، اطلاعاتی در مورد شاخص‌های مالی خود می‌بینند. در برخی موارد در  ارقام ثبت شده به‌عنوان برداشتی یک خانوار در این سامانه گاهی به چند برابر میزان دریافتی و درآمد خانوار می‌رسد؛ درحالی‌که یک خانوار معمولی به‌ندرت می‌تواند در میان‌مدت با چنین دخل‌وخرجی پیش برود. در چنین مواردی می توان به ثبت اعتراض در سامانه اقدام کرد.
یکی از پرسش‌هایی که دیروز در تجمع مردم در سازمان هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد این بود که اگر ارقام اعلام شده در سایت حمایت واقعی است، چرا امکان مشاهده جزئیات آن برای مردم مقدور نیست و برای ثبت درخواست بازبینی هم تعهدی از مردم گرفته می‌شود که اگر درآمد آنها از مبلغ مشخصی بالاتر بود، اطلاعات آنها به سازمان امور مالیاتی و... ارسال می‌شود؟ حقیقت ماجرا این است که دولت سیزدهم، خود را مکلف به همراهی با مردم و اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به آنها می‌داند. دولت این پیام را داده که جاماندگان از یارانه نگران نشوند ومطمئن باشند
که به همه اعتراض های آنها در سامانه رسیدگی می شود.‌

 
https://sobhshod.ir/vdcg.u93rak97tpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما