يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۷۲۳۴
plusresetminus
گلايه‌ها از عملکرد دولت احمدي‌نژاد و عدم تحقق وعده‌هاي رئيس آن دولت هنوز وجود دارد اما يک موضوع بيش از همه مورد توجه است و آن هم نامشخص بودن وامي است که احمدي‌نژاد به نوزاران وعده داده بود.
یک میلیون تومان نوزادان کجا رفت؟
گلايه‌ها از عملکرد دولت احمدي‌نژاد و عدم تحقق وعده‌هاي رئيس آن دولت هنوز وجود دارد اما يک موضوع بيش از همه مورد توجه است و آن هم نامشخص بودن وامي است که احمدي‌نژاد به نوزاران وعده داده بود. در سال 1388 محمود احمدي‌نژاد اعلام کرد، از سال 1389 به هر نوزاد ايراني، در سال اول مبلغ 10 ميليون ريال تعلق مي‌گيرد و در سال‌هاي بعد مبلغ يک ميليون ريال به مدت بيست سال در حسابي غير قابل برداشت واريز خواهد شد. وي همچنين از خانواده‌ها خواست که آنان نيز هر ماه مبلغ دويست هزار ريال به اين حساب واريز کنند. به دنبال سخنان محمود احمدي‌نژاد، محمدرضا رحيمي معاون اول وقت رئيس جمهور در پايان نخستين نشست استاني دور سوم سفرهاي استاني دولت از تصويب طرح تامين آتيه مهر امام رضا با نام طرح تام در نشست هيأت دولت در مشهد مقدس خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: براساس اين طرح يک ميليون تومان به هر فرد ايراني در هر نقطه کشور اختصاص مي‌يابد. معاون اول رئيس جمهور گفت: اين مبلغ در حسابي ذخيره و ارقام والدين براي هر نوزاد نيز در اين حساب ذخيره مي‌شود. رحيمي گفت: وقتي که نوزاد به سن قانوني برسد، اين مبلغ را براي ازدواج و ساير موارد يادشده مورد استفاده قرار مي‌دهد. محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح همين طرح كه در نيمه شعبان سال 1389 در نهاد رياست‌جمهوري با اهداي نمادين دفترچه حساب سپرده به دوازده نوزاد متولد سال ‌جاري، رسما آغاز شد، درباره اين طرح دولت خود گفت: «اين طرح را هديه امام عصر(عج) به ملت ايران تلقي مي‌كنيم و اميدواريم در تمام خانواده‌هاي ايراني عشق و محبت موج بزند و رحمت و بركات الهي بيش از گذشته بر ملت ايران نازل شود. رئيس دولت در اين مراسم، انتقادات خود را از شعار «دو بچه كافي است»، نيز مطرح كرد و آن را استعماري خواند. محمودرضا خاوري مديرعامل وقت بانك ملي ايران به عنوان مجري طرح نيز در سخناني طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) را کاري مثبت و شجاعانه دانست كه با ابتكار و دورانديشي رئيس‌جمهور عملياتي شده است. او افزود: «هدف اساسي طرح مذكور اين است كه نسل حاضر همه ثروت‌هاي كشور را استفاده نكند و بخشي از آن را براي تأمين آتيه نسل‌هاي بعد پس‌انداز كند.» وي با عنوان اينكه در كمتر از 72 ساعت موافقتنامه‌هاي لازم با صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان ثبت احوال منعقد شده است، افزود: «بانك ملي ايران افتخار دارد خود را جزيي از هويت هموطنان بداند و اين بانك تلاش دارد با تمام توان و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، خدمتگزار خوبي براي دولت و مردم باشد.» اما تير خلاص را عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، روز 7 بهمن 1390 به مصوبه هيأت وزيران زد و طرح را تمام شده اعلام كرد. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت به دليل عدم تصويب قانون و مشخص نشدن محل اعتبار، از اجراي اين مصوبه معذوريم.

پول نوزادان کجا رفت؟

پس از مدتي، ديگر خبري از اين يک ميليون‌ها نشد و تبديل به وعده تبليغاتي شد. با کمتر از يکسال از آغاز اين طرح گذشته بود که مراجعه کنندگان به بانک ملي، که به عنوان بانک عامل اين طرح معرفي شده بود از توقف اجراي اين طرح آگاه شدند. در آن زمان دولت کافي نبودن اعتبارات نسبت به تعداد متولدان و همچنين حذف اعتبار 2500 ميليارد توماني پيش‌بيني شده در لايحه بودجه 90 در کميسيون تلفيق را از دلايل متوقف شدن اين طرح اعلام کرد. به گزارش ايسنا، اگرچه دولت آماري درباره ميزان حساب‌هاي افتتاح شده براي نوزادان اعلام نکرد و طرح در نيمه راه متوقف شد اما اکنون والدين نوزاداني که براي پيگيري حساب‌هاي افتتاح شده به شعب بانک ملي مراجعه مي‌کنند، با اين پاسخ از سوي کارکنان بانک روبه‌رو شدند که در آن حساب‌ها فقط يک ريال آن هم براي مسدود نشدن حساب وجود دارد! کيهان هم به نقل از اولياي متولدين 90 اردکان يزد نوشت: «درسال 89 براي فرزندم كه تازه به دنيا آمده بود در بانك ملي اردكان حساب پس‌انداز باز كردم و 50 هزار تومان واريز كردم و پس از چند روز مبلغ يك ميليون تومان نيز دولت به حساب فرزندم واريز نمود كه تا سن 18 سالگي غيرقابل برداشت است ولي در تاريخ 1/3/90 مبلغ اهدايي دولت توسط بانك ملي از حساب فرزندم خارج شده است. چرا مبلغي كه طبق دفترچه پس‌اندازي كه خانواده‌ها در دست دارند و مبلغ موجودي را يك ميليون و پنجاه هزار تومان قيد شده بدون هماهنگي از حساب‌ها برمي‌دارند؟ انتظار پاسخ صريح و شفاف را داريم.»

پولي نبود؛ فقط وعده بود

روز گذشته يک جامعه‌شناس گفت: به نظرم 80 الي 90 درصد اين بسته‌ها حتي آن‌هايي که در ايران طراحي شده و قرار است اجرايي شود جنبه رفاهي دارند، مثلاً چيزي مانند بيمه مادر، حمايتي که بايد هميشه وجود داشته باشد، يک زن حامله بايد هميشه بيمه باشد، در خيلي از کشورها اين کار را انجام مي‌دهند، يا مثلاً دادن سبد تغذيه به مادر تا فرزند متولد شده از کيفيت جسمي مناسبي برخوردار باشد، بنابراين خيلي از اين سياست‌ها جنبه رفاهي دارد و من سوالم اين است که چرا تا حالا وجود نداشتند، نبايد اين بسته‌ها را نفي کنيم، بايد آن‌ها را تاييد کنيم تا دولت ملزم به اجرا و تداوم آن شود. اما توجه به يک نکته مهم است، اين‌که ما با اجراي اين سياست‌ها حتماً بتوانيم باروري را بالا ببريم معلوم نيست. شهلا کاظمي‌پور گفت: در زمان آقاي احمدي‌نژاد قرار بود يک ميليون تومان به حساب خانواده‌ها واريز کنند که به صورت سپرده براي آينده آن بچه جمع‌آوري شود، تقريباً براي پنج ماه واريز شد و ديگر تداوم نداشت، جالب اين‌که به آن خانواده‌هايي هم که تعلق گرفته بود با مراجعه به بانک متوجه شدند اصلاً پولي وجود ندارد.

پول در چمدان خاوري

با توجه به اينکه در زمان طرح وعده يک ميليون براي هر نوزاد در زماني طرح شد که خاوري داراي مسئوليت بانکي بود، برخي به کنايه مطرح مي‌کنند که شايد اين پول هم در چمداني بود که خاوري با آن فرار کرد!
https://sobhshod.ir/vdch.xnqt23nikftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما