چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : ۷۰۰۱
plusresetminus
جمعیت شهر تهران از مرز 9میلیون نفر گذشت.
تهران میزبان 11درصد ایرانیان

16.7درصد از کل مردم ایران در استان تهران سکونت دارند و در سالی که گذشت 9میلیون‌و39هزار نفر در شهر تهران زندگی کرده‌اند که 10.8درصد از جمعیت 84میلیون و 55هزار نفری ایران را دربرمی‌گیرد.

به‌گزارش همشهری، نخستین برآورد رسمی از جمعیت شهرستان‌های ایران در سال1400 نشان می‌دهد 60درصد از کل جمعیت ایران در 9استان زندگی می‌کنند. تهران با 16.7درصد، خراسان رضوی با 8.2درصد، اصفهان با 6.4درصد رتبه‌های اول تا سوم را به‌خود اختصاص داده‌اند و پس از آن استان‌های فارس با 6درصد، خوزستان با 5.9درصد، آذربایجان شرقی با 4.8درصد، آذربایجان غربی با 4.1درصد و مازندران و کرمان هر کدام با 4درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان‌های ایلام، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد به‌ترتیب کمترین میزان جمعیت در سال1400 را به‌خود اختصاص داده‌اند.

پرجمعیت‌ترین وکم‌جمعیت‌ترین شهرها
طبق این گزارش شهرستان‌های تهران با ٩میلیون‌و٣٩هزار نفر، مشهد با 3میلیون‌و٦١٩هزار نفر و اصفهان با 2میلیون‌و١٧٨هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال١٤٠٠ به‌شمار می‌روند. در مقابل شهرستان‌های ابوموسی در استان هرمزگان با ٨هزار، چوار در استان ایلام با ٩هزار و آرادان در استان سمنان با ١٢هزار نفر کم‌جمعیت‌‎ترین شهرستان‌های ایران بوده‌اند.

آمار جمعیت ایران
براساس نتایج این برآورد، جمعیت ایران در سال١٤٠٠، حدود ٨٤میلیون‌و٥٥هزار نفر محاسبه شده است که شامل ٤٢میلیون‌و٤٦٧هزار نفر مرد و ٤١میلیون‌و٥٨٨هزار نفر زن می‌شود و ٦٣میلیون‌و٨٧٦هزار نفر در نقاط شهری و ٢٠میلیون‌و١٧٩هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوارهای کشور ٢٦میلیون‌و٣٨٤هزار خانوار برآورد شده که ٢٠میلیون‌و٣٧٦هزار خانوار در نقاط شهری و ٦میلیون‌و٨هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

نسبت شهرنشینی در ایران
برآورد جدید بیانگر این است که 76درصد مردم ایران در مناطق شهری و 24درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که نسبت شهرنشینی در استان قم 96درصد، استان تهران 95درصد و استان البرز 93درصد برآورد شده است. این در حالی است که 52درصد مردم ساکن استان سیستان و بلوچستان، 57درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد، 58درصد در هرمزگان، 57درصد در استان گلستان و 60درصد استان خراسان شمالی شهرنشین هستند.

سبقت مردان از زنان
این گزارش می‌افزاید از 84میلیون و 55هزار نفر جمعیت کل کشور در سال گذشته 51درصد مرد و 49درصد زن بوده‌اند. پیش‌بینی شده است: تعداد خانوارهای ایرانی به بالای 26میلیون نفر رسیده باشد. البته این نسبت تقریبا در اکثر استان‌های کشور مشاهده شده و انتظار می‌رود همین روند در سال‌های آینده تداوم داشته باشد.

تمرکز جمعیتی بالا و میل به شهرنشینی
به‌گزارش همشهری، نگاهی به تازه‌ترین برآورد جمعیتی ایران نشان از میل بالای مردم ایران به شهرنشینی دارد و البته فشار‌های منطقه‌ای و نمایندگان برای تبدیل روستاها به شهرها هم در افزایش آمارشهرنشینی مزید بر علت بوده است. با این حال تمرکز بیش از 60درصد مردم ایران در 9استان نشان‌دهنده الگوی نامتوازن توسعه در ایران دارد که پیامد آن مهاجرت و حاشیه‌نشینی در حاشیه کلانشهرهای صنعتی است.
از جمله نشان‌های تمرکز بالای جمعیتی در ایران می‌توان به سکونت 30درصد از کل مردم کشور در 10شهر اشاره کرد که بیش از 25درصد کل مردم را در خود جای داده‌اند. پس از تهران، مشهد و اصفهان، شیراز با بیش از 1.9میلیون نفر، تبریز و البرز هر کدام با بیش از 1.8میلیون نفر، اهواز با 1.4میلیون نفر، قم با بیش از 1.3میلیون نفر، کرمانشاه با یک میلیون و 15هزار نفر و ارومیه با 1.1میلیون نفر جمعیت جزو شهرهایی هستند که در باشگاه بیش از یک میلیون ساکن قرار دارند.

کوچک‌ترین شهرستان‌های ایران
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که جمعیت ساکن 21شهرستان ایران کمتر از 20هزار نفر در سال گذشته بوده که این شهرستان‌ها شامل آشتیان در استان مرکزی، سیمرغ در مازندران، آغاجاری و دزپارت در خوزستان، کوهبنان در کرمان، سیروان، بدره، هیلان و چوار در ایلام، مارگون در کهگیلویه و بویراحمد، آرادان و سرخه به‌ترتیب زادگاه محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، روسای جمهور پیشین ایران در استان سمنان، بهاباد و مروست در یزد، ابوموسی در هرمزگان، کوثر، سرعین، انگوت و نیر در اردبیل، کهک در قم و طالقان در استان البرز می‌شود.
https://sobhshod.ir/vdcj.yeafuqeyvsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما