چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۷۰۱۱
plusresetminus
دو روز از انتشار خبر «بازگشت عادل فردوسي‌پور» مي‌گذرد؛ خبري داغ كه در فضاي رسانه‌اي به دفعات بازنشر شد و علاقه‌مندان اين مجري سابق صداوسيما را سر شوق آورد.
پشت پرده اپلیکیشن عادل فردوسی پور
دو روز از انتشار خبر «بازگشت عادل فردوسي‌پور» مي‌گذرد؛ خبري داغ كه در فضاي رسانه‌اي به دفعات بازنشر شد و علاقه‌مندان اين مجري سابق صداوسيما را سر شوق آورد.  بعد از گذشت بيش از ۳ سال از تعطيلي برنامه ۹۰ و كوچ فردوسي‌پور به شبكه ورزش و تمركز روي تهيه‌كنندگي برنامه فوتبال ۱۲۰ ، اين روزها خبر بازگشت او مدام به گوش مي‌رسد. با اين حال دقت در متن خبر نشان مي‌دهد نه خبري از بازگشت مجري محبوب است و نه خبري از چيزي شبيه به برنامه ۹۰. آنچه در عمل اتفاق افتاده استفاده عادل فردوسي‌پور از برند خود براي وايرال كردن يك اپليكيشن جديد فوتبالي و در نهايت كسب درآمد بيشتر بوده است.  آنچه از آن به عنوان بازگشت عادل نام برده مي‌شود يك اپ فوتبالي با نام فوتبال ۳۶۰ و با شعار «فوتبال براي همه» است. تنها ارتباطي هم كه با عادل فردوسي‌پور دارد، اين است كه گفته شده تيم توليد محتواي اپ همان همكاران سابق و فعلي فردوسي‌پور در برنامه ۹۰ و فوتبال ۱۲۰ هستند و اين اپ زيرنظر او فعاليت مي‌كند. چند جايي از اپليكيشن هم از عكس فردوسي‌پور استفاده شده است. شايد در آينده از صداي اين مجري سابق ۹۰ به عنوان نريشن ويديوهاي اپ هم استفاده شود. جز اين اپليكيشن فوتبال ۳۶۰ نكته قابل توجه ديگري كه مرتبط با فردوسي‌پور باشد، ندارد.
اين اپ فوتبالي مثل تمام خبرگزاري‌هاي ورزشي ديگر ايران مجموعه‌اي است از اخبار و پيش‌بيني و مصاحبه و ويديو و عكس و... در حالي كه علاقه‌مندان به فردوسي‌پور نه دنبال اين چيزها هستند و نه از لحاظ دسترسي به تصاوير او به مشكل خورده‌اند. احتمالا بيش از ۹۰ درصد كساني كه اين اپ را دانلود كرده‌اند با اين تصور بوده كه قرار است يك برنامه تركيبي همانند برنامه ۹۰ با اجراي فردوسي‌پور در زمان‌هاي مقرر ببينند كه به حواشي و اتفاقات فوتبال ايران بپردازد. در عوض با مشتي لينك و قوانين استفاده از اپليكيشن و خلاصه بازي‌هايي كه اين روزها در تمام سايت‌ها وجود دارند روبه‌رو هستند. تاكيد سازندگان اپ روي اين نكته كه ويديوها با همان حال و هواي ويديوهاي برنامه ۹۰ ساخته مي‌شود هم باز به نوعي يك استفاده صرف از برندي است كه قبلا ساخته شده وگرنه اين روزها برنامه فوتبال ۱۲۰ دارد به همان شكل برنامه ۹۰ آيتم مي‌سازد و اين چيزي نيست كه بخواهد مخاطبان را شگفت‌زده كند.
اينكه عادل فردوسي‌پور از برند خود براي ديده شدن يك اپليكيشن و درآمدزايي استفاده مي‌كند به هيچ عنوان انتقادبرانگيز نيست. اين مجري تلويزيون سال‌ها براي ساختن همين برند تلاش كرده و حق دارد از ثمره آن استفاده كند. آنچه توي ذوق مي‌زند نحوه تبليغات اين اپليكيشن فوتبالي است كه به نوعي از احساسات هواداران سوءاستفاده مي‌كند. تاكيد روي «بازگشت عادل فردوسي‌پور» در حالي كه هيچ بازگشتي دست‌كم آن طور كه مردم انتظار دارند در كار نيست و كشاندن مخاطبان به برنامه و بالا بردن تعداد كاربران چندان درست نيست.
آنچه مردم ‌بايد مي‌دانستند، اين بود كه نه قرار است به صورت هفتگي يك برنامه تركيبي با اجراي عادل ببينند و نه قرار است گزارش او را دوباره بشنوند. همين حالا در بخش نظرات اپليكيشن بسياري از سوالات مردم اين است كه برنامه چه زماني آغاز مي‌شود يا قرار است به چه شكلي باشد. اين يعني مردم به دنبال يك چيز مشخص وارد اين اپ شدند و حالا مي‌بينند خبري از آن نيست. اگر اين موارد قبل از نصب برنامه به هواداران فوتبال اطلاع داده مي‌شد احتمالا درصد دانلود اپليكيشن تا مقدار قابل توجهي كمتر مي‌شد. اگر مردم مي‌دانستند آنچه فوتبال ۳۶۰ ارايه مي‌دهد هماني است كه اين روزها همه جا به آن دسترسي دارند احتمالا زحمت دانلود و نصب يك اپليكيشن را به خود نمي‌دادند.
تنها فرضي كه مي‌تواند اين انتقاد را از بين ببرد عزم فردوسي‌پور براي جدا شدن كامل از صداوسيماست. اينكه ممكن است فردوسي‌پور تصميم گرفته باشد بعد از به سامان شدن اپليكيشن فوتبال ۳۶۰ كه عملا همان كار برنامه فوتبال ۱۲۰ را از انجام مي‌دهد به‌طور كامل با تلويزيون خداحافظي كند. اين هم البته با توجه به رابطه فردوسي‌پور با تلويزيون بعيد به نظر مي‌رسد. فردوسي‌پور چند سال پيش خود را فرزند رسانه ملي دانسته بود.
https://sobhshod.ir/vdca.6n0k49nw65k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما