کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا اینترنت کند شد؟

25 ارديبهشت 1401 ساعت 13:02

وزیر ارتباطات مدعی افزایش سرعت اینترنت در کشور است؛ با این حال ارزیابی افکار عمومی چیزی خلاف آن را نشان می دهد و کارشناسان هم کم توجهی به توسعه پهنای باند را دلیل نارضایتی کاربران می دانند.


 وزیر ارتباطات به استناد آمارهای بین‌المللی از افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور طی ماه‌های اخیر خبر می‌دهد؛ اما آن‌چه مردم روی تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و تبلت‌هایشان مشاهده می‌کنند، چیز دیگری است!
ادعای وزیر ارتباطات
کاهش محسوس سرعت اینترنت طی ماه‌های اخیر، وزیر ارتباطات را به کمیسیون صنایع مجلس کشاند تا جمعی از نمایندگان که هم‌صدا با مردم، معترض وضعیت شبکه اینترنت بودند، سوالاتشان را از عیسی زارع‌ پور مطرح کنند. زارع پور در این باره گفت‌وگویی هم با خبرگزاری خانه ملت انجام داد و اعلام کرد: «هر ماه مراجع جهانی و سایت‌های معتبری سرعت اینترنت سیار و هم ثابت کشورهای مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و بر اساس نتایج سایت «Speed Test» زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت تلفن همراه 21.8 مگابیت بر ثانیه بوده است و الان با حدود 15 درصد افزایش به 25 رسیده است؛ سرعت اینترنت خانگی هم حدود 9 مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون به حدود 10 رسیده است». اگرچه وزیر ارتباطات در همین گفت‌وگو اذعان داشته که این اعداد رضایت‌بخش نبوده و سرعت فعلی اینترنت، شایسته مردم ما نیست، اما آن‌چه موجب تعجب و بعضا گلایه و واکنش‌های تند کاربران شده، این است که آن‌ها همین میزان رشد سرعت را هم باور ندارند و ارزیابی یک نظرسنجی انجام‌شده در یکی از کانال‌های خبری پرمخاطب هم نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کاربران، افزایش سرعتی را که وزیر مطرح کرده است، احساس نکرده‌اند.
نامتناسب بودن زیرساخت ها با سرعت تغییرات
یک استدلال قابل قبول در پاسخ به این سوال، تغییر نامحسوس میزان مصرف اینترنت کاربران و تغییر جنس مصرف آن‌هاست. «محمد علی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک دراین‌باره به خراسان می‌گوید: «بسیاری از کاربران ما میزان مصرف اینترنت‌شان نسبت به یک سال قبل افزایش یافته که این یک تغییر نامحسوس است و ممکن است خودشان دقیقا متوجه آن نشوند». او تصریح می‌کند:«یک علت این موضوع، تغییر جنس مصرف کاربران است که بیشتر به سمت محتوای ویدئویی و تصویری رفته است و طبیعتا مصرف اینترنت در کشور را بیشتر کرده است، در حالی که از نظر زیرساختی تغییر چندان خاصی ایجاد نشده است». به گفته او، توسعه زیرساخت‌های شبکه و افزایش ظرفیت فیبر نوری در سطح کشور می‌تواند به حل شدن این مشکل کمک کند.
ماجرای پهنای باند چیست؟
این صحبت‌های یوسفی زاده، در راستای همان طرحی است که وزارت ارتباطات هم اجرایش را در پیش گرفته است، اما به نظر می‌رسد در کنار آن نمی‌توان از توسعه پهنای باند بین‌الملل که نیازهای استفاده مردم از سرویس‌ها و سامانه‌های بین‌المللی را تامین می‌کند، غافل بود. درباره پهنای باند و به ویژه پهنای باند بین‌الملل، اسفندماه سال گذشته خبری منتشر شد که کمی نگران‌کننده بود. خبر این بود که وزارت ارتباطات درخواست افزایش پهنای باند را در شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده اما این درخواست با مخالفت مواجه شده است. اگرچه وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، چنین برداشتی را نادرست دانست و توضیح داد: «من دبیر و سخنگوی شورا نیستم و شورا دبیر و سخنگو دارد؛ آن‌چه به عنوان وزیر ارتباطات در جلسه مطرح کردم برنامه یک‌ساله وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند کشور بود که به دلیل کمبود وقت رئیس‌جمهور دستور دادند که بررسی کارشناسی بیشتری روی موضوع صورت گیرد و در جلسه بعدی درباره آن تصمیم‌‌گیری می‌شود.
 وی تاکید کرد: هیچ‌کس در دولت به دنبال محدودیت نیست؛ همچنان که رئیس‌جمهور هم همان‌طور که شعار ایشان در ایام انتخابات بود، بر ارائه اینترنت باکیفیت تاکید دارند». با این توضیحات زارع پور، می‌توان امید داشت که غفلت صورت گرفته در افزایش پهنای باند، ادامه‌دار نباشد و دولت تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشد.
 
 
   آیا وزارت ارتباطات پهنای باند را  افزایش داده است ؟
کندی سرعت اینترنت همچون سکه، روی دیگری هم دارد. یک کارشناس و فعال باسابقه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در این باره به ما می‌گوید: بخش مهمی از موضوع استفاده مردم از  اینترنت به مسئله پهنای باند و این سوال برمی‌گردد که وزارت ارتباطات در این مدت چقدر به پهنای باند افزوده است؟  چراکه ممکن است ارائه‌دهندگان خدمات، پهنای باند را برای سرویس‌های خاص همچون برخی پیام‌رسان‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام افزایش نداده و بلکه کاهش داده باشند، اما پهنای باند برخی سرویس‌های داخلی‌ها را افزایش داده باشند. وی می‌افزاید: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، چون میزان استفاده از سرویس‌های خارجی‌ها زیاد است و پهنای باند آن به میزان افزایش تعداد و مصرف کاربرانش توسعه نیافته، کاربران سرعت آن را کند احساس می‌کنند که این احساس اتفاقا درست هم هست. این کارشناس تصریح می‌کند: در واقع پهنای باند همچون یک جاده پهن و چند بانده است که امکان رانندگی با سرعت زیاد در آن فراهم است؛ اما اگر  این پهنا کاهش یابد، صرفا تعداد کمی از رانندگان امکان استفاده از سرعت را دارند و تعداد زیادی هم نمی‌توانند از امکان سرعت منتفع شوند؛ لذا صرف ارائه آماری از سرعت اینترنت بدون اشاره به میزان افزایش پهنای باند نمی‌تواند تصویر روشنی از  عملکرد مسئولان در این حوزه ارائه کند.

 


کد مطلب: 6909

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/6909/چرا-اینترنت-کند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir