کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دعوای پلتفرم‌ها و ساترا همچنان ادامه دارد

30 خرداد 1401 ساعت 1:20

ساترا در 2 سال اخیر توانست‌ با تأیید سازمان و نهادها و ازجمله مجلس شورای اسلامی قدرت خود را در نظارت بر تولید و پخش برنامه‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیش از پیش نمایان کند.


ساترا در 2 سال اخیر توانست‌ با تأیید سازمان و نهادها و ازجمله مجلس شورای اسلامی قدرت خود را در نظارت بر تولید و پخش برنامه‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیش از پیش نمایان کند. تا اینکه با آمدن پیمان جبلی به رسانه ملی و تغییر مدیریت ساترا، این سازمان به شکل کامل زیرنظر صدا‌و‌سیما به کارش ادامه داد.
هفته اول خرداد بود که پیمان جبلی نظر قطعی خود را بر شبکه خانگی اعلام کرد. اما این نظر قطعی نه از مشکلات شبکه نمایش خانگی کم‌و نه تهیه‌کنندگان را مجاب کرد. مشکل اصلی از آن جایی شروع شد که چند سریال بدون نظارت و ارائه مجوز از سوی ساترا، سریال‌های خود را از پلتفرم‌ها پخش کردند؛ موضوعی که سعید مقیسه، رئیس ساترا به آن واکنش نشان داد و عنوان کرد: لیست تخلف‌ها اعلام و مجوز‌ها باطل‌ یا از امتیاز پلتفرم‌ها کسر می‌شود.

سکوت ساترا؛ سکوت پلتفرم‌ها
حالا بیشتر از 2هفته از این موضوع گذشته اما ساترا نه لیست تخلف‌ها را منتشر کرده و نه تصمیم اساسی در این مورد گرفته است و مدیران این سازمان با پیگیری‌های صورت‌گرفته تصمیمی برای گفت‌وگو ندارند. هر‌چند برخی از تهیه‌کنندگان هم نظری نمی‌دهند و این روزها ترجیح می‌دهند‌ سکوت کنند. همشهری این موضوع را در روزهای آینده باز هم پیگیری می‌کند.
چندی پیش فیلیمو و نماوا سریال‌های «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» را بدون ملاحظات ساترا پخش کرد‌ند؛ از سوی ساترا هیچ کاری صورت نگرفت و این سریال‌ها همچنان در زمان خود از پلتفرم‌ها پخش می‌شوند. به‌گفته یکی از منابع آگاه، به‌نظر می‌رسد نقش نظارتی ساترا کم شده و پلتفرم‌هایی چون فیلمیو و نماوا... در مقابل سازمان قرار گرفته و مسئولیت پخش را بر عهده می‌گیرند.
این موضع درست مقابل نظر سعید مقیسه، مدیر ساتراست که عنوان کرده بود؛ «نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و تنظیم مقررات در ابعاد مختلف ازجمله ضوابط محتوایی و حفظ حریم مقدس خانواده‌ها، الزام قانونی برای صداوسیماست و ساترا برای اجرای قانون با تمام توان اقدام خواهد کرد.» بعد از 3سریال، حالا زمزمه پخش بدون مجوز سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» به گوش می‌رسد، با پخش این سریال اعلام شده که مجموعه نمایش خانگی «شهرک کلیله و دمنه» مجوزی برای انتشار از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ندارد. ساترا در نامه‌‌ای که ۲۴ اردیبهشت ماه به علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت فرستاده، از بازبینی تدوین اولیه ۵‌قسمت اول این سریال و مخالفت با صدور پروانه انتشار آن خبر داده است. این مجموعه روزهای جمعه از اردیبهشت‌۱۴۰۱ از پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود. این سریال نخستین پروژه‌ای است که مرضیه برومند برای شبکه نمایش خانگی کار کرده است. وزارت ارشاد که مدت‌ها پیگیر گرفتن مسئولیت این بخش مانند گذشته بود، حالا در این مورد واکنش
نشان داده است.

وقتی وزارت ارشاد واکنش نشان می‌دهد
سیدمحمد هاشمی در واکنش به برخی حواشی در وضعیت سریال‌های نمایش خانگی که به‌دلیل ناآگاهی، مسئولیت این وضعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نسبت داده شد، می‌گوید: تولید و نمایش سریال‌های خانگی ازجمله سریال «کلیله و دمنه» ذیل مسئولیت‌های ساترا و مربوط به سازمان صدا‌و‌سیماست و اساسا، در 2سال اخیر هم مسئولیت نظارت بر تولید و هم مسئولیت ارزشیابی و نظارت سریال‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها به صدا‌و‌‌سیما واگذار شده و بدیهی است هرگونه پاسخگویی و شفاف‌سازی هم باید از طریق آن مجموعه‌ها صورت گیرد.» معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد ادامه می‌دهد: «گرچه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم‌افزایی بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف موجب رشد و تعالی بیشتر در این فضا می‌شود اما تفکیک مسئولیت‌ها و پذیرش آن از سوی مدیران مسئول نیز جزو ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است.»‌

مکث
ساترا و پلتفرم‌ها مشکل را حل کنند

ایرج محمدی، از تهیه‌کنندگان سینما که ‌تهیه‌کنندگی چندین سریال در شبکه نمایش خانگی ازجمله «جادوگر» را برعهده دارد، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با عنوان اینکه همه کسانی که در این عرصه کار می‌کنند، معتقدند که قانون برای تولید و پخش سریال‌ها باید حاکم باشد، توضیح می‌دهد: «کسی نمی‌گوید کارهای بدون مجوز تولید یا پخش شود و این اتفاق هم هرگز نمی‌افتد، اما باید ساترا به‌عنوان یک سازمان با پلتفرم‌ها تعامل‌ داشته باشد.»
وی درباره سریال «جادوگر» هم می‌گوید: «تنها جادوگر  نیست که بدون مجوز پخش شده‌است. تمام سریال‌ها هم‌اکنون این وضعیت را دارند و بحث کلی است. دعوای حاضر میان پلتفرم‌ها و ساتراست که باعث آسیب‌رساندن به سریال‌ها و برنامه‌های تولید‌شده در بخش شبکه نمایش خانگی می‌شود که به‌نظرم باید زودتر حل‌وفصل شود.»‌


کد مطلب: 7296

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/7296/دعوای-پلتفرم-ها-ساترا-همچنان-ادامه

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir