شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب : ۷۲۸۶
plusresetminus
یکشنبه هفته گذشته دلار در ادامه روند صعودی خود که از روز‌های پایانی هفته ماقبل آن آغاز شده بود، با رسیدن به نرخ 33 هزار و 200 تومان، رکورد خود در تاریخ اقتصاد ایران را شکست.
رکوردشکنی تاریخی قیمت دلار
 یکشنبه هفته گذشته دلار در ادامه روند صعودی خود که از روز‌های پایانی هفته ماقبل آن آغاز شده بود، با رسیدن به نرخ 33 هزار و 200 تومان، رکورد خود در تاریخ اقتصاد ایران را شکست. در روز‌های گذشته به واسطه جو روانی، بازار ارز بشدت ملتهب بود و حرکات بازار بیش از آنکه بر مبنای عوامل بنیادی و شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، متاثر از هیجانات کاذب و جو روانی بود. فعالان بازار نیز معتقدند علت اصلی نوسانات اخیر ارزی جو روانی است. طبق گفته آنان، عرضه ارز مناسب است اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد. در روز‌های اخیر با اقداماتی که از طرف بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مربوط انجام شده، قیمت ارز روند نزولی به خود گرفته است. گفتنی است پیش از این صادرکنندگان می‌توانستند ارزهای خود را صرفا به صرافی‌های عضو بازار متشکل بفروشند اما با مجوز جدید بانک مرکزی، همه صرافی‌های مجاز اجازه دارند ارزهای صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند. بر این اساس از سویی تعداد صرافی‌های خریدار ارز بیشتر می‌شود و از سوی دیگر نرخ خرید ارز از صادرکنندگان محدود به نرخ‌های بازار متشکل که دارای دامنه نوسان 5 درصد روزانه بود، نمی‌شود. به واسطه همین اقدامات، روز گذشته نرخ دلار به صورت توافقی و در کانال ۳۰ هزار تومانی در محدود ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی معامله شد. همچنین در بازار آزاد نیز دلار با نرخ 32 هزار و 200 تومان معامله شد.
 
* ورود دلار به کانال 30 هزار تومانی در بازار متشکل ارزی
روز گذشته رئیس کانون صرافان کشور از تداوم عرضه و دادوستد توافقی ارز در صرافی‌ها با قیمت‌ هر دلار بین ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان خبر داد. کامران سلطانی‌زاده با اشاره فعالیت بازار متشکل ارزی در روز جمعه اظهار کرد: با وجود تعطیلی امروز (روز جمعه ۲۷ خرداد) صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی همسو با این بازار فعالیت مبادلاتی خود را ادامه دادند و همچنان آماده ارائه خدمات به مردم هستند. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی امروز (دیروز جمعه) در ۲ بخش به صورت ارز توافقی و ارز مسافری خدمات ارائه می‌دهند.
عضو کانون صرافان کشور گفت: نرخ دلار (ارز) به صورت توافقی و در کانال ۳۰ هزار تومانی در محدود ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی معامله شد. سلطانی‌زاده ادامه داد: ارز مسافری نیز در کانال ۲۷ هزار تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان است که در حال حاضر به مردم ارائه می‌شود.
 
* سقوط یک میلیون و 200 هزار تومانی سکه در هفته اخیر
قیمت انواع سکه و طلا در هفته گذشته روند صعودی داشت و رکوردهای جدیدی در اوایل هفته ثبت کرد اما با تصمیمات ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، قیمت سکه با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد. روز نخست هفته گذشته سکه تمام‌بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله می‌شد و با کمی رشد وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد که تغییر قیمتی نسبت به روز کاری قبل از خود نداشت اما فردای آن روز (یکشنبه) رکورد جدیدی ثبت کرد و وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد، یعنی یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رشد قیمت در یک روز که این امر ناشی از رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی کشور بود.
با بروز تلاطم در بازار ارز، بانک مرکزی برای مدیریت شرایط بلافاصله وارد عمل شد و روز یکشنبه در جلسه با صرافان مصوبه‌ای ابلاغ کرد. بر این اساس بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.
پس از اجرای تصمیمات ارزی بانک مرکزی از روز دوشنبه، عرضه ارز افزایش یافت و از تقاضا پیشی گرفت و قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز با روند نزولی روز گذشته به کمتر از ۳۰هزار تومان در بازار متشکل ارزی رسید. به‌تبع آن قیمت انواع سکه و طلا نیز کاهش یافت و سکه دوشنبه هفته گذشته به کانال ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد؛ و این روند نزولی تا آخرین روز هفته ادامه داشت.  محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره وضعیت بازار طلا در هفته گذشته با بیان اینکه روند صعودی قیمت طلا و سکه با دستورالعمل بانک مرکزی متوقف و با کاهش همراه شده است، گفت: از طرف دیگر قیمت اونس جهانی طی هفته جاری کاهشی بود و این موضوع نیز توقف این روند را تشدید کرد.
وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: یکشنبه گذشته سکه طرح جدید تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا یک میلیون و ۵۱۰ هزار تومان افزایش یافت. در یک هفته اخیر اما قیمت سکه طرح جدید با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد و پنجشنبه به محدوده ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. کشتی آرای پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط موجود و نوسانات و ثبات قیمت نرخ ارز سطح قیمت‌ها تا دوشنبه آینده در همین بازه قیمتی خواهد ماند.
***
    ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات     
به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی نیز برخوردار می‌شوند. لامعی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در تشریح تأثیر سیاست‌های جدید ارزی این بانک در بازار، اظهار داشت: از 22 خرداد صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز حاصل از صادرات را در صرافی‌ها با اعلام اظهارنامه گمرکی و بر اساس نرخ توافقی ارائه کنند. وی تأکید کرد: طی روز‌های اخیر این سیاست جواب داده و میانگین نرخ دلار به زیر 31 هزار تومان کاهش یافته است. این مقام مسؤول در بانک مرکزی گفت: اینکه نرخ ارز در صرافی‌ها 100 تا 200 تومان اختلاف قیمت دارد ناشی از رقابت است اما در شبکه‌های اجتماعی نرخ‌ها مورد تایید ما نیست. به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

 
https://sobhshod.ir/vdce.v8fbjh8wp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما