چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۷۱۸۲
plusresetminus
دومین ساخته حسین دارابی با بازی مریلا زارعی و بهروز شعیبی برای اولین‌بار زندگی شهید داریوش رضایی‎‌‌نژاد را به تصویر کشیده است
نقدی بر فیلم «هناس»
فیلم «هِناس» اثر حسین دارابی در چهلمین جشنواره فجر رونمایی شد و اکنون پس از چهار ماه، راهی سینماها شده است. با وجود اهمیتی که قصه زندگی شهدای هسته‌ای و جایگاه آنان دارد، اما متاسفانه فیلم و سریال‌های زیادی در این باره ساخته نشده و «هناس» یکی از معدود آثاری است که به مسئله ترور دانشمندان هسته‌ای پرداخته است. قصه فیلم از زاویه دید شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد روایت می‌شود. به بهانه آغاز اکران این فیلم از امروز، نکاتی را درباره آن می‌خوانید.
ترور دانشمند هسته‌ای از نگاه همسر شهید
«هناس» از زاویه مناسبی به واقعه شهادت داریوش رضایی‌نژاد پرداخته است. فیلم با محوریت شهره پیرانی روایت می‌شود و ترس‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های او در آخرین روزهای زندگی همسرش را به تصویر می‌کشد. «هناس» نشان می‌دهد پس از خطری که جان داریوش رضایی‌نژاد و خانواده‌اش را تهدید می‌کند، زندگی و روابط آن‌ها با چه مسائلی مواجه می‌شود. این نوع پرداختن به ترور شهید رضایی‌نژاد باعث می‌شود مخاطب بیشتر با قصه همراه شود و درک بهتری از دغدغه‌ها و مشکلات آنان داشته باشد. هرچند که فیلم تقریبا در نیمه از ریتم می‌افتد، اما به طور کلی در همراه کردن مخاطب موفق است.
روایت شهره پیرانی از انتخاب مریلا زارعی
شهره پیرانی روایت جالبی از انتخاب مریلا زارعی برای ایفای نقش خود داشته است. او در زندگی خود سه مواجهه جالب با این بازیگر یا نام او داشته. اولین دیدار او با زارعی به سال 76 و فیلم برداری فیلم «دو زن» در خوابگاه دانشگاه تهران برمی‌گردد. پیرانی همچنین سال 81 هنگامی که برای ثبت نام کارشناسی ارشد به دانشگاه علامه طباطبایی رفته بود، طبق گفته یکی از کارکنان واحد آموزش، متوجه می‌شود شبیه مریلا زارعی است. پس از سال‌ها بار دیگر نام زارعی این‌بار برای ایفای نقش او مطرح می‌شود. شهره پیرانی نوشته یکی از بازیگرانی که برای بازی در «هناس» قرارداد بسته بوده، بدون فسخ قرارداد از همکاری با فیلم کناره‌گیری کرده. او علاقه مند بوده مریلا زارعی این نقش را برعهده بگیرد، در نهایت بدون این که پیشنهادش را مطرح کند، شرایط فراهم می‌شود و نقش اش به مریلا زارعی می‌رسد.
تجربه مشابه مریلا زارعی در «بادیگارد»
این اولین‌بار نیست که مریلا زارعی در فیلمی با محوریت ترور شهدای هسته‌ای ایفای نقش می‌کند. او پیشتر در فیلم «بادیگارد» نقش همسر شخصیتی را که مسئول حفاظت از مسئولان و افراد مهم کشور بوده ، بازی کرده. مسئولیت حفاظت از یکی از دانشمندان هسته‌ای به این شخصیت واگذار می‌شود و او در این راه جانش را از دست می‌دهد. هرچند که نقش مریلا زارعی در «هناس» نسبت به نقش «راضیه» در فیلم حاتمی‌کیا تاثیرگذارتر و مهم‌تر است، اما از نظر شباهت موضوع کلی این دو فیلم می‌توان «بادیگارد» را تجربه‌ای مشابه با «هناس» در کارنامه این بازیگر دانست.
شباهت ظاهری با شهره پیرانی
چهره مریلا زارعی شباهت عجیب و غریبی به شهره پیرانی ندارد، اما از طرفی هم کاملا بی‌شباهت به او نیست. زارعی در نقش این شخصیت واقعی بازی خوبی دارد و در نمایش ترس و دلهره شخصیت خود موفق است، بنابراین می‌توان او را انتخاب مناسبی برای این نقش دانست. طبق توضیحات محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم در افتتاحیه «هناس» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تلاش شده واقعیت زندگی شهید در فیلم نمایش داده شود، به همین دلیل پوشش شهره پیرانی مطابق با آن چه در واقعیت وجود داشته، با «مانتو» نشان داده شده. بهروز شعیبی نیز از پس ایفای نقش شهید برآمده، اما ظاهر او هیچ شباهتی به چهره این شهید ندارد.
اکران به موقع «هناس»
هرچند که «هناس» به ابعاد سیاسی ترور شهید رضایی‌نژاد نمی‌پردازد و همان طور که اشاره کردیم، از نگاه همسر شهید به زندگی این خانواده پرداخته می‌شود، اما در هر صورت نمایش این فیلم که به اهمیت و ارزش دانشمندان هسته‌ای ایرانی و تلاش‌هایی که برای از بین بردن و حذف آن‌ها انجام می‌شود می‌پردازد، در شرایط امروز جامعه اتفاق خوبی است. در حالی که این روزها موضوعات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات برای احیای برجام در صدر اخبار است، فیلم «هناس» با موضوع به‌روز و مهمی که دارد، در زمان مناسبی روی پرده سینماها به نمایش درآمده است.
مظلومیت شهدای هسته‌ای در سینما و تلویزیون
همان طور که اشاره کردیم تا به حال چه در سینما و چه در تلویزیون، کمتر اتفاق افتاده که آثار نمایشی به زندگی و شهادت دانشمندان هسته‌ای بپردازند، به همین دلیل این شهدا مهجور مانده‌اند. سه فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی، «بادیگارد» اثر ابراهیمی حاتمی‌کیا و «هناس» هرکدام از زاویه خاصی دست روی موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای گذاشته‌اند و سریال «صبح آخرین روز» کاری از حسین تبریزی نیز در تلویزیون تنها مجموعه‌ای است که در این باره تولید شده است. «روباه» و «بادیگارد» آثار نسبتا مهمی در سینما محسوب می‌شوند و باید دید برای «هناس» چه اتفاقی در اکران عمومی خواهد افتاد، اما «صبح آخرین روز» که اردیبهشت 1400 پخش شد، نتوانست زندگی و شهادت مجید شهریاری را به خوبی به تصویر بکشد و با قصه‌ای جذاب و ملتهب نظر مخاطب را جلب کند. این مجموعه مورد استقبال قرار نگرفت و بی‌سروصدا به پایان رسید.
https://sobhshod.ir/vdcj.oeafuqev8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما