يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۶
کد مطلب : ۶۹۵۸
plusresetminus
قیمت هر سکه با 16.83 درصد رشد، در 2ماه ابتدای سال بیشترین رشد را در میان همه بازارها داشته است.
سکه؛ پربازده‌ترین بازار سال
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد قیمت هر سکه طرح جدید از ابتدای امسال تاکنون 16.83درصد رشد کرده است. سرمایه‌گذارانی که در 2ماه نخست امسال در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نسبت به سایر بازارها، بازده بیشتری به‌دست آورده‌اند. به‌گزارش همشهری، اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد اگرچه نرخ تورم سالانه در فروردین امسال با اندکی کاهش به 39.2درصد رسیده، اما شیب تورم ماهانه با رشد زیادی مواجه و دست‌کم 2.5برابر شده است. هنوز مرکز آمار محاسبات مربوط به تورم اردیبهشت‌ماه را منتشر نکرده، اما داده‌های میدانی و همچنین واقعیت ناشی از رشد اقلام خوراکی، پس از حذف ارز ترجیحی، نشان می‌دهد احتمالا شیب منحنی نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه نیز صعودی خواهد بود. این موضوع به انتظارات تورمی دامن زده و احتمالا به جابه‌جایی نقدینگی در بین بازارها منجر شده است.

رشد قیمت سکه
آمار‌ها نشان می‌دهد در میان بازارهای دارایی، بیشترین رشد قیمت از ابتدای سال‌جاری تاکنون، مربوط به سکه طرح جدید بوده است. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در 2ماه گذشته با 2میلیون‌و70هزار تومان افزایش از 12میلیون‌و300هزار تومان به 14میلیون‌و370هزار تومان رسیده است. قیمت هر سکه طرح جدید در این مدت 16.83درصد افزایش یافته است. هر سکه طرح قدیم نیز در طول 2ماه گذشته با 15.42درصد افزایش از 12میلیون تومان به 13میلیون‌و85هزار تومان رسیده است. همچنین در 2ماه نخست سال‌جاری قیمت هر مثقال طلای آب شده و هر گرم طلای 18عیار 12.63درصد افزایش یافته است؛ به‌طوری که در آخرین روز اردیبهشت‌ماه قیمت هر مثقال طلا به 6میلیون‌و30هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار به یک‌میلیون‌و385هزار تومان رسید. قیمت طلای آب شده از اول سال تاکنون 673هزار تومان گران شده است.

بازده بازار سهام
طبق آمارهای موجود بعد از بازار مبادلات سکه، بورس دومین بازار پربازده بوده است. این داده‌ها بیانگر آن است که شاخص کل بورس تهران از اول سال تاکنون 15.5درصد رشد کرده که بیشتر از بازده سایر بازارها ازجمله دلار است. نکته قابل توجه این است که در همین مدت شاخص کل هم‌وزن که نماگر مهمی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود 26.4درصد افزایش یافته است. این میزان رشد حتی از میزان افزایش قیمت سکه هم بیشتر است. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان رشد شاخص بورس با میزان رشد قیمت دلار تناسب و همگرایی زیادی داشته است. قیمت هر دلار آمریکا از اول سال تاکنون با 4هزار تومان رشد، 15درصد افزایش یافته و به 30هزارو500تومان رسیده است. قیمت هر یورو هم از ابتدای سال تاکنون 10درصد افزایش یافته است.

خودرو و مسکن
در طول چند سال گذشته خودرو نیز در کنار سایر بازار‌ها به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به‌طوری که بسیاری از دارندگان نقدینگی برای آنکه مانع از کاهش ارزش پول‌شان شوند با خرید خودرو سعی می‌کنند اثرات مخرب تورم را جبران کنند. این موضوع در عین حال به تلاطم قیمت در بازار خودرو هم منجر شده است. امسال نیز داده‌های موجود نشان می‌دهد قیمت خودرو به موازات سایر بازار‌ها در حال رشد است. محاسبات همشهری از نوسان قیمت خودرو‌های پرفروش داخلی نشان می‌دهد میانگین قیمت این نوع خودرو‌ها در طول 2ماه گذشته 12.2درصد رشد داشته که با میزان رشد قیمت طلای آب شده متناسب و همگرا بوده است.
 با وجود رشد اغلب بازارها از ابتدای سال تاکنون میزان رشد قیمت مسکن کمتر از سایر بازار‌ها بوده و در این مدت بازار املاک فقط 2.5درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد شکاف زیادی که بین قدرت خرید و قیمت مسکن ایجاد شده به کاهش تقاضا برای خرید مسکن منجر شده است. در طول 2ماه امسال قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران با 880هزار تومان افزایش به محدوده 36میلیون تومان رسیده است.
https://sobhshod.ir/vdcj.iemfuqehosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما