کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترافیک دیپلماتیک در تهران

26 خرداد 1401 ساعت 0:34

در هفته‎ای که گذشت، تهران میزبان 2رئیس‎جمهور و یک رئیس مجلس بود و وزیر امورخارجه با همتای پاکستانی خود نیز رایزنی کرد.


هفته‎ گذشته، تهران روزهای شلوغی را در حوزه رفت‎وآمدهای دیپلماتیک پشت‎سر گذاشت و میزبان 2رئیس‎جمهور و چند وزیر امور خارجه و دیگر مقام‎های خارجی بود.در ابتدای هفته، رئیس‎جمهور کشورمان میزبان نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود بود و دوطرف آمادگی خود را برای گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه اعلام کردند. رئیس‎جمهور ونزوئلا به دیدار رهبر معظم ‎انقلاب هم رفت تا این موضوع نشانگر عمق روابط دوجانبه باشد. در این میان اما برگزاری مراسم امضای سند تحویل دومین نفتکش سفارشی ونزوئلا یکی از مهم‌ترین اخبار سفر مادورو به تهران بود و تحویل نفتکش «آفراماکس2» به ونزوئلا بازتاب گسترده‎ای در محافل رسانه‎ای بین‎المللی داشت.
حضور سردار بردی ‎محمداف، رئیس‎جمهور ترکمنستان در تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بخش دیگری از رایزنی‎های دیپلماتیک هفته‎ای که گذشت، بود. در واقع ابتدا و انتهای هفته با 2سفر مهم در حوزه «دیپلماسی همسایگی» جمهوری‎اسلامی همراه بود؛ رویکردی که از ابتدای آغاز به‎کار دولت سیزدهم در اولویت سیاست ‎خارجی کشور قرار گرفته ‎است.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان نیز هفته‎ پرکاری را پشت‎سر گذاشت. علاوه ‎بر رایزنی‎های فشرده با هیأت بلندپایه ونزوئلایی که با امضای اسناد همکاری متنوعی منجر شد، حسین امیرعبداللهیان در روزهای اخیر میزبان بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود بود تا چشم‎انداز جدیدی پیش‎روی گسترش روابط فی‎مابین گشوده شود. رایزنی با رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان که پیش از سفر رئیس‎جمهور این کشور به تهران آمده بود نیز بخش دیگری از گفت‌وگوهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان در هفته ‎جاری بود. در این میان اما تهران میهمان دیگری هم داشت؛ آلن سیمونیان، رئیس مجلس ارمنستان نیز دیروز در تهران با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ‎شورای اسلامی گفت‎وگو و تبادل‎نظر کرد.
رئیس‎جمهور ترکمنستان که عصر سه‎شنبه با دعوت رسمی رئیس‎جمهور ایران، در رأس هیأت بلندپایه سیاسی - اقتصادی وارد تهران شده بود، دیروز در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی سیدابراهیم رئیسی قرار گرفت تا چشم‎انداز جدیدی پیش‎روی گسترش تعاملات 2 کشور گشوده شود.
به‎ گزارش همشهری، سردار بردی‌ محمداف، دیروز درحالی با رئیس‎جمهور دیدار و گفت‎وگو کرد که برای نخستین‎بار است در قامت رئیس‎جمهور ترکمنستان به ایران سفر می‎کند. او که در آخرین روزهای اسفندماه سال ‎گذشته به‎ ریاست‎جمهوری ترکمنستان انتخاب شده ‎است، پیش ‎از این در دی‎ماه1400به‎عنوان «فرستاده ویژه» رئیس‎جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود.
پس ‎از مراسم رسمی استقبال، روسای ‎جمهور 2 کشور طی نشستی پیرامون مسائل دوجانبه بحث و گفت‎وگو کردند. رئیس‎جمهور در این نشست با بیان اینکه روابط ایران با ترکمنستان رابطه «برادری»، «تمدنی»، «فرهنگی و خویشاوندی» و «بسیار عمیق» است، گفت: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط بین 2 کشور شود. در این 3دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند‌ ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را میان ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند؛ به‎ویژه در حوزه سواپ گازی و ترانزیت حمل‎ونقل، گام‌های خوبی برداشته شد.
رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت‎های سیاست ‎خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود، استقبال می‌کنیم و بدون‎ تردید همکاری‌های 2 کشور به همکاری منطقه‌ای و بین‎المللی منتهی خواهد شد.
بردی‌ محمداف، رئیس‎جمهور ترکمنستان نیز در این نشست ضمن دعوت رسمی از همتای ایرانی خود برای حضور در اجلاس سران حاشیه خزر که قرار است به میزبانی عشق‎آباد برگزار شود، گفت: در نشست و دیدار دوجانبه با رئیس‎جمهور ایران، توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی، اقتصادی و حجم تبادلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امضای 9سند همکاری
پس‎از این نشست، مراسم امضای اسناد همکاری‎های دوجانبه نیز با حضور روسای‎جمهور 2 کشور برگزار شد؛ مراسمی که با امضای 9سند همکاری میان تهران و عشق‌آباد همراه بود. این اسناد همکاری، حوزه‎هایی ازجمله «حمل‎ونقل ترانزیتی»، «مبادلات علمی و فرهنگی»، «حفاظت از محیط‌زیست»، «فرهنگی» و «مبادلات تجاری- اقتصادی» را شامل می‎شد که از سوی وزرای مربوطه 2 کشور امضا و مبادله شد.
«تفاهم تجاری- اقتصادی و علمی-فنی و فرهنگی بین استان خراسان ‎شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری - اقتصادی و علمی - فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری - اقتصادی و علمی - فنی و فرهنگی بین استان خراسان ‎رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا‎ و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی، فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهمنامه جامع توسعه همکاری‌های حمل ‌و نقلی و ترانزیتی» و«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط ‌زیست» از اسنادی بود که از سوی مقام‎های عالی‎رتبه 2 کشور و در حضور روسای‎ جمهور ایران و ترکمنستان به امضا رسید.

 3دهه روابط خوب با ترکمنستان
نشست مطبوعاتی مشترک روسای جمهوری ایران و ترکمنستان نیز پس ‎از مراسم امضای اسناد همکاری برگزار شد. رئیس‎جمهور در این نشست گفت: در مذاکرات انجام شده روشن شد که 2 کشور برای توسعه روابط و اجرای تفاهمنامه‌های منعقد شده، اراده جدی دارند. نکته مهم‌تر آن است که 2 کشور مصمم هستند سند راهبردی همکاری ۲۰ساله میان خود را به امضا برسانند.

تحکیم هرچه بیشتر روابط دوجانبه
رئیس‎جمهور ترکمنستان نیز با بیان اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: بخش انرژی و حمل‌ونقل ازجمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری مؤثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات 2 کشور متمرکز خواهیم کرد.
 
عصر رونق در روابط تهران - عشق‎آباد
حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ایران، بدون احتساب منابع انرژی، طی 9ماه گذشته حدود 1/1میلیون تن محموله به ارزش 300میلیون دلار بوده‎ است.  امضای 9سند همکاری از سوی مقام‎های عالی‎رتبه ایران و ترکمنستان در حضور روسای‌جمهور 2 کشور، نوید‌دهنده گسترش همکاری‎ها و تعاملات دوجانبه میان تهران و عشق‎آباد‌‌است.

مکث
رهبرمعظم انقلاب:  سیاست ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی پیش‎از‌ظهر دیروز  در دیدار سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان و هیأت همراه، گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط را کاملا به نفع هر دو کشور دانستند و گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این سیاستی کاملا درست است. به‎گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام‎معظم‎رهبری، ایشان با تأکید بر اینکه لازمه عبور از موانع منوط به عزم و اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط است، افزودند: البته روابط دوستانه میان ایران و ترکمنستان مخالفانی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد، اما باید بر موانع فائق آمد. رهبرمعظم انقلاب تأکید کردند: باید کمیسیون همکاری‌های مشترک میان دو کشور به‌صورت جدی فعال باشد و با پیگیری مستمر، توافق‌ها به سرانجام برسند. در این دیدار که آقای رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت: اولویت دولت ترکمنستان گسترش روابط با همسایگان است و تلاش داریم با توجه به اسناد همکاری که امروز امضا شد، روابط خوب دو کشور را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گاز، برق و حمل‌ونقل کالا و همچنین اجرای طرح‌های بزرگ بیش از پیش تحکیم ببخشیم. وی با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط دو کشور خطاب به رهبر انقلاب گفت: از طرف خود و همچنین ملت ترکمنستان از جنابعالی به‎دلیل حمایت‌های همیشگی از تعمیق روابط ایران و ترکمنستان تشکر و قدردانی می‌کنم.


کد مطلب: 7256

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7256/ترافیک-دیپلماتیک-تهران

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir