شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۷۲۱۲
plusresetminus
موفقیت ۱۰۰درصدی داروی دوستارلیماب در از بین بردن سلول‌های سرطانی، طی یک آزمایش بالینی امیدها برای شکست غول سرطان را بار دیگر بیشتر کرده است.
داروی جدید درمان سرطان
«فوق العاده، شگفت انگیز، خارج از تصور» اینها توصیفاتی است که متخصصان سرطان برای تحسین داروی جدیدی که در مسیر مبارزه با سلول‌های سرطانی توانسته آنها را به‌طور کامل از بین ببرد به‌کار می‌برند. به گزارش گلف نیوز، داروی تزریقی دوستارلیماب که توانسته است در یک مطالعه بالینی کوچک، سلول‌های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان رکتوم (انتهای روده بزرگ) را از بین ببرد چند روز است در دنیای پزشکی سر و صدا به پا کرده و محققان آن را یک انقلاب در علم آنکلوژی می‌دانند. اما از آنجایی که مطالعه انجام شده روی 12بیمار، مطالعه‌ای کوچک مقیاس به‌حساب می‌آید و هنوز مطالعات بیشتر و بزرگ‌تری برای اثبات اثربخشی صدرصدی آن نیاز است، زود است که از این دارو به‌عنوان درمان سرطان نام برده شود. با این حال، بهبودی صددرصدی همه بیماران شرکت‌کننده در این کارآزمایی بالینی، محققان را شگفت زده کرده است.

دوستارلیماب چیست؟
این داروی آزمایشی با شیوه درمان آنتی بادی مونوکلونال باعث می‌شود تا سلول‌های ایمنی فرد بیمار به جنگ سلول‌های سرطانی بروند. دوستارلیماب از سوی جامعه محققان پزشکی با نام داروی محاصره PD-1 شناخته می‌شود.

مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌های سرطانی محققـــان در مرکـــــــز ســــــرطان
Memorial Sloan Kettering نیویورک دریافتند که این دارو در برابر سرطان رکتوم بسیار مؤثر بوده و باعث مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان‌های درجه 2 و 3 می‌شود. متخصصان سرطانی که در این تحقیق نقشی نداشته‌اند، این یافته‌های اولیه را یک حرکت بالقوه برای تغییر روند مبارزه با انواع سرطان می‌دانند.

چرا این اتفاق یک موفقیت پزشکی است؟
این نخستین باری است که یک داروی تک عاملی توانسته در برابر یک نوع مشخصی از سرطان در کارآزمایی بالینی با بیماران واقعی تا این حد مؤثر عمل کند. همچنین نخستین مرتبه است که از این درمان برای سرطان رکتوم با کمبود ترمیم ناهماهنگی (dMMR) استفاده می‌شود که منجر به بهبودی صددرصدی در هر بیمار می‌شود.

دارو چگونه عمل می‌کند؟
دوستارلیماب به کلاسی از داروها تعلق دارد که به‌عنوان بازدارنده نشانگر ایمنی شناخته می‌شوند. در اصل، به این ترتیب سیستم ایمنی طبیعی فرد را از بین می‌برد. دوستارلیماب یک آنتی بادی مونوکلونال ضد‌PD-1است (PD مخفف مرگ برنامه‌ریزی شده است).
دوستارلیماب داروی تک عاملی است که هر 3هفته به‌مدت 6ماه در بیماران مبتلا به آدنوکارسینوم رکتوم مرحله 2و 3با ترمیم ناهماهنگی تجویز شده است. این کارآزمایی به‌عنوان مطالعه فاز 2آینده نگر شناخته شد. شرکت دارویی GlaxoSmithKline دوستارلیماب را با نام تجاری Jemperli توسعه داده است.

تاریخچه دارو
جمپرلی نام تجاری dotarlimab-gxly است که برای درمان تومورهای جامد پیشرفته استفاده می‌شود. جمپرلی در سال2021 تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای تومورهای جامد با کمبود ترمیم ناهماهنگی (dMMR) پس از تأیید نشانه سرطان آندومتر dMMR دریافت کرد.
دکتر آندریا سرچک، متخصص آنکولوژی پزشکی، مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، درباره این دارو گفت: این نوع سرطانی که ما درمان کردیم، زیرمجموعه‌‌ای به نام عدم‌تطابق ترمیم - کمبود است. به‌طور اساسی این تومورها ژنی که DNA را ترمیم می‌کنند، ندارند. بنابراین تومورها بسیار غیرعادی به‌نظر می‌رسند. آنها دارای جهش‌های زیادی هستند که به‌طور مؤثر مانند پرچم‌هایی برای تشخیص سرطان توسط سیستم ایمنی عمل می‌کنند. بنابراین سیستم ایمنی بیمار از قبل تمایل به مبارزه با سلول سرطانی دارد. به‌گفته او وقتی یک مهارکننده نشانگر مانند دوستارلیماب، به بیمار تزریق می‌شود، سیستم ایمنی از بین می‌رود. این دارو سلول‌های ایمنی زیادی را جذب می‌کند و آنها شروع به مبارزه با سرطان می‌کنند. در مورد سرطان رکتوم، آنها آنقدر خوب مبارزه کردند که در هر بیمار، سرطان کاملا از بین رفت. به‌گفته وی، این ژن در 3 تا 4درصد سایر تومورهایی که در مراحل اولیه هستند وجود دارد.

مراقبت استاندارد سرطان رکتوم
به‌طور معمول برای درمان سرطان رکتوم، پزشکان شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی انجام می‌دهند. هم پرتودرمانی و هم جراحی می‌توانند ناتوان‌کننده باشند چرا که عادات روده را تغییر می‌دهند و بر عملکرد جنسی و باروری نیز تأثیر گذارند. در همین حال در حدود 30درصد از بیماران، به‌دلیل محل تومور، هنگام جراحی نیاز به کولوستومی دائمی (بیرون آوردن انتهای روده بزرگ از دیواره شکم) دارند که بسیار ناخوشایند است و واقعا زندگی را برای بیمار سخت می‌کند.

هزینه دارو
یک گزارش نشان می‌دهد که هزینه دارو در ایالات متحده حدود 11000دلار برای هر دوز 500میلی گرم است. در بریتانیا، به ازای هر ویال 500میلی گرمی 5887.33پوند هزینه می‌شود.

دوستارلیماب و سایر سرطان‌ها
درحالی‌که نتایج امیدوارکننده است، سایر کارشناسان می‌گویند هنوز زود است که آن را درمان بنامیم. نتایج باید در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر تکرار شوند. با این حال، این مطالعه درهایی از امیدواری به روی جهانیان گشوده است که ما را برای داشتن ابزاری جهت مقابله با انواع سرطان و زیرمجموعه‌های آن امیدوار کرده است.
دکتر کرک گفت: کاری که ما امیدواریم انجام دهیم این است که بتوانیم این یافته‌ها را در سایر تومورهایی که دارای نقص در ترمیم ناهماهنگ هستند - مانند سرطان معده، سرطان پانکراس، سرطان مثانه، تکرار کنیم. اگر تحقیقات مؤثر باشد، به‌طور بالقوه می‌توانیم از جراحی و پرتودرمانی بیماران در این تومورها اجتناب کنیم.
https://sobhshod.ir/vdcd.f052yt0xxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما