شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۴
کد مطلب : ۷۰۳۸
plusresetminus
این دوره از برگزاری جشنواره کن در فرانسه همراه شد با چند رویداد و اتفاق تلخ در کشور ما و به همین سبب این رویداد از نگاه برخی هم‌وطنانمان باید به فضایی بدل می‌شد برای به تصویر کشیدن مشکلات ملت ایران و غمی که این روزها بر دل‌وجان همگی ما نشسته است.
حاشیه‌های ایرانی جشنواره کن
 این دوره از برگزاری جشنواره کن در فرانسه همراه شد با چند رویداد و اتفاق تلخ در کشور ما و به همین سبب این رویداد از نگاه برخی هم‌وطنانمان باید به فضایی بدل می‌شد برای به تصویر کشیدن مشکلات ملت ایران و غمی که این روزها بر دل‌وجان همگی ما نشسته است.
همین رویکرد هم باعث شد خیلی از مخاطبان فضای مجازی در صفحاتشان به انتقاد از رفتار و سخنان هنرمندان ایرانی حاضر در این فستیوال بپردازند و برای نمونه کارتونسیت نام‌آشنای کشورمان در صفحه خودش در اینستاگرام فرشته حسینی و نوید محمدزاده را درحالی‌که روی فرش قرمز کن ایستاده‌اند و مشغول بوسیدن یکدیگرند به تصویر بکشد و عنوان این کار را بگذارد بوسه بی‌موقع! از سوی دیگر جنبش اعتراضی زنان در سینمای ایران هم ترانه علیدوستی را به‌عنوان یکی از امضاکنندگان بیانیه 300زن سینماگر سخت موردانتقاد قرار داد؛ چرا؟ چون با فرهاد اصلانی روی فرش قرمز راه رفته و تصویری مشترک با او را در صفحه اینستاگرامی‌اش به‌عنوان داستان منتشر کرده است. البته در نهایت ترانه علیدوستی در داستانی دیگر انتشار آن استوری را به ازدحام جمعیت در کن و شلوغی دوروبرش در این جشنواره ربط داد و از همه منتقدانش عذرخواهی کرد و البته این را هم گفت که حاضر است برای جبران آسیب روحی که او با انتشار این استوری باعث‌وبانی‌اش بوده، هر کاری لازم باشد انجام بدهد.
 چرا نگفتی کشور متبوع تو باعث‌وبانی این وضع است؟
همه این حواشی به کنار؛ خیلی از نق‌نقوهای فضای مجازی هم سعید روستایی را به باد انتقاد گرفتند چون نشست مطبوعاتی فیلمش را به صحنه‌ای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی ایران بدل نکرده است. در مقابل بسیاری هم پیمان معادی را به شدیدترین شکل موردنقد و حتی توهین قرار داده‌اند و گفته‌اند چرا آنجا که گفت گاهی در کشور من ممکن است طبقه خانواده‌ای با تعمیر یخچال خانه‌اش تغییر کند، نگفته کشور متبوعش(آمریکا) باعث‌وبانی این وضع بوده است؟ در این اوضاع‌واحوال شاید بشود تا حدی فهمید که بازیگری در لحظاتی نه روی صحنه که در نقطه‌ای کیلومترها دورتر از فیلم‌برداری هم می‌تواند کاری مشکل و طاقت‌فرسا باشد؛ جایی که هیچ‌کسی از تو راضی نیست؛ نه اپوزیسیونی که شجریان را نماد اعتراض می‌داند و نه آن گروه ارزشی که خودش را دلسوز ایران و انقلاب معرفی می‌کند و شهاب حسینی در این ایام هنرمند مورد تأیید اوست.
 مردی جذاب با موهای سفید
صرف‌نظر از همه این اظهارنظرهای عجیب و قریب و گاهی هم خسته‌کننده بالاخره نوبت نمایش «برادران لیلا» در جشنواره کن فرا رسید و دومین ساخته سعید روستایی با حضور بازیگران این فیلم در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم کن اکران شد. در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی، بازیگران این فیلم شامل سعید پورصمیمی، پیمان معادی، ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده حضور داشتند.
پیش از برگزاری نشست خبری نیز کارگردان و بازیگران حاضر این فیلم در مراسم فوتوکال جشنواره مقابل دوربین خبرنگاران رفتند. در این میان سعید پورصمیمی شاید تنها هنرمندی بود که هیچ‌کس با هیچ اندیشه و تفکری از او ناراحت نبود. او با بکارتی دوست‌داشتنی که در بازیگری او هم به‌وضوح قابل‌درک است، شروع کرد به شوخی با عکاسان حاضر و ویدیویی دو سه‌دقیقه‌ای از این بازی جذاب را از خود به یادگار گذاشت که به‌احتمال‌زیاد شما هم آن را دیده‌اید. پورصمیمی که شاید چندان به خارج از کشور رفتن و حرکت روی فرش قرمز جشنواره‌های نامدار سینمای دنیا عادت ندارد، در این رویداد مایه افتخار ما بود؛ هنرمندی واقعی که البته سلبریتی نیست(در معنای بدش)به‌دوراز حاشیه و نمادی برای هنر بازیگری. ژست‌های دیدنی او و البته لبخندهای واقعی‌اش قند را در دل هر بیننده‌ای آب می‌کرد.
 خواهر بزرگ‌تری به نام لیلا
سعید روستایی در ابتدای نشست خبری فیلمش در پاسخ به پرسشی پیرامون شخصیت‌های مرد و زن در فیلم‌هایش توضیح داد: «این‌طور نبوده که در فیلم‌هایم همه مردها بیکار یا معتاد باشند اما اینکه همیشه یک زن پیشرو وجود دارد که آینده‌نگر و باهوش‌تر است و بیشتر می‌بیند، شاید از زندگی شخصی من می‌آید؛ چراکه خواهر بزرگ‌تری به نام لیلا دارم که من را بزرگ کرده و او کمک کرده که من درس بخوانم، کار کنم و به اینجا برسم. او همیشه پیشرو و آینده‌نگر بوده و نقش مهمی در زندگی من داشته است.» او در پاسخ به سؤالی درباره طبقه فرودست جامعه که بیشتر در فیلم‌هایش به آن‌ها می‌پردازد و شرایط کنونی این قشر که بخش زیادی از مردم را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت ایران در چهل سال گذشته این بود که یک طبقه متوسط شکل‌گرفته بود که این طبقه متوسط در ۱۰ تا ۱۵سال اخیر به‌شدت باریک و باریک‌تر و کوچک‌تر شد، خیلی‌ها پولدارتر شدند و بیشتر آن‌ها کسانی بودند که بی‌پول و فقیر شدند. عرض این طبق متوسط خیلی کم شده و الان به‌وضوح می‌بینیم که افراد طبقه خود را تغییر می‌دهند و به‌عنوان‌مثال خانه، ماشین و خوردوخوراک خود را عوض می‌کند.»
 بخش بزرگی از جامعه که...
روستایی ادامه داد: «در مواقعی تقصیر آدم‌های خود یک خانواده است که یک سری مشکلات ایجاد می‌شود و حل نمی‌شود اما دیگر نمی‌توان این را گفت. وقتی روزی سه بار تورم به آدم‌ها یادآوری می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت این تقصیر خانواده است. در فیلم‌های من دختری هست که در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی یک خانواده است. در «ابدویک روز» شاید خانواده تقصیر داشتند اما در «برادران لیلا» این‌گونه نیست و این جامعه است که در حال تأثیرگذاری است و افراد چه اشتباه کنند و چه نکنند به سمتی که نباید می‌روند. بخش کوچکی از جامعه را می‌بینیم که هر روز شرایطشان بهتر می‌شود و بخش بزرگی از جامعه اوضاعشان بهتر نمی‌شود.»
 پای حواشی شهرزاد ایستادم
ترانه علیدوستی هم در پاسخ خبرنگاری که از او درباره همکاری او با سریال «شهرزاد» به کارگردانی محمد امامی پرسید، توضیح داد: «اتفاقی که درباره پروژه سریال «شهرزاد» روی داد، تلنگری برای همه ما بود و تا قبل آن ما این دقت را نداشتیم و این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده باعث شد که ما از آن به بعد دقت بیشتری کنیم. درباره سریال «شهرزاد» باید نکته‌ای بگویم که البته ممکن است کسی آن را باور نکند، چرا که شش سال از آن گذشته است. من با آقای امامی در پایان فصل یک «شهرزاد» آشنا شدم و از حضور ایشان اطلاعی نداشتم. تهیه‌کننده دیگری به‌جای ایشان با من قرارداد امضا کرده و در ایران می‌دانند که این شخص کیست اما اسمی از این فرد مطرح نیست. نمی‌خواهم توجیه کنم. شاید وظیفه ما بود که باید می‌دانستیم و این کار را نمی‌کردیم اما واقعاً و صادقانه نمی‌دانستیم. پای همه حواشی و حرف‌های آن‌هم ایستادیم و برای همه ما خیلی بد شد اما در کنار آن باید توجه داشته باشید که پولی در یک سریال سرمایه‌گذاری شده و پنج برابر آن برگشته به همان آدم، اما شما چرا از من سؤال می‌پرسید؟ چون آن پول دست من نیست. سود آن پول دست من نیست. من دستمزدی گرفتم که در هر پروژه دیگری هم می‌گرفتم و نجومی هم نبوده است، درنتیجه پول یا سود این سریال دست کسی است که الان در زندان به سر می‌برد و این را که من چه کمکی می‌توانم به پیشرفت این بحث بکنم، نمی‌دانم.»
 هر روز باید ببینی رئیس‌جمهور امریکا چه می‌گوید؟
پیمان معادی را شاید بشود جزو معدود هنرمندان حاضر در کن نامید که سخنانش اگر شنونده عدالت می‌داشت، به دلش می‌نشست. او در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفت: «آدم‌هایی در ایران مجبورند به مسائل اقتصادی و تورم واکنش داشته باشند. درصدی از آ‌دم‌ها در ایران اگر یخچال خانه‌شان خراب بشود طبقه اجتماعی‌شان عوض می‌شود. یعنی هزینه تعمیر یک یخچال می‌تواند طبقه اجتماعی شما را ببرد پایین‌تر و این آدم‌ها به‌ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند.» او ادامه داد: «شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانواده‌ات را تا سر ماه تأمین کنی هر روز باید ببینی رئیس‌جمهورهای آمریکا و فرانسه چه گفتند. همه تئوریسین شده‌اند اما چون نمی‌توانند در این مباحث عمیق بشوند در سطح می‌مانند و این کار را برای زندگی در ایران سخت می‌کند و تصمیمات آدم‌ها ممکن است ویرانگر باشد. چیزی که از نظر تورم در ایران دارد اتفاق می‌افتد برای خیلی‌ها قابل‌درک نیست. چون شاید این اتفاق از جنگ بدتر ویرانگرتر است و امیدوارم یک اتفاقی بیفتد.» در این نشست از نوید محمدزاده هم درباره علت بوسیدن فرشته حسینی روی فرش قرمز سؤال پرسیده شد و او هم پاسخ داد: «زنمه؛ دوست دارم ماچش کنم.»
https://sobhshod.ir/vdcj.teafuqeyosfzu.html
نظرات منتشر شده : ۱  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

گرین_کارتت_را_زمین_بگذار