کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد تند خانواده مجد به سریال خاتون

24 ارديبهشت 1401 ساعت 8:18

در بخشی از سریال خاتون، اشاره به خانواده مجد می‌شود. میرزا محمدعلی فطن‌السلطنه (۱۲۷۵ قزوین - ۱۳۵۵ تهران) که نام خانوادگی مجد را برگزید، از سیاست‌مداران دوران پهلوی بود که در زمان اشغال ایران توسط روس‌ها استاندار گیلان (استان یکم) شد که استان‌های زنجان، قزوین و مرکزی کنونی را به اضافه شهرستان تنکابن نیز دربر می‌گرفت.


در بخشی از سریال خاتون، اشاره به خانواده مجد می‌شود. میرزا محمدعلی فطن‌السلطنه (۱۲۷۵ قزوین - ۱۳۵۵ تهران) که نام خانوادگی مجد را برگزید، از سیاست‌مداران دوران پهلوی بود که در زمان اشغال ایران توسط روس‌ها استاندار گیلان (استان یکم) شد که استان‌های زنجان، قزوین و مرکزی کنونی را به اضافه شهرستان تنکابن نیز دربر می‌گرفت. در بخشی از سریال خاتون، مردم در مواجهه با او درباره بی‌نانی و مشکلات معیشتی خود سخن می‌گویند اما او با بی‌اعتنایی از این موضوع عبور می‌کند. از نظر خانواده و اقوام این رفتار و این صحنه دروغ و قلب واقعیت است. فوزیه مجد - همسر ایشان - که از پژوهشگران موسیقی نواحی و از بزرگان و افراد شناخته‌شده موسیقی ایران است، به همراه فرزندان و دیگر افراد خانواده جوابیه‌ای دراین‌باره ارسال کردند که در ادامه می‌آید. فرزندان مرحوم محمدعلی مجد در این جوابیه نوشته‌اند: «در تاریخی که می‌کنم، سخنی نرانم که آن به تعصبی و تربدی کشد و خوانندگان این تصنیف گویند: شرم باد این پیر را. بلکه آن گویم، که تا خوانندگان با من اندر این موافقت کنند و طعنی نزنند».

ابوالفضل بیهقی

چندی پیش مجموعه‌ای به نام خاتون از شبکه‌های نمایش خانگی پخش شد که در قسمتی از آن به نقش مرحوم محمدعلی مجد، فرماندار کل گیلان در شهریور سال 1320 اشاره‌ای داشته است، که کاملا نارواست. برای آگاهی از حقیقت ماجرا توصیه می‌شود به کتاب خاطرات محمدعلی مجد به نام «گذشت زمان» که در 1356 چاپ شده مراجعه کنید. نویسنده در فصل یازدهم کتاب با عنوان «مأموریت گیلان و وقایع شهریور 1320 صفحات 322 الی 437 درباره اشغال گیلان توسط روس‌ها و مشکل آذوقه و برنج و به تمهیدات به کار گرفته شده برای رفع آن، به تفصیل پرداخته است. آنچه در مجموعه خاتون نشان داده شده، افسانه‌پردازی غیرمسئولانه‌ای است عاری از حقیقت و مصداق تحریف تاریخ است. باید افسوس خورد که کسانی که به تاریخ ایران می‌پردازند و یا آن را به تصویر می‌کشند، حقیقت را مد نظر نداشته باشند. مرحوم مجد، مردی وطن‌پرست و همواره آماده مرگ در راه وطن بود. هم‌چنان‌که نمونه‌هایی از این جان‌فشانی‌ها در کتاب مذکور ثبت شده است».


کد مطلب: 6881

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6881/انتقاد-تند-خانواده-مجد-سریال-خاتون

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir