چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۷۱۰۹
plusresetminus
عبور از خاموشی در فصل داغ؛ استانداران تصمیم نهایی را می‌گیرند.
ساعت کار ادارات تغییر می‌کند؟
سرانجام وزارت نیرو با تأیید خبر تغییر ساعت کار ادارات اعلام کرد: تصمیم‌ نهایی برای تغییر ساعت کار را استانداران براساس پیشنهاد شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق استان‌ها خواهند گرفت. پیش از این خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه ساعت کار ادارات در سراسر کشور از ساعت 6:30 صبح تا 13:30 خواهد بود که این خبر تکذیب شد.
برخی مسئولان وزارت نیرو که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، درباره دلایل تصمیم اخیر می‌گویند که واگذاری تصمیم‌گیری نهایی درباره تعیین ساعت کار به استانداران، به‌دلیل تفاوت شرایط آب‌وهوایی و همچنین زمان تاریکی و روشنایی هوا در مناطق مختلف کشور است. به‌گفته آنان اعلام یک ساعت مشخص برای ادارات کل کشور، ممکن است باعث چالش در رفت‌وآمد کارکنان به‌ویژه زنان شاغل شود. مقام‌های وزارت نیرو تأکید دارند که به‌هر‌حال در برخی کلانشهرها افراد برای حضور در محل کار خود روزی یک ساعت و حتی بیشتر در مسیر هستند و متغیربودن زمان طلوع آفتاب بین استان‌های مختلف، اعلام ساعت کاری یکپارچه را مشکل می‌کند.

تغییر ساعت به نفع برق
یکی از دلایل تغییر ساعت کار در تابستان امسال لزوم اعمال تدابیری برای صرفه‌جویی در مصرف برق بوده است؛ چنان‌که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «تغییر ساعات ادارات به‌تنهایی می‌تواند بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰مگاوات صرفه‌جویی در پی داشته باشد و امکان تأمین پایدار انرژی را برای سایر مشترکان فراهم کند.» او البته تأکید می‌کند که پیشنهاد تغییر ساعت کار همچنان در دست بررسی است.
به‌گفته این مقام صنعت برق، استانداران بنا به پیشنهاد شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در استان‌ها، برای تغییر ساعت کار اداری اقدام خواهند کرد، یعنی ادارات کار خود را یک تا 2ساعت زودتر از قبل آغاز کرده و زودتر به پایان خواهند رساند تا در ساعت اوج مصرف یعنی بین 12ظهر تا 17عصر وسایل سرمایشی ادارات به‌طور کامل خاموش شود.

اخطار به سازمان محیط‌زیست
همزمان با پیگیری این تدابیر، از روز گذشته برخورد با دستگاه‌های دولتی پرمصرف هم آغاز شد. دیروز در نخستین گام، سازمان حفاظت محیط‌زیست و یکی از شعب اصلی بانک ملت با اخطار جدی ادارات برق مرتبط مواجه شدند. رامین پوریا، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: در 18اردیبهشت دولت مصوب کرد همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند مصرف خود را در ساعت اداری ۳۰درصد نسبت به پارسال کاهش دهند. او تأکید کرد: بعد از ساعت اداری هم ادارات باید مصرف را نسبت به ‌روز، ۶۰درصد کاهش داده و نیز باید لوازم غیرضروری را خاموش کرده و تأسیسات نیز بعد ساعت اداری از مدار خارج باشد.
پوریا افزود: در تهران 5700اداره و شعبه بانک وجود دارد که به‌صورت ویژه 1100دستگاه از آنها در ستاد شرکت توزیع از طریق کنترل‌های هوشمند رصد می‌شوند و از روز ۱۶خرداد اگر اداره‌ای با توجه‌ به بازدیدهایی که در 2ماه اخیر از آنها انجام شده الزام‌ها را رعایت نکند، مدیریت اضطراری بار یا قطع برق برای آنها اعمال خواهد شد. او یادآور شد: اداره‌ها چنانچه رعایت نکنند، با اطلاع قبلی برق آنها قطع خواهد شد. قطعی برق تا زمانی که تعهد لازم را ندهند برقرار خواهد بود و برق آنها در ساعت اوج مصرف قطع می‌شود.

نوسازی پست‌های برق پایتخت
از سوی دیگر، با نزدیک‌شدن به ایام گرم سال و با هدف آماده‌سازی‌ شبکه توزیع برق پایتخت، به‌منظور تامین برق مصرفی ساعات اوج بار، با حضور 300نیروی عملیاتی بیش از 100پست برق هوایی و زمینی شهر تهران در محدوده منطقه برق بعثت از مناطق 22گانه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در 5روز گذشته تعمیر و بهسازی شد. علیرضا رضایی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، جلوگیری از اختلال در تامین برق مشترکان به‌ویژه مشترکان خانگی را از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در تابستان1401 دانست و تأکید کرد: تمام برنامه‌های کارشناسی ممکن به‌منظور افزایش تاب‌آوری شبکه برق شهر تهران در تابستان سال‌جاری به‌کار گرفته شده و نیروهای متخصص این شرکت، شبانه‌روز در تلاشند تا آسایش و آرامش هموطنان تهرانی تامین شود. در اقدامی دیگر و با هدف کنترل مصرف برق، مصرف ادارات و سازمان‌های مهم پایتخت حتی مشترکان حساس نظامی، بانک‌ها و نهاد‌های مهم زیر ذره‌بین شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ قرار گرفته است.

تلاش برای تولید بیشتر
به‌گزارش همشهری، با گرم‌شدن هوا در اکثر شهرها و روستاهای ایران، وزارت نیرو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است تا جلوی بروز پدیده خاموشی‌های گسترده را بگیرد. در تازه‌ترین اظهارنظر، علی‌اکبر محرابیان که به زنجان سفر کرده، اعلام کرد: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به 71هزار مگاوات رسیده است. او تأکید کرد: برای افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان سال1401 واحد گازی نیروگاه‌های هنگام، قشم پاسارگاد، میانرود، آریان زنجان و 2واحد ایران ال‌ان‌جی وارد مدار شده و واحدهای بخار جدید نیروگاه‌های جهرم، هریس، ارومیه، چابهار و بعثت پارس‌جنوبی نیز برای کمک به تامین انرژی پایدار روزهای پیک مصرف امسال به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

شرط خروج اضطراری نیروگاه‌ها
چالش اصلی در تابستان پیش‌رو به خروج احتمالی نیروگاه‌ها از مدار تولید مربوط می‌شود، اما ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی با تأکید بر اینکه نیروگاه‌های حرارتی کشور در پیک(دوره اوج مصرف) تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید برق خواهند بود، گفت: تاکنون 99درصد برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها به پایان رسیده است. او با اشاره به اینکه ۹۵درصد برق مورد نیاز کشور را نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌کنند، افزود: این نیروگاه‌ها شامل واحدهای گازی، بخاری و سیکل ترکیبی هستند که هرساله در بازه‌های زمانی مشخصی مورد تعمیرات و آماده‌سازی قرار می‌گیرند.  اسکندری گفت: بر اساس آمارهای جهانی بین 2 تا 5درصد نیروگاه‌ها ممکن است در زمان اوج مصرف برق به‌دلیل حوادث پیش‌بینی‌نشده دچار خروج اضطراری شوند که با فعالیت‌های انجام‌شده در فصل تعمیراتی امسال، امیدواریم تابستان پیش رو حداکثر 3درصد خروج اضطراری داشته باشیم.
وزارت نیـــــرو ضمـــن تأییــد خبـــر تغییر ساعت کار ادارات می‌گوید: تصمیم‌گیری نهایی به شرکت‌های برق منطقه‌ای و استانداران سپرده شده است

 
https://sobhshod.ir/vdci.uayct1az3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما