پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۷۲۵۸
plusresetminus
آمارها نشان مي‌دهد که افزايش سرطان در ايران، از ميانگين‌هاي جهاني بيشتر است. سن ابتلا به سرطان پستان در کشور پايين آمده و طبق آخرين اعلام رسمي که رنگ و بوي هشدار دارد.
سن ســرطان، كم و كمتر شد
آمارها نشان مي‌دهد که افزايش سرطان در ايران، از ميانگين‌هاي جهاني بيشتر است. سن ابتلا به سرطان پستان در کشور پايين آمده و طبق آخرين اعلام رسمي که رنگ و بوي هشدار دارد، افزايش شيوع سرطان در کشور ما قابل توجه خواهد بود، چراکه در حال حاضر جمعيت جوان است اما اين جمعيت به سمت پيري مي‌رود و طبيعتا ميزان بروز سرطان در آن افزايش خواهد يافت. در اين شرايط علي قنبري مطلق، رئيس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به‌ افزايش سرطان در ايران، در موارد جديد سرطان‌هاي شايع اعلام کرد: «135 هزار مورد جديد سرطان در کشور وجود دارد و در حال حاضر سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در ميان زنان است. روند بروز سرطان به صورت کلي در جهان در حال افزايش است در ايران نيز ميزان بروز و شيوع سرطان بالاتر از ميانگين جهاني است. علاوه بر سرطان پستان، سرطان‌هايي چون روده بزرگ، معده، پوست و تيروئيد سرطان‌هاي شايع در ميان ايرانيان است.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که چند روز پيش آماري از ابتلاي سالانه به سرطان پستان از سوي رئيس بخش راديولوژي انستيتوي سرطان بيمارستان امام خميني‌(ره) اعلام شد که نشان مي‌داد در ايران سالانه 6هزار سرطان پستان ثبت مي‌شود؛ آماري که از سوي رئيس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت، 17هزار نفر و از سوي يکي از اعضاي هيات‌مديره پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهي 19هزار نفر اعلام شد.

نبود غربالگري، اصلي‌ترين دليل

در اين شرايط کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه سرطان، تأکيد مي‌کنند که موارد ابتلا به سرطان پستان در ايران نسبت به ساير کشورها پايين است، آن‌هم به‌دليل جوان‌بودن جمعيت است. اما نکته اينجاست که در سال‌هاي اخير، سن ابتلا به سرطان پايين رفته و موارد ابتلا در ميان زنان زير 40سال هم ديده مي‌شود. متخصصان مي‌گويند نبود غربالگري‌هاي پيشرفته و ناآگاهي زنان و همچنين تشخيص ديرهنگام اين بيماري، موارد ابتلا را بالا برده است. اين همان موضوعي است که رئيس بخش راديولوژي انستيتوي سرطان بيمارستان امام خميني‌(ره) به آن اشاره مي‌کند و مي‌‌گويد: «سالانه بيش از هزار نفر به‌دليل اين بيماري جانشان را ازدست مي‌دهند که دليل اصلي آن، دسترسي‌نداشتن به غربالگري و تشخيص‌ندادن به‌موقع تومور است.» به‌گفته او، در ايران، هنوز غربالگري سرطان پستان به‌طور جامع و فراگير انجام نمي‌شود. با اين حال رئيس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت در رابطه با وضعيت مرگ و مير در ميان افراد مبتلا به سرطان در کشور اظهار کرد: «ما از شاخصي به عنوان بقاي 5 ساله براي بيماران مبتلا به سرطان که مراحل درماني خود را طي کرده يا در حال مداوا هستند، استفاد مي‌کنيم. به‌طور مثال در ايران شاخص بقاي 5 ساله در مورد سرطان پستان حدود 68 درصد است و در مورد روده بزرگ حدود 41 درصد است. اين اعداد در کشورهاي ديگر هم تقريبا مشابه است. وي در ادامه در رابطه با وضعيت داروهاي سرطان در کشور اظهار کرد: «داروهاي موجود در فارماکوپه ايران در دسترس هستند، اما مواردي هم مشاهده شده که برخي از داروها در زمان‌هايي در دسترس نيستند، اما اين‌ها تعداد معدودي هستند.»
https://sobhshod.ir/vdcd.k052yt0xja26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما