کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین

30 خرداد 1401 ساعت 1:17

کاهش بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین تا زیر 19هزار دلار، کارشناسان و فعالان حوزه رمزارزها را نگران کرده و گروهی می‌گویند جشن سودهای کلان به پایان رسیده است.


بازار رمزارز این روزها سقوطی تاریخی و تلخ را تجربه می‌کند. روز گذشته بیت‌کوین، مشهورترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، برای نخستین بار از دسامبر 2020 به زیر 19هزار دلار رسید. خیلی از فعالان این بازار بیت‌کوین ۶۵ هزار دلاری را به ‌خاطر دارند و به همین‌ خاطر این قیمت یک سکته تمام‌عیار به‌حساب می‌آید. این روند می‌تواند جشن و رؤیای سودهای عجیب و غریب در این بازار را به پایان برساند.
اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ، به زیر هزار دلار سقوط کرد؛ چنین سطحی از قیمت از ژانویه 2021تاکنون دیده نشده بود. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال زیر یک تریلیون دلار است؛ قیمتی که در بالاترین سطح خود به 3تریلیون دلار هم رسیده بود.
به گزارش فورچون، درحالی ‌که سرمایه‌گذاران با نگرانی حرکت زنجیره‌ای ریزش قیمت را تماشا می‌کنند، نسبت به آینده این بازار نیز خوش‌بین نیستند. بازیگران این صنعت تقریبا مطمئن هستند که با این روند بسیاری از پروژه‌ها نابود می‌‌شوند.
لوکاس اوتومورو، رئیس تحقیقات The Block، در این‌باره گفت: مشکلات فروش اجباری و نقدینگی به یکی از بدترین عملکردهای فصلی قیمت در فضای کریپتو منجر شده است و یک کریپتو یک سقوط تاریخی را تجربه کرده است. ما شاهد آشفتگی در این بازار هستیم، اگرچه هنوز خیلی زود است که به پایین‌ترین سطح قیمت کریپتو بپردازیم، اما شباهت‌های آشکاری با بازارهای نزولی قبلی شاهد هستیم.
بازیگران دنیای رمز ارز پیش‌بینی می‌کنند که اثر دومینووار در بازار ارزهای دیجیتال حداقل در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت. دردسر بیشتر، برای سرمایه‌گذاران و پروژه‌هایی است که در معرض مسائل عملیاتی قرار دارند. به‌نظر می‌رسد همه اینها به رمز ارزی به نام ترا (Terra) برمی‌گردد.
اگرچه عوامل کلان اقتصادی، ازجمله تورم بیش از حد انتظار در آمریکا، زمینه را برای مشکلات پیش رو فراهم کردند، اما فروپاشی اکوسیستم ترا و ارز رمزپایه اصلی آن لونا که تقریبا بی‌ارزش شد، یک انفجار غیرقابل انکار در این فضا بود.

فروپاشی
ترا و لونا در اوج خود، 60میلیارد دلار ارزش داشتند و پس از اینکه در ماه می، ‌این ارزش به حدود صفر رسید، تأثیر آن حالا بر مؤسسات متصل آشکار شد. در همین حال یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌‌های وام‌دهی بازار ارزهای دیجیتال، به نام شبکه سلسیوس، برداشت‌های خود را در روز یکشنبه متوقف کرد و شایعاتی مبنی بر ورشکستگی به راه انداخت. گزارش‌های مربوط به وضعیت صندوق چند میلیارد دلاری Three Arrows Capital بلافاصله پس از آن منتشر شد که به نگرانی‌ها از سرایت این خطرات سیستمیک دامن زد. حتی شرکت‌های بزرگ مرتبط با ارزهای دیجیتال، مانند کوین بیس، ‌جمینی، بلاک فی و کریپتو دات‌کام اخیرا مجبور به تعدیل کارمندان خود شده‌اند.
اوضاع رمزارزها هم‌اکنون واقعا متزلزل است و مدتی طول می‌کشد تا اوضاع به ثبات برسد. مایکل صفایی، شریک مدیر شرکت تجارت ارزهای دیجیتال Dexterity Capital گفت: مردم مدام در حال رصد کردن اوضاع هستند و منتظرند ببینند آیا چیز دیگری سقوط می‌کند یا خیر. سرمایه‌گذاران برای اینکه یک اکوسیستم قابل اعتماد باشند، باید از اینکه پولشان را در جای درستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به راحتی می‌توانند آن را استخراج کنند، اطمینان داشته باشند، اما سقوط اخیر ارزش کریپتو، قطعا حجم زیادی از این اعتماد را از بین می‌برد.
جیسون اوربان، یکی از مدیران بخش تجارت دیجیتال گلکسی نیز گفت: هم‌اکنون ما وضعیت ناپایداری را سپری می‌کنیم. ‌به‌نظر می‌رسد این شرایط، کوتاه‌مدت باشد، اما پیش‌بینی ادامه نوسانات، کار سختی است. فکر می‌کنم طی 3تا 6هفته آینده، مردم متوجه خواهند شد که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. ممکن است برخی پروژه‌ها با افول و برخی نیز با موفقیت مواجه شوند.
میلر، رهبر رشد در صرافی ارزهای دیجیتال dYdX، گفت: آنچه اکنون می‌بینیم این است که ریسک بیش از حد مساوی است با حدف از اکوسیستم که از نظر من یک پیشرفت سالم به‌ حساب می‌آید.

وضعیت پیش‌رو
بازیگران اصلی کریپتو می‌گویند که پس از خروج از این سقوط، تغییرات در این فضا کاملا قطعی است. ممکن است نسبت به پروژه‌های خاص، بسته به کد و زیربنای آنها یا پلتفرم‌هایی که بازدهی بسیار بالایی ارائه می‌‌دهند، تردید وجود داشته باشد. مقررات نیز ممکن است به‌زودی برقرار شود، اما بسیاری از افراد در این فضا نسبت به نوآوری‌های آینده خوش‌بین هستند.
اوربان وضعیت فعلی بازار کریپتو را با ترکیدن حباب اینترنت در سال2000 مقایسه کرد. او با نگاهی به آینده، پیش‌بینی می‌کند در کنار مشکلات، نوآوری‌هایی نیز از دل این دوره زمانی بیرون خواهد آمد. بسیاری دیگر از متخصصان این حوزه نیز سخنان او را تکرار کردند. مارک کوبان، سرمایه‌‌گذار مشتاق ارزهای دیجیتال گفت: در سهام و ارزهای دیجیتال، شرکت‌هایی را خواهید دید که با پول ارزان و آسان حمایت می‌‌شدند، اما چشم‌انداز تجاری معتبری نداشتند و در نتیجه ناپدید خواهند شد.
سام بنکمن فرید، مدیر اجرایی صرافی ارزهای دیجیتال FTX نیز گفت: درحالی‌که این دوره‌ای بسیار بد برای پروژه‌های ضعیف یا نه‌چندان مفید خواهد بود، اما اوضاع برای پروژه‌های ارزشمند، به همان بدی نیست. فکر نمی‌‌کنم این پروژه‌ها از بین بروند، اما ممکن است شاهد چرخش برخی به سمت نسخه‌های پیچیده‌تر باشیم.

درس عبرت
اگرچه برخی از کهنه‌‌کاران دنیای رمزارز، شباهت‌هایی بین این رکود و زمستان‌ قبلی کریپتو می‌‌بینند، اما معتقدند درس‌‌های خاصی از این سقوط را برای آینده ذخیره کرده‌اند. تام دانلیوی، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی شرکت مساری، گفت: بزرگ‌ترین چیزی که از دل این رکود بیرون می‌آید، تمرکز بر اصول بنیادی است. پیش از این پروژه‌های جدید و جالب‌تر، سرمایه‌ای را به‌دست می‌آوردند و در حد زیادی برای آنچه واقعا انجام می‌‌دادند یا می‌توانستند، رشد کردند، اما تمرکز آینده روی پروتکل‌‌های قدرتمند، تیم‌‌های قوی و موارد استفاده قوی خواهد بود. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که این رکود به جنگ بین رقبای اتریوم پایان می‌‌دهد. بیت‌کوین و اتریوم باقی می‌مانند و به‌دنبال آنها پروژه‌هایی خواهند بود که برای 20تا 30درصد باقیمانده از ارزش بازار ارزهای دیجیتال مبارزه می‌‌کنند. به‌گفته فعالان این صنعت، نکات مهم این سقوط بی‌سابقه، آینده این فضا را شکل خواهد داد.


کد مطلب: 7294

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7294/کاهش-بی-سابقه-ارزش-بیت-کوین

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir