دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۶۹۱۸
plusresetminus
معترضان می‌گویند مشکل، اضافه‌شدن پرستار نیست، حل استخدام آنهاست.
مخالفین افزایش ظرفیت پرستاری چه می‌گویند؟
سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد مخالفت کرد و از مسئولان دانشگاه آزاد و معاونت آموزشی وزارت بهداشت خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. ماجرای افزایش ظرفیت رشته پرستاری پس از مصاحبه رئیس دانشگاه آزاد و اعلام رسمی این موضوع، حاشیه‌ساز شد و بلافاصله موجی از اعتراض‌ها را همراه داشت؛ تا جایی که دهم اردیبهشت، دانشجویان شورای صنفی علوم‌پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار لغو مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد شدند. در بخشی از این نامه آمده بود: «رئیس دانشگاه آزاد اخیرا خبری درخصوص توافق با وزارت بهداشت مبنی بر افزایش دوبرابری ظرفیت رشته پرستاری داده است. این خبر با توجه به سابقه طولانی این دانشگاه در نابودی رشته‌های مهندسی و علوم‌انسانی با رشد قارچ‌گونه شعب در سراسر کشور و مدرک‌پاشی در ازای دریافت شهریه موجی از یأس و ناامیدی را در میان دانشجویان علوم‌پزشکی کشور و فارغ‌التحصیلان این رشته ایجاد کرده است.» آنها در این نامه تأکید کردند که دانشگاه آزاد در 24استان کشور، حتی یک تخت بیمارستانی ندارد و در برخی واحدها خوابگاهی برای دختران دانشجو درنظر گرفته نشده است؛ بنابراین چگونه می‌تواند آماده پذیرش سالانه 8هزار دانشجوی پرستاری باشد و چه تضمین شغلی برای این افراد وجود دارد؟ آنها در این بیانیه عنوان کردند که کمبود نیروی پرستاری در کشور به‌دلیل نبود پرستار نیست، بلکه به کمبود استخدام مربوط می‌شود!
دیروز که بیانیه سازمان نظام پرستاری منتشر شد، در کنار این موضوعات به نکته‌های دیگری هم اشاره شد: «با توجه به زیرساخت‌های موجود و استانداردهای فضا و امکانات آموزشی، تعداد و هرم هیأت علمی، نسبت استاد به دانشجو و کمبود شدید فضاهای آموزشی، این افزایش ظرفیت، نه‌تنها توجیه منطقی ندارد، بلکه به سبب کیفیت پایین خروجی‌ها و فارغ‌التحصیلانی که از آموزش‌های علمی و عملی استاندارد بهره نبرده‌اند، تبعات زیادی خواهد داشت و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.»
با اینکه سازمان نظام‌پزشکی در این بیانیه مخالفت خود را با افزایش ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اعلام کرد، اما روز گذشته محمد میرزابیگی، رئیس همین سازمان در نشست خبری، از کمبود بیش از 100هزار پرستار در کشور خبر داد و گفت: «باید سازمان امور اداری و استخدامی مجوزهایی به وزارت بهداشت برای استخدام پرستار بدهد. در دولت قبل30هزار تخت بیمارستانی اضافه شد که بیش از 60درصد آنها، تخت ویژه بود. این افزایش، نیاز به بالا بردن تعداد پرستار دارد.» براساس اعلام او، باید به ازای هر هزار نفر حداقل 4پرستار و به ازای هر تخت بیمارستانی در 24ساعت باید 6پرستار وجود داشته باشد، اما در کشور 1.2پرستار به ازای هر تخت در 24ساعت فعال است. او به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن هم قطع همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با 5هزار پرستار فعال در دوران کرونا بود.

 مخالفان فعلی، موافقان قبلی‌اند
محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. او در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «ما حدود یک ماه پیش نسبت به این موضوع موضع گرفتیم. در دهه 90، معاون وقت پرستاری که حالا رئیس سازمان نظام‌پرستاری است، به بهانه جبران کمبود پرستار در کشور، به‌طور آرام و تدریجی بدون داشتن مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پرستاری را افزایش داد؛ به‌طوری‌که قبل از دهه 90، هر سال نزدیک به 5هزار نفر از رشته پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شدند، اما با افزایش ظرفیت این رشته، حالا 10تا 11هزار نفر از این رشته فار‌غ‌التحصیل می‌شوند؛ یعنی حدود دوبرابر. این اقدام از سوی معاونت پرستاری قانونی نبود.» به‌گفته دبیرکل خانه پرستار، حالا همان شخصی که اقدام به افزایش ظرفیت‌ها کرده با استخدام این افراد مخالفت کرده است: «افزایش ظرفیت پرستاری بدون تامین زیرساخت‌های لازم صورت گرفت؛ یعنی حتی فضای آموزشی کافی هم در اختیار نبود؛ مخصوصا در دانشگاه آزاد. همان وقت هم برای جبران این کمبودها، تعداد دانشکده‌های پرستاری را افزایش دادند و به 200دانشکده رساندند؛ یعنی افرادی که خودشان اقدام به افزایش ظرفیت کرده بودند حالا با آن مخالفت می‌کنند.»

بیکاری 100هزار پرستار فارغ‌التحصیل
شریفی‌مقدم حالا به بیکاری 100هزار نیروی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری اشاره می‌کند و می‌گوید: «نتیجه سیاست‌های نادرست، بیکار شدن 100هزار پرستار در کشور است که برخی از آنها تا مقطع کارشناسی ارشد هم درس خوانده‌اند.» به‌گفته او، با همه اینها اما همچنان ظرفیت این رشته در حال افزایش است و دانشگاه آزاد هم تمایل زیادی به این اقدام دارد؛ چراکه میزان استقبال از خیلی از رشته‌ها کم شده، اما پرستاری هنوز مورد استقبال است: «به هر حال دانشگاه آزاد هم به‌دنبال تامین منابع مالی خود است؛ درحالی‌که افزایش ظرفیت برای هر رشته، نیاز به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد. خانه پرستار قبلا نسبت به این موضوع اعتراض کرد؛ چراکه اصلی‌ترین نکته در این افزایش ظرفیت‌ها، کاهش کیفیت آموزشی است.» براساس اعلام او، افزایش ظرفیت‌ها بدون زیرساخت و بدون توجه به کیفیت آموزشی و همچنین بدون داشتن مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است و در نهایت هم آسیب آن به مردم وارد می‌شود.
https://sobhshod.ir/vdcf.ydviw6d1cgiaw.html
نظرات منتشر شده : ۱  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مژگان
باید استخدام پرستار بالا بره بیمارستانها با مشکل جدی کمبود پرستار مواجه هستند