چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۷
کد مطلب : ۷۰۰۰
plusresetminus
سخنگوی جدید قوه قضاییه با بیان این که پرونده کرسنت در حال رسیدگی است، گفت: مسئله مبادله احمدرضا جلالی با نوری مطرح نیست.
وزیر روحانی در دادگاه
پرونده کرسنت که برگرفته از قراردادی به همین نام است از جمله پرونده‌های اقتصادی - سیاسی است که با وجود گذشت چندین سال از تشکیل آن، همچنان مفتوح است. قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب از گاز ترش میدان سلمان بود که در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم، بین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.مهر نوشت:بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ میلادی با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فراورده نشده میدان سلمان در اختیار شرکت کرسنت قرار بگیرد و این شرکت نیز گاز ایران را به کشور امارات صادر کند.اما بررسی دقیق‌تر این قرارداد نشان داد که قرارداد فروش گاز به کرسنت از جهات مختلف در تعارض با منافع ملی کشور بوده است که از جمله آن می‌توان به تحکیم ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه، رقم پایین و ثابت قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت و تحت تأثیر قرار گرفتن سایر قراردادهای گازی ایران با کشورهای مختلف همچون ترکیه از قیمت پایین این قرارداد و... اشاره کرد. فساد، رشوه‌های کلان، دلالی، پورسانت‌های کلان، کارشکنی‌های متعدد و...  تنها بخشی از علل تشکیل پرونده‌های بین المللی و داخلی برای قرارداد کرسنت است. در همان زمان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات گزارش هایی در خصوص سوءاستفاده‌هایی که در این قرارداد صورت گرفته به قوه قضاییه ارسال کرد که در نتیجه آن برای اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایران و همچنین وزیر وقت وزارت نفت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد. البته این موارد و اتهامات از سوی مسئولان وقت رد می شود و آن ها معتقدند به هم زدن این قرار داد زیان بسیاری به کشور وارد کرده چرا که امکان اصلاح قیمت ها در فرایند اجرا وجود داشت.
ذبیح ا... خدائیان سخنگوی سابق قوه قضاییه در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در خصوص پرونده کرسنت اعلام کرد: در بخشی از پرونده کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و پس از رسیدگی ۷، ۸ نفر به جزای نقدی و ۳ نفر در این پرونده به ۲ تا ۳ سال حبس محکوم شدند. در خصوص بخش دیگر پرونده که مربوط به وزیر نفت و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و دادگاه در حال بررسی است.اما دیروز مسعود ستایشی، سخنگوی جدید قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و  بیژن زنگنه وزیر سابق نفت  گفت: این پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران مطابق موازین قانونی در حال رسیدگی است و فرد مد نظر نیز در دادگاه حضور یافته است و فرایند رسیدگی ادامه دارد. به محض حصول نتیجه و اتخاذ تصمیم در دادگاه مربوط و قطعیت آن نتیجه اعلام خواهد شد. در خصوص استعلام اتهامات این فرد نیز بحث کارشناسی به طور کامل صورت گرفته و در روزهای آینده جلسات بعدی تشکیل و نتایج حاصله اعلام خواهد شد.به گزارش میزان و ایسنا؛ ستایشی همچنین در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی و مبادله این شخص با حمید نوری، اظهار کرد: فرایند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی به پایان رسیده و در خصوص این شخص حکم شرعی و قانونی از دادگاه صالح صادر شده است.وی افزود: پرونده در مرحله اجرای رأی است و به صراحت اعلام می کنم که مسئله مبادله این شخص مطرح نیست.ستایشی تصریح کرد: در این مرحله بحث این که چه زمانی و چگونه حکم این فرد اجرا می شود، مطرح است که تصمیم گیری درباره این موضوع با دادستان مربوط و مسئول اجرای حکم است. وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال، گفت: پرونده‌ این فرد در دادگاه انقلاب اسلامی تهران رسیدگی  و ۵ جلسه دادگاه برگزار شده و قرار است چهارشنبه(امروز)جلسه بعدی در دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.
 
https://sobhshod.ir/vdci.uayct1auubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما